Mobilní marketing jede!

6 min čtení

Co je mobilní marketing?

Mobilní marketing je forma reklamy, která je cílená na spotřebitele a působí na něj prostřednictvím mobilních telefonů a služeb. Řadí se mezi nástroje tzv. direct marketingu, kdy uživatel mobilního zařízení přijímá reklamu v nejrůznějších formách. V minulosti tak tomu bylo primárně prostřednictvím sms marketingu.

Jedná se tedy o aktivní komunikaci se zákazníkem. Navíc jeho využití je velmi široké - od pouhého poskytnutí informací zákazníkovi až po budování značky nebo třeba virální marketing.

S mobilním marketingem se setkáváme už dlouho, první kampaně pro zákazníky mimo média nebo mobilní operátory byly realizované v Čechách již v roce 2002. Tento specifický druh marketingu se však začal nejvíce rozšiřovat až po uvedení chytrých telefonů na trh, kdy už používání mobilních telefonů nebylo zdaleka jen o smskování a volání. V dnešní době je lidé využívají z větší části pro zábavu, zisk nových informací prostřednictvím internetu, aplikací, sociálních sítí apod.

Od roku 2011 postupně fungují pilotní SMS kampaně s využitím takzvaného chytrého cílení. Celosvětová asociace, která sdružuje společnosti zabývající se mobilním marketingem, se jmenuje Mobile Marketing Association. A jaké jsou typické nástroje?

  • Soutěže s využitím SMS, MMS apod.
  • Věrnostní systémy využívající log a vyzváněcích tónů
  • Podpora značky (využití SMS, MMS, log a vyzváněcích tónů)
  • Motivační součásti kampaní
  • Komunikační prostředek směrem k zákazníkovi
  • Location based services a mobilní aplikace
  • QR kódy pro rozšíření poskytnutých informací k inzerátu v tisku atd.
  • mobilní platby (například prodej lístků na různé akce)
  • tvorba webových stránek a aplikací, optimalizovaných pro prohlížení z mobilního telefonu

Dříve byl mobilní marketing vnímán spíše jako SMS marketing, s narůstající oblibou smart phonů se však trend rozšířil i na displejové reklamy ve formě bannerů. Pokud je mobilní reklama vhodně zacílena a správně komunikována, není zákazníkem vnímána jako obtěžující irelevantní sdělení, ale spíše jako výhoda.

Mobilní marketing je velmi efektivní způsob komunikace, mobilní zařízení máme totiž vždy u sebe. Navíc tak můžeme oslovit velké množství lidí – podíl aktivovaných SIM karet v české populaci dosáhl 100 procent již v roce 2004 a v dalších letech předpokládáme stále vyšší počet přístupů na internet přes mobilní zařízení. Tomuto odvětví je tedy předvídán rychlý růst.

Vlajkovou lodí mobilního marketingu je pořádání nejrůznějších SMS soutěží. Asi nejvýznamnějším trendem je neustálá sofistikovanost takových soutěží, což je dáno především tím, že se agentury a zadavetelé učí využívat postupně všech výhod, které mobilní komunikace nabízí (s notnou dávnou inspirace v zahraničí). Cílem většiny zadavatelů je nabídnout svým spotřebitelům originální a zajímavou soutěž a dále získat co největší množství dat o účastnících.

V minulosti se totiž stávalo, že jeden a tentýž zadavatel realizoval tři naprosto izolované soutěže v jednom kalendářním roce a nedokázal využít data, která v nich získal například pro propagaci té následující. Nyní je vše jinak. Mobilní marketing je díky své interaktivitě velmi vhodným nástrojem pro navázaní komunikace se spotřebiteli a tedy i k zisku kýžených marketingových dat.

Svět teprve doháníme

Ať chceme nebo ne, ve světě jsou společnosti vždy o malý krůček vepředu. Proč je ale nenásledovat, když víme, že něco takového může fungovat? Například oblíbený řetězec Pizza Hut si v Anglii zadal studii, zda je pro ně mobilní reklama relevantním komunikačním kanálem. Výsledek byl více než jasný – z hlediska návratnosti investic je pro ně mobilní komunikace nejvýhodnější ze všech možností. V porovnání s televizní reklamou byla mobilní reklama efektivnější 4,4krát, online komunikaci pak předčila více než 2,6krát.

Sociální sítě jsou základ pro budování úspěšné mobilní kampaně

A na závěr si dovolíme připomenout, jak se v této problematice promítají samotné sociální platformy. To, že nosíme mobilní telefon stále při sobě a krátíme se jím chvíle volna, ví každý. Víte však, že na mobilním Facebooku trávíte 76 % času a na počítačovém pouze 24 %? A o Instagramu téměř škoda mluvit, tam je procentuální využití mobilu oproti desktopu značné. U Pinterestu mobilní číslo převažuje dokonce ještě více. Jediná sociální síť, kam chodíme spíše z desktopu, je LinkedIn. Výsledky průzkumu dokládají fakt, jak moc jsme na sociální sítě v mobilu fixovaní. A proč toho  tedy nevyužít?

Mobilní Facebook nám vloni nadělil spoustu novinek kolem mobilního marketingu. Jedná se o cílení na uživatele podle typu telefonu nebo operačního systému, správu facebookové reklamy přímo z mobilu, nákupy ze sponzorovaných příspěvků a mnoho dalších příjemných změn.

A jak lze cílení využít?

Tak třeba mobilní operátor může oslovit majitele starých mobilních telefonů s nabídkou nových, cílením na dražší mobilní telefony oslovíte movitější cílovou skupinu.

Nebude chybět ani možnost nabídnout různou cenu za proklik z různých zařízení a samozřejmě lze využít i další unikátní data, která Facebook o zákaznících zná (přes App Insights) a reklamu tak zacílit ještě lépe. A o tom, že reklama na Facebooku opravdu funguje, není pochyb. Počet vydělaných peněz se neustále zmnohonásobuje a téměř dvě třetiny částky plynou z mobilních zařízení, tedy telefonů a tabletů. 

Mobilní marketing je dynamicky rozvíjejícím se odvětvím. Pro realizaci kampaní je potřeba nejen velmi kvalitní technické zázemí, ale také rozsáhlé zkušenosti. Proto se vyplatí využít služeb specializovaných agentur, které jsou zadavateli partnerem a rádcem při přípravě i realizaci. 

Zajímájí vás novinky z oboru? Sledujte náš blog nebo naše sociální sítě.

Zpět nahoru