SEO restart 2018

Publikováno

Všichni správní SEO nadšenci se ve čtvrtek 14. června opět sešli v Praze, aby „zrestartovali“ své dosavadní znalosti o SEO. Na konferenci jsme samozřejmě nesměli chybět ani my, a tak jsme na ni vyslali našeho SEO specialistu Lukáše, který vám v článku představí to nejlepší a nejzajímavější, co se v pražském hotelu Olšanka dozvěděl.

Konferenci odpálil úvodním slovem Filip Podstavec, který jí také celou velmi zručně a pohodově moderoval. V prvním bloku se probíral obsah webu, odkazy, rychlost stránky a analýza konkurence. Ján Januška vysvětloval, že kvalitní obsah už podle něho nestačí. Musíte se zaměřit také na linkbuilding, který se neobejde bez strategie oslovování (majitelů webů) a automatizace (vašich procesů). Mimo jiné, je podle něj vhodné občas někomu pohladit ego tím, že ho (v článku) zmíníme, či pochválíme. Odkazy si jednoduše musíte zasloužit, jak jsme už nedávno popsali v článku o link earningu.

Průměrná rychlost načítaní stránky na mobilu dosahuje podle Michala Vojáka hodnotu až 8,66 s. Člověk ani nemusí být SEO specialista, aby cítil, že to není dobré číslo a Michal nás proto zahrnul hromadou tipů, jak webové stránky zrychlit.

 

Pro majitele nových stránek, ale i digitální agentury s novými klienty, je určitě podstatné, že rychlost webu je nutné řešit hned na začátku. Čím déle se náprava odkládá, tím bude dražší. Michal například doporučil přechod na HTTP/2 nebo ukládání scriptů a CSS do jednoho souboru. Obrázky by měly být responzivní a využívejte jejich reálnou velikost (tu je možné zkontrolovat pomocí DevTools). Tzv. lazy loading se stará o to, aby se objekty z databáze načítaly až v momentě, kdy je to potřeba. Přehánět bychom to neměli ani s počtem webových fontů, ty se totiž načítají asynchronně. Na změření rychlosti stránky Michal doporučil vícero webu, za jeden z nejlepších však považuje webpagetest

Analýza konkurence je podle Michala Fialy nejvhodnější pro začínající weby, pro nerozhodné majitele (v strategii, v marketingu) a pro nedominantní stránky. Kvalitní analýzu není možné vykonat bez externích nástrojů. Michal jich zmínil víc, avšak on osobně nejvíc využívá Ahrefs. Ten je užitečný například při hledání obsahových příležitostí. Funkce Content Gap vám poskytne informace o tom, na která klíčová slova se umísťuje vaše konkurence, a vy ne. Ahrefs vám ukáže i jejich nejlepší stránky. Na škodu nejsou ani grafy vývoje odkazujících domén.

Pokud u konkurence vidíte jejich prudký nárůst, víte, že začali hrotit linkbuilding. Snadno zjistíte, které domény odkazují na jaký obsah, jaké používají anchor texty a tak dále. Následně můžete podobný obsah těmto doménám nabídnout i vy. Ještě před ukončením prvního bloku a následnou kávovou přestávkou, se Michal zmínil o alertingu. Upozornění si nechává zasílat vždy, když konkurenti získají nové odkazy nebo jsou někde zmíněni.

Doplnění kofeinu v krvi přišlo vhod zejména těm, kteří do Prahy cestovali ze vzdálenějších míst a budík měli nastavený na časnou ranní hodinu (v mém případe 04:15). Druhý blok přednášek začal Zdeněk Nešpor prezentací o přesměrování webu. V té vtipně přirovnával související problémy s filmem Vymítač ďábla (SEO konzultant jako vymítač, bojující se stavovými kódy 404 na „posedlém webu“). Důležitá je dle něj hlavně archivace webu. Majitelé webů by měli alespoň jednou za půl roku projít webovou stránku crawlerem, jakým je například Screaming Frog. Dále je možné získat data z:

  • Google Analytics (report všech stránek)
  • Ahrefs (zpětné odkazy)
  • Webmaster Tools
  • access logů (důležitý zdroj starých URL)
  • operátoru SITE od Google

Výstupem je dataset historických URL, který musíte archivovat. Dataset slouží jako důležitý podklad pro přesměrování. Zdeněk na závěr varoval, že při přesměrování musíme zapomenout na to, že existují nějaké jiné kódy než kód 301 – trvalé přesměrování.

Richard Klačko svou prezentaci s názvem Google nám vzal 3 miliony, dostal se za mříže, obehnal tajemstvím. Příběhy má každý rád, a tohle byl příběh o tom, jak Google zaindexoval z jednoho webu neuvěřitelné 3 miliony stránek. Nedostal se za to do vězení, ale „dostal se za značku #“. Problém byl ve filtraci. Google viděl velké množství URL s /# v HTML a také v <a href>. To ho přesvědčilo o důležitosti stránek a tyto stránky zaindexoval. GoogleBot překvapivě získal informace i renderováním JavaScriptu. Naštěstí všechno dobře dopadlo a Army shop – Armed.cz si mohl vydechnout. Agentura Taste Medio problém vyřešila pomocí úpravy odkazů ve filtraci a zdrojového kódu. Co bychom si z toho měli odnést?

  • Není dobré používat v <a href> mnoho mřížek.
  • Google umí pracovat s JavaScriptem lépe, než si myslíme.
  • Navýšit crawl budget o 10 000 % není až takový problém.

Každý chce znát budoucnost a Martin Šimko se pokusil nám jednu představit. Rozpovídal se o strukturovaných datech a sémantickém webu. Podle statistik se využívají hlavně data, která Google doporučuje. Existuje téměř 780 typů strukturovaných dat. Jen 29 z nich je využíváno více než 50 000 doménami. Sémantický web je takový web, na kterém jsou informace uloženy a strukturovány podle standardizovaných pravidel. Podle Šimka je možné, že takovýto druh webu bude v budoucnosti Google preferovat a upřednostňovat. Častější využití odhadl na 10 let. Nasazovat strukturovaná data se vyplatí, protože:

  • Google lépe chápe obsah na webu.
  • Vyšší CTR a traffic.
  • Rich snippety pro váš web.
  • Dopomáháte tím k vytváření sémantického webu.
  • Příprava na vyhledávání hlasem, chatboty, virtuální asistenty atd.

Martin stihl ještě vypíchnout některá opomíjená strukturovaná data. Jedním z nich je sameAs, který pomáhá vytvářet vztahy mezi entitami. V podstatě se jedná o propojení entity (osoby) s dalšími informacemi o této osobě (sociální sítě, wiki stránky atd.).

Podle Filipa Podstavce jsou případové studie buď vrcholem nebo absolutním propadákem všech konferencí. V případě Matěje Veličky se rozhodně jednalo o první možnost. Matěj všem přítomným ukázal, jak i s menším rozpočtem dokázal on a jeho kolegové výrazně podpořit značku Perfect Storage. Například pouhou změnou textu z „rezervovat místo“ na „nezávazně poptat kóji“, se počet rezervací zvýšil až o 90 %. Výrazně se také zaměřili na lokální SEO a optimalizaci textů a obrázků.

Následně se s velkou parádou dostal na pódium dobře naladěný Pavel Ungr, který s sebou donesl i obrovské (skutečné) kladivo. Rozpovídal se o tom, jak dělá analýzu indexace. Ta je vhodná primárně pro velké e-shopy. Pavel při získávání dat využívá množství zdrojů a jedním z nich jsou i access logy, tedy soubory, ve kterých jsou uloženy záznamy o všech přístupech k vašim stránkám. Získává je od vývojářů, což je podle jeho slov občas trochu boj. Různé zdroje dat je potřeba spárovat, a proto nám doporučil rozšíření VIB-BITS pro OpenRefine, které dokáže na základě podobnosti spárovat informace z různých zdrojů.

Linkbuilding v roce 2018 – má to ještě smysl? Samozřejmě, že ano! Jenom ne tak, jak tomu bylo ještě před pár lety zvykem. O tom, co v současnosti platí a co ne, nám přednášel Adam Ježek. Ten si myslí, že linkbuilding je v současnosti tak trochu PR a budování značky. Zdroje odkazů mohou být různé, ne všechny jsou však relevantní. Například velké magazíny často píšou články typu: „10 rad, jak zhubnout“, nebo „7 důvodů, proč se s vámi rozešel přítel“. To značí, že tyto magazíny nemají cílovku a jsou tedy méně relevantní. Menší informační weby jsou důležité kvůli Seznamu.

Pro Adama jsou však nejdůležitější blogy. A k blogům přidal podnětnou připomínku, že se není potřeba zaměřovat jenom na „velké blogy“. Víc odkazů z menších stránek přináší větší hodnotu, než jeden odkaz z jedné domény. A to, že blogy, s kterými budete spolupracovat jsou v současnosti „malé“ neznamená, že v budoucnosti nebudou významné. Adam pak při práci s bloggerkami/bloggery radil:

  • Poznat je, pročíst si jejich články a zjistit, jak komunikují a přemýšlí.
  • Oslovovat je s úctou a nepsat hromadné maily.
  • Zajít s nimi na piknik/do kavárny a v příjemném prostředí jim představit produkty klientů.
  • Navázat s nimi vztahy.

A naopak, v rámci linkbuildingu odrazoval od:

  • Broken linkbuilding – zdlouhavé a v ČR neefektivní, vhodné spíš pro zahraničí.
  • Zmínky a monitoring.
  • Registrace do katalogů.
  • Uveřejňování na fórech a v diskuzích – zcela neefektivní.
  • Staré domény.

Na radu pak přišel Marek Prokop, který všechny odzbrojil svou, až vědeckou prezentací. Snažil se nám představit různá zákoutí Google Search Console. Z obsahově bohaté a mírně komplikované prezentace, bych zmínil alespoň dvě myšlenky:

  • Průměr v Console je průměr z průměru, který je průměrem z dalšího průměru atd. Ve hře jsou totiž faktory jako země, zařízení, typ vyhledávání, časové období atd. Je třeba na to brát ohled a filtrovat.
  • Náhlý propad pozic slov může nastat poměrně jednoduše. Pokud daný výraz z nějakého důvodu vyhledá někdo ze Španělska, pro kterého nebude relevantní a zobrazí se mu (například) na 30. pozici, vaše průměrná pozice klesne.

Poslední část konference přinesla i oblasti se SEO přímo nesouvisející a zajímavou zahraniční zkušenost. Jakub Chour z agentury Appagenta sice o SEO nic neví, ale klientům pomáhá s optimalizací pro obchody s aplikacemi (App Store, Google Play). Ukázal nám, jak u nich pracují s klientem, jaké procesy u nich probíhají a jak optimalizují. V rámci optimalizace aplikace lze svoje umístění ovlivnit:

  • Stránkou aplikace (popis, obrázky, recenze).
  • Klíčovými slovy ve vyhledávání.
  • Výsledkem vyhledávání (vzhled, čitelnost, ikona).

Zajímavý náhled do příbuzného oboru vystřídala zkušenost z USA. Martin Kůra se rozvyprávěl o svých zahraničních zkušenostech. Jako důvody pro expanzi do USA uvedl velkou podporu nových projektů, liberální trh, ochotu uživatelů sdílet odkazy i z nových webů a slabou lokální konkurenci (50 % malých firem nemá web). Trh je však zároveň hyperkonkurenční a práce v mezinárodním SEO mnohonásobně bobtná (časově). Podle Martina není nutné vždy začínat s analýzou klíčových slov. Když už ji ale děláte, neobejdete se bez spolupráce s rodilými mluvčími. Ti totiž často přijdou s výrazy, které vy neznáte. Vyhledávač Bing je v USA poměrně využívaný, a v diskuzi tak přirozeně přišla otázka na jeho využití. Martin však řekl, že Bing téměř nevyužívají a když ano, tak spíš jako zdroj inspirace.

A pak už přišli na řadu mágové ze Seznamu – Martin Kirschner a Petr Vondrášek, kteří představili novinky ve firmě. Martin zhodnotil, že v Seznamu začínají hodnotit stránky i podle URL, stránky v sitemapě mají pro ně vyšší hodnotu a soustředí se také na lepší pokrytí sezónních stránek. Majitelům webů a agenturám doporučil kritické zhodnocení indexace svých webů. Máme prý využít službu SITE a podívat se na poslední stranu výsledků. Zjistíme tam, jestli má smysl mít zaindexované některé stránky a jestli by nebylo lepší využít lepší obsah.

Petr, který má na starosti relevanci, mluvil o její důležitosti. Výsledky vyhledávání mají prý vyšší přesnost a jsou užitečnější. Dotazy mají být lépe zpracovány (pochopeny) a nově se ve výsledcích zobrazuje více výsledků z jedné domény. Opět se také upravila penalizace spamu, která je zase o něco přísnější. V budoucnosti se Seznam chystá na slučování duplicitního obsahu a intepretaci stránky. Takže uživatelé by měli být s výsledky vyhledávání spokojenější, a to je důležité.

Snad vás to po přečtení mírně obsáhlejšího článku taky „nezresetovalo“, každopádně za mě konferenci palec nahoru a těším se opět za rok!

autor
SEO specialista

Získávejte důležité informace včas

Jednou za pár týdnů Vám pošleme přehled událostí z digitálního světa. Odhlásit se můžete kdykoli.