Jak zviditelnit web (část druhá)

10 min čtení
Mgr. Lukáš Nagy
Mgr. Lukáš Nagy SEO specialista

V první části série jsme si ukázali, jak o sobě  dát vědět vyhledávačům a jak zlepšit viditelnost webu při dotazech lokálního charakteru. Popsali jsme také, co jsou to persony nebo search intent, a jaké existují nejčastější chyby, které mohou bránit webu v jeho viditelnosti. Zaměřili jsme se na začínající weby - byli jsme v prvním ročníku Bradavic. Nyní se vrhneme na již dospělejší a zavedené weby. Shodíme ze sebe školní uniformy, nahodíme nové účesy a postoupíme do dalšího ročníku. Jak zviditelnit web, který má už něco málo za sebou?

Jaká klíčová slova používat?

Klíčová slova na webu jsou něco jako zaklínadlo. Aby kouzlo fungovalo, musíme vyslovit správnou čarovnou formulku. Slova musíme znát a vyslovit je přesně, jinak si koledujeme o malér. Podobně potřebujeme znát a psát klíčová slova, která jsou relevantní pro náš obor a byznys.


Jak už jsme uvedli v první části článku, když prodávám filtry na vodu, nemůžu použít jako H1 nadpis jenom slovo filtry, musím napsat filtry na vodu. Zdá se to jasné, ale skutečně hodně majitelů eshopů s nadpisy a meta titulky nepracuje správně.

Jak tedy začít? Téměř každý SEO specialista vám dá jednu radu: udělejte si analýzu klíčových slov. Ano, analýza klíčových slov je na místě. Jedná se o komplexní dokument, který vám dokáže pomoci se strukturou webu, obsahovou strategií nebo i placenými kampaněmi. Není to však jednoduchý úkol a není ani rychlý - dokáže vzít i desítky hodin času. Máte dvě možnosti: analýzu si necháte vypracovat nebo se pokusíte vytvořit její základní verzi.

Analýza klíčových slov

Tak či tak se bohužel neobejdete bez placených nástrojů. Marketing miner je pomocník, který vám pomůže se všemi potřebnými daty. Funguje tak, že vy mu poskytnete data (klíčová slova, URL) a on vám o nich prozradí informace (pozice, hledanost) na základe toho, jaký miner si vyberete. Pokusím se v krátkosti popsat postup pro vytvoření tzv. mini klíčovky:

  1. Projděte si váš web. Jestliže vlastníte třeba eshop, zapište si názvy všech důležitých kategorií, případně i produktů (pomozte si rozšířením Scraper, s kterým je kopírování názvů kategorií jednoduché).
  2. Projděte si také kategorie a produkty (kvalitní) konkurence. Co vám chybí, ale je relevantní, doplňte do seznamu.
  3. Tyto slova potřebujete „namnožit” - zjistit, jaká klíčová slova s danou frází souvisí. Například ze slova kotlíky získáte malé kotlíky, luxusní kotlíky, odolné kotlíky apod.
  4. Slova si namnožte pomocí minerů Našeptávač, Návrhy z reklamních systémů a Related search v Marketing Miner. Není nutné rozpisovat jak, v tomto je Miner velice návodný.
  5. Získaná data si zkompletujte a v Excelu odstraňte duplicity (bude jich hodně). A opět použijte Marketing Miner, tentokrát miner Hledanost a CPC, který k slovům přiřadí informace o…. hledanosti a CPC.
  6. Pak ještě potřebujete získat další důležitá data - poskytnou vám je minery Pozice ve vyhledávačích, Landing page a Konkurenčnost dotazu. V reportu z předešlého bodu však budou i slova s hledaností 0,1,2...Za mě stačí získat data ke slovům s hledaností 5 a výš (ušetříte tak kredity v Mineru).

PŘÁTELSKÁ RADA: Při množení klíčových slov dejte pozor na to, jaká slova rozšiřujete. Někdy je lepší klíčové slovo upřesnit, než aby bylo moc obecné. Například ze slova hůlky dostanete i Daniela Hůlku, čínské hůlky nebo trekingové hůlky. Lepší je použít přesný výraz - čarodějnické hůlky. Zbavíte se tak zbytečného balastu.

A máme to. Téměř tak jednoduché, jako učit, řekl by Zlatoslav Lockhart. Nooo, ne tak docela. Ve skutečnosti zabere ve velké analýze nejvíc času kategorizace klíčových slov, tedy jejich zařazení do hlavní dimenze a subdimenze.Tím se nyní nebudeme zatěžovat. Náročné je pak i samotné analyzování a tvorba výstupů. 

Důležité je, že máme seznam klíčových slov s informacemi o hledanosti, ceně za proklik, jeho pozici, konkurenčnosti a vstupní stránce. A můžete se začít hrabat v datech. Živě si dokážu představit, jak se váš výraz nyní změnil na Harryho z předešlého obrázku. 

Co hledat a na co se zaměřit?

Když chcete zviditelnit web, musíte pokrýt co nejvíc relevantních klíčových slov. Dobrá taktika je hledat alternativní klíčová slova a pracovat s nimi v H1 nadpisech a meta titulcích. Chceme tedy, aby se nadpis a titulek pro jednu URL lišil.

Dejme tomu, že prodáváte běžkařské kalhoty. H1 nadpis zůstane stejný a meta titulek změníte na kalhoty na běžky. Tím pádem máte pokrytá obě klíčová slova. Je to primitivní příklad, ale podstatu vystihuje.

V klíčovce tedy hledáme alternativy, které bychom mohli použít. Alternativ může být i víc, v tom případě se řiďte konkurenčností klíčového slova. Čím menší konkurenčnost, tím jednodušší je umístit se na dobré pozici.

Weby se zviditelňují rovněž tvorbou užitečného obsahu. Klíčovka obsahuje hodně inspirace pro blogovou tvorbu. Doporučuju zaměřit se na slova, která obsahují výrazy jak, co, proč, kde apod. a v rámci nich vyhodnocovat hledanost a konkurenčnost. Vlastně, přesně to samé právě dělám právě i já :).

Z analýzy jsem zjistil, že slovo jak zviditelnit web má slušnou hledanost a přiměřenou konkurenčnost. Napsal jsem pro vás první část článku, v textu využil ještě několik dalších klíčových slov a už stačilo jen čekat. Po prvotním stávkování  nás Google umístil na druhou pozici. Super! Nyní je tato fráze pro nás jednou z nejdůležitějších co se týče organické návštěvnosti z blogového obsahu.

Graf nám ukazuje vývoj pozic klíčového slova „jak zviditelnit web” na Google a Seznam

Dále si v analýze můžete najít klíčová slova, která využijete v meta popiscích. A co popis produktu? Samozřejmě! Z analýzy vycházejte i při popisu zboží a kategorií. Hlavně u těch důležitých. Kromě (opět) zjevné inspirace pro textový obsah zkoumejte v klíčovce i pozice klíčových slov. V popiscích je dobré odkazovat na podkategorie nebo blog, protože tím „přenášíme” hodnotu stránky a tím je posilníme. Zaměřte se na slova s dobrou pozicí (do 20) a hledaností. Interní prolinkování by mělo pomoct k tomu, že web bude na tyto fráze viditelnější.

Content gap analýza

Alternativou analýzy klíčových slov, kterou mám v poslední době stále víc v oblibě, je Content Gap analýza. Hodí se pro všechny, kteří potřebují zjistit, jaké oblasti nepokrývají, v čem je naopak konkurence lepší a kde se skrývá příležitost pro zlepšení organiky. Budete potřebovat Ahrefs nebo opět Marketing Miner. Jak zpracovat Content Gap analýzu a jak s ní pracovat má Miner perfektně popsané na blogu, jak textově, tak i na videu.

Ukázka Content Gap analýzy - klíčová slova mají určenou prioritu, známe počet konkurentů a další důležitá data

Bez technických úprav to nepůjde

Hodina obrany proti černé magii, Profesor Lupin si pro vás dnes připravil něco speciálního - Bubáka. Tvor, který mění svou podobu dle vašeho největšího strachu. Spolužákův klaun se před vámi kymácí dopředu a dozadu - jste na řadě. Klaun se ještě chvíli houpe a pak se změní na obrazovku s rozbitým programátorským kódem, který nemá konce. Vy se zmůžete na polo hlasité „Riddikulus” ale nic se nestane. Monitor začne pískat a hučet, vypíše 1864 nalezených chyb a do toho se naráz zobrazí příchozí hovory od klienta a projektového manažera. Víc si už nepamatujete.

Možná takhle vypadají sny našich programátorů, nevím, každopádně technické SEO je pro zviditelnění webu také důležité. Získání dat, vyvozování závěrů a tvorba zadání pro programátory - k tomu všemu budete potřebovat zkušeného SEO specialistu a placené nástroje. 

A jak vylepšení technického stavu pomůže zviditelnění webu? Například eliminace duplicit, které jsou velmi časté, posilní URL, kterých se duplicita týká a webu se tak zlepší pozice klíčových slov. Zlepšení indexace povede k většímu počtu zaindexovaných relevantních URL, a tím se zvýší šance, že vás někdo ve vyhledávači najde. 

Ale nebojte, co bych to byl za autora, kdybych nevykouzlil několik málo rad a tipů i pro samostatnou práci:

  • Změřte si rychlost webu a špatné hodnocení pošlete programátorům. Zrychlení načítání webu povede k lepším výsledkům.
  • Stáhněte si crawlovací nástroj Screaming frog. Nástroj si projde všechny URL vašeho webu a získá o něm data. Do 500 URL je zdarma, takže pokud máte menší web, jste v pohodě. V datech hledejte:
    • chybové stránky se stavovým kódem 404
    • duplicitní URL, nadpisy, meta titulky
    • stránky s nasazeným příkazem noindex tam, kde by neměl být
    • stránky zakázané v Robots.txt, které by neměly být
  • Skvělou alternativou Screaming frogu je Sitebulb. Je lidštější, srozumitelnější a přehlednější. Přesně vám poví, kde se nachází problémy, jak a proč je řešit. Sitebulb je zcela placený, ale nabízí 14 denní zkušební dobu.

Doteď jsme se věnovali jenom SEO. Přirozeně, není to jediný způsob, jak zlepšit své výsledky. Google nabízí možnost placených kampaní. Na sociálních sítích se peníze točí rychleji, než na rakouských kolotočích. A podíváme se také na novější nebo offline možnosti propagace. V poslední části série si v jednoduchosti shrneme vše podstatné.

 

Zpět nahoru
Mgr. Lukáš Nagy