Co je RTB systém a vše o něm

5 min čtení

Asi před rokem jsme vám velmi stručně představili RTB a jeho potenciál v oblasti bannerových reklam. Nyní si tento pojem přiblížíme více do detailu.

Co je RTB?

RTB neboli real-time-bidding systém je jedním ze způsobů nákupu bannerů v online médiích. A jak už název vypovídá, probíhá v online aukci v „reálném čase“. V aukci zde máme poskytovatele (publisher), který nabízí reklamní prostor a inzerenta, který za peníze využívá prostor pro svou reklamuRychlost je zde podmínkou účinnosti. V současnosti je využíván hlavně jako doplněk k přímému prodeji reklamy. Plochy, které online vydavatelé nevyprodají, nabídnou v RTB aukci.

Real Time Bidding

V čem je RTB lepší, než klasické bannerové nebo PPC reklamy?

Zlevní a lépe zacílí reklamu a jako bonus přinese data o chování zákazníka, která byste například z "obyčejné" bannerové kampaně nezískali. V poslední době je klasický prodej bannerů na ústupu a nahrazují ho právě RTB reklamy.

Klasická reklama zaručuje určitý počet zobrazení inzerentovy reklamy. Nemá však příliš mnoho možností optimalizace a zlepšení výkonnosti.

V rámci RTB reklamy inzerent nenakupuje konkrétní umístění banneru, jak je tomu u klasického modelu nákupu bannerů, ale zaměřuje se na zobrazení konkrétním uživatelům, kteří odpovídají jím definované cílové skupině. Nyní vám ve zkratce vysvětlíme, jak takový RTB systém vlastně funguje.

Jak to přesně funguje?

Celý proces fungování real time biddingu je relativně jednoduchý. Pokud reklamní systém vydavatele nemá reklamu, která by se mohla při daném zobrazení stránky zobrazit, nabídne ji systému SSP (tzv. Supply Side Platform).

SSP je systém, který se stará o aukci na straně vydavatele, tedy nabídky. Mezi nejpoužívanější dodavatele SSP patří např. Rubicon Project, Improve Digital, AdMeld a další.

SSP pak uspořádá aukci – nabídne ji DSP (Demand Side Platform), které jsou na něj napojené. Ta plní v RTB aukci roli přihazujícího - zjednodušeně vytváří poptávku na straně inzerenta.

DSP však není přímo zadavatel reklamy. Je to technologická platforma, která umožňuje inzerentům vytvořit kampaně a zadat v nich kritéria pro nákup reklamy. Na trhu jich jsou desítky (AdForm, Sociomantic, MediaMath, AppNexus atd.). DSP vyhodnocuje nabídky inzerentů a posílá SSP co nejlepší nabídku.

Součástí nabídky, kterou platforma posílá, jsou informace o webu, pozici ve vyhledávačích, reklamním formátu a anonymní id uživatele. SSP nakonec vybere ty, které nejlépe vyhovují kritériím vydavatele a zobrazí reklamu. Celá aukce probíhá v řádu 100 milisekund. Nejvyšší nabídnutá cena nemusí vždy nutně zvítězit.

Tak například, pokud zadavatel nabízí určitou cenu za proklik (například 1 korunu) a další zadavatel cenu za zobrazení (například 20 haléřů), SSP si může na základě dostupných informací o uživatelích spočítat, že je velká pravděpodobnost velké míry prokliku, tudíž je pro něj výhodnější zobrazit reklamu, kde mu DSP platí za proklik.

 

Výhody RTB v kostce

  • nižší cena za impresi

  • lepší zacílení

  • lepší data pro analýzu výkonnosti

Aneb schopnost sledovat výkonnost zobrazovaných reklam (bannerů). Dá se jednoduše zjistit míra prokliku nebo počet konverzí v závislosti na chování uživatelů, kterým byl banner zobrazen. RTB systémy jsou tedy schopny identifikovat uživatele internetu a podle toho jim zobrazovat bannery, kde je vyšší pravděpodobnost míry zobrazení či prokliku. Důležitá jsou rovněž data o tom, kolik z naservírovaných impresí mohlo publikum skutečně vidět: bannery se sice načtou, ale návštěvníci je nevidí, protože k nim nedoscrollují.

Automatizace a rychlost procesu

RTB přináší do procesu nákupu reklamy větší rychlost a díky automatizaci odpadají prodlevy způsobené zdlouhavou komunikací mezi zadavatelem, mediální agenturou, médiem atd.

Výrazně vyšší míra prokliku (CTR)

Kampaně v RTB systémech dosahují CTR až 2 % a u běžného nákupu bannerů se CTR pohybuje pod 0,1 % a dlouhodobě klesá.

Možnost remarketingu

Bannery se zobrazují pouze těm, kteří předtím navštívili náš web/sekci/stránku a jsou tedy našimi potenciálními zákazníky. Reklama je tudíž efektivnější.

Otevřenost systému

Může do něj vstoupit kdokoliv.

 

Závěrem...

V čem tedy tkví hlavní přednost RTB systému? Je to především jeho efektivita. RTB umožňuje zadavatelům reklamy nakupovat prostor s velmi přesným cílením. Cena za proklik a za konverzi je často nižší než při klasickém nákupu reklamy. Vzhledem k tomu, že je systém schopen získat podrobná data k vyhodnocení uživatelů, hodí se nejen pro brandové kampaně, ale i pro výkonnostní marketing.

Zpět nahoru