Principy remarketingu
Předpokládáme, že jste se už s tímto pojmem minimálně okrajově setkali. Náš Marketing Guru vám poskytuje novinky ze světa marketingu a osvětluje tradiční pojmy nejen online marketingového světa. Dneska se budeme věnovat remarketingu, tedy oslovování zákazníků, kteří s naším webem přišli v minulosti do styku a předpokládáme, že by si mohli něco nakoupit i v budoucnu.
Remarketing je tedy efektivní nástroj online marketingu, při kterém cílíme internetovou reklamu na skupinu lidí, kteří již navštívili webové stránky zadavatele remarketingu. Reklamu mu pak zobrazujeme na dalších webech zapojených v obsahové síti. Vzhledem k tomu, že předpokládáme určitý zájem ze strany těch, kterým zobrazujeme danou reklamu, je tento typ reklamy velice efektivní a hojně využívaný. Remarketing je možné spustit v rámci obou hlavních PPC systémů v ČR – Google AdWords i Sklik. V souvislosti s těmito systémy se využívají dva různé termíny – remarketing versus retargeting. Oba termíny vyjadřují to samé, retargeting využívá reklamní síť Seznam, remarketing zase Google. Zatímco Google využívá této metody již od roku 2010, Seznam se s ní sžil až o 4 roky později.
Jak to funguje technicky?
Představte si, že jste běžný internetový uživatel a navštívíte e-shop se sportovním oblečením. Prohlížeč si mezitím uloží vaše cookies, pod kterými jsou všichni uživatelé internetu označeni. Tyto cookies následně přiřadí do seznamu uživatelů, kteří potom uvidí bannerovou či textovou reklamu se sportovním oblečením. Tím, že takto uživatele znovuoslovíme, zvyšujeme pravděpodobnost, že si zamýšlený produkt nekoupí u konkurence, ale právě u nás. Ke sběru návštěvníků slouží tzv. remarketingový kód. Díky němu můžeme návštěvníky různě segmentovat, např. podle toho, kterou kategorii webu si prohlíželi, které zboží již měli v košíku a nakonec nenakoupili atd. Cílem remarketingu je bezesoru dokončení objednávky, tedy cíle každé internetové prodejny.
Typy remarketingových strategií
Ty se liší podle toho, jakou minulost spojenou s naším webem člověk má. Pokud web pouze navštívil a nenakoupil, poté je vhodné se mu připomenout ihned, než stačí nakoupit u konkurence. Můžeme ho například upozornit na jednu z konkurenčních výhod – například doprava zdarma, dárek k nákupu atd. Jakmile zákazník vložil zboží do nákupního košíku, ale nedokončil nákup, je vhodné mu pomocí reklamy připomenout konkrétní produkty, které vybíral. A pokud jim k vybraným produktům poskytnete ještě slevu, pak si je s vysokou pravděpodobností opravdu koupí. A jak cílit na zákazníky, kteří dokončili objednávku a zakoupili určitý produkt z našeho e-shopu? Potom není nic snazšího, než mu nabídnout něco, co by se mu mohlo hodit také (doplňkový prodej neboli cross-selling). Nebo co takhle se mu připomenou s totožným produktem po určité době? I pro samotného zákazníka je mnohdy remarketing výhodným nástrojem, protože lépe čte jeho myšlenky a potřeby než klasická reklama.
Na co si dát pozor?
- Oddělujte jednotlivé segmenty zákazníků – odlišujte reklamu podle toho, zda u vás lidé nakoupili nebo si zboží jen prohlíželi.
- Hlídejte si frekvenci zobrazování – sami se zkuste vžít do role uživatele, kterému se reklama zobrazuje a stanovte si hranici, kdy už pro vás začíná být reklama otravná.
- Nastavte správně dobu zobrazování – ta by se měla odvíjet od typu inzerovaného zboží. Svetr budeme pravděpodobně vybírat pár dní, automobil či dovolenou můžeme vybírat klidně měsíc.
Nyní už máte jasno, proč se vám občas zobrazuje reklama na váš oblíbený produkt či internetový obchod. Rozhodně to není náhoda a obchodníci tak fikaně využívají vaší přízně, kterou si přejí udržet do budoucna. Pokud jste majitelem e-shopu a tento nástroj ještě nevyužíváte, není nic jednoduššího, než ho vyzkoušet a sledovat výsledky. Ty se určitě brzy dostaví.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...