Změny ve výsledcích lokálního vyhledávání Googlu

7 min čtení

Google nenápadně dál mění zobrazování výsledků lokalního vyhledávání. A rozhodně nejde o bezvýznamné změny. Někteří odborníci na lokální SEO označují tyto změny za největší od nasazení algoritmu Pigeon v červenci 2014.

Lokální vyhledávání se ve vyhledávači zobrazuje ve formě jakéhosi balíčku s výsledky místních firem propojenými s Google mapou. Anglicky se zobrazení výsledků lokálního vyhledávání nazývá Google Local Pack (viz. obrázky).

          

Pigeon, první googlovský algoritmus zaměřený na lokální vyhledávání, posiluje pozice webů, které mají lokální cílení. Zaměřuje se na definování potřeb uživatele dle lokality, kde se nachází a co hledá. Ovlivňuje výsledky hledání v Google Search a Google Maps Search.

  
 

Lokální vyhledávání je důležité pro ty, jejichž podnikání je zaměřeno na určité místo nebo region. Význam lokálního zobrazování stoupá současně s tím, jak se zvyšuje podíl „local search“, používání mobilních zařízení a personalizovaných výsledků hledání, kde Google předpokládá, že lidé očekávají výsledky v okolí místa hledání.


Zobrazení pouze 3 firem

Nejvýraznější změnou je počet zobrazených výsledků. Během srpna se začaly v lokálním vyhledávání zobrazovat namísto 7 firem pouze 3 firmy.

Proč taková změna? V současnosti se uživatelé k internetu připojují pomocí více platforem, aplikací a zařízení. Během jednoho dne uživatel internetu běžně použije vyhledávač na stolním počítači, notebooku a také v mobilu. Google se tak snaží přiblížit podobu výsledků vyhledávání ve svém prohlížeči na desktopech s mobilním vyhledáváním, kde zobrazení 3 položek lépe sedí menším obrazovkám. Na mobilech se také zobrazovalo 7 položek lokálních výsledků, ale vidět byly pouze první tři, další čtyři bylo možné vidět po srolování obrazovky dolů.

Další důvodem může být návštěvnost stránek zobrazených na 4. až 7. pozici. Google si nejspíš spočítal, že počet prokliků na těchto místech je mnohem menší než u prvních tří. Z toho logicky vyplývá otázka: „Jaký má pak smysl je zobrazovat?“ Jako marketéři namítáme, že firmy na pozicích 4 až 7 neměli sice takovou návštěvnost, pořád to však byla velká příležitost propagovat svou značku, protože zvláště na desktopech byly vidět na předních pozicích ve vyhledávání.

A pak je tu ještě jedna možnost. Google možná připravuje prostor pro placené reklamy lokálním vyhledávání, jak uvádíme níže.

Je jasné že pokles ze 7 na 3 položky přitvrdí boj expertů na lokální SEO. Nejlepším 3 firmám přes noc ubylo 42 % viditelné konkurence, ale udržet se na vrcholu nebude jednoduché. Vypadnutí z top 7 může mít ještě jeden důsledek. V lokálním seznamu se zobrazují i firmy, které mohou být postižené algoritmy regulérního organického vyhledávání Pandou a Pinguinem. Pokud nemají správně vyladěné své SEO, v případě vypadnutí z lokálního seznamu se mohou v běžném organickém vyhledávání propadnout hluboko „do zapomnění“.

Pro místní firmy to znamená soustředit se nejen na lokální SEO, ale pracovat také na vylepšení optimalizace pro běžné organické vyhledávání.
 

Bez přesných adres a telefonního čísla, ale s otevírací dobou

Jak si můžete všimnout i z našich screenshotů, již se nezobrazují přesné adresy. Na místo toho se teď uvádí pouze název ulice. Zmizelo i telefonní číslo. V mobilní verzi vyhledávání se místo telefonního čísla zobrazuje tlačítko Volat. V dřívějším sedmi položkovém Google Local Packu se při najetí kurzoru na jednotlivé výsledky zobrazovalo vyjíždějící menu s dalšími informacemi o firmě. To už teď nefunguje a ke všem těmto údajům se můžete dostat až po kliknutí na výsledek vyhledávání, kdy se dostanete na sekundární stránku se všemi lokálními výsledky a mapou.

Nedošlo jen k mazání položek. Do lokálních výsledků byla přidána informace o otevírací době (pokud je k dispozici), která se přizpůsobuje času a době vyhledávání uživatele.
 

Hodnocení

Google u výsledků hledání restauračních a ubytovacích zařízení přidal možnost vybrat si podnik podle hodnocení uživatelů. Sbírání dobrého hodnocení bylo vždy součástí strategie lokálního SEO. Přidáním této možnosti však hodnocení nabývá na ještě větším významu. Existují samozřejmě známé weby a aplikace, které se speciálně zaměřují na vyhledávání a hodnocení restauračních podniků (Zomato, Yelp apod.), a negativní nebo pozitivní recenze zde uveřejněné mohou mít mnohem větší význam. Je ale třeba dodat, že tyto speciální weby se soustředí jen na velká města. Pro ostatní místa v republice je Google nebo Seznam nejlepším místem, jak se zviditelnit.

Zatím to nevypadá, že by Google řadil výsledky lokálních restauračních zařízení jen podle počtu hvězdiček, ale určitě není dobré tuto oblast podceňovat.
 

Přechod lokálního vyhledávání na sponzorované výsledky?

V souvislosti se změnami v Google Local Pack se objevila na amerických odborných webech zajímavá zpráva. Google testuje v San Francisku nový model vyhledávání placených reklam na domácí služby (zatím jen u dvou profesí: zámečník a instalatér). Sama o sobě by tato zpráva nebyla tak zajímavá, kdyby se výsledky těchto placených reklam nápadně nepodobaly novému formátu lokálního vyhledávání (viz. obrázek). Chystá se snad Google celé lokální vyhledávání převést na placený model nebo chce reklamy integrovat do výsledků lokálního vyhledávání?
 

Ústup organického vyhledávání z prvních pozic

Změny v lokálním vyhledávání se také dotýkají běžných organických výsledků. Dosud ten, kdo byl první v organickém vyhledávání, měl jistotu, že se zobrazí nad seznamem lokálních výsledků. To se během srpna změnilo. Jak můžete vidět na našich screenshotech, první v organickém vyhledávání se zobrazuje až pod lokálními výsledky a to i v případě, že na vyhledávaný dotaz neexistuje placená reklama, která se samozřejmě zobrazuje vždy na prvních místech ve vyhledávání Google.
 

Pro Google není neobvyklé, že nové změny testuje a vrací zpět, případně dál pokračuje v již započatých změnách. Klidně se může stát, že za týden budou lokální výsledky vypadat úplně jinak a nebo se naopak vrátí do původní podoby. Proto bude zajímavé sledovat, kam současné změny ve vyhledávání povedou.

Zdroj: Moz, The SEM Post, Buzzmag

Marketing
,
SEO
,
Zpět nahoru