Je pro provozovatele e-shopů facebookový profil nutnost nebo jen doplněk?

5 min čtení

Jestliže provozujete e-shop, založení firemního profilu na sociálních sítích (hlavně tedy na Facebooku) by mělo být podle řady marketingových odborníků samozřejmostí. Je to ale opravdu nutnost? Shrnuli jsme názory pár provozovatelů, kteří se podělili o své zkušenosti a doporučení.

„Nevím o typu produktu, který se prodává online, kterému by inzerce na Facebooku nemohla pomoci,“ uvedl před časem specialista přes sociální sítě Petr Andrýsek. Někteří z marketingových specialistů dokonce říkají, že sociální sítě, by měly využívat všechny firmy bez ohledu na to, zda prodávají online nebo ne. 

I přes nesčetná doporučení odborníků však Facebook všechny internetové obchody zdaleka nevyužívají. Je to však názor od názoru různé. Hlavním důvodem, proč si zřídit profil na Facebooku  z pohledu provozovatelů e-shopů, je další zdroj návštěvnosti a objednávek a budování značky. Je to skvělá možnost jak být neustále 24 hodin denně ve spojení se zákazníky, udržovat s nimi pravidelný kontakt a mít možnost rozšiřovat se mezi jejich přátele. Facebook je poslední dobou hojně využíván jako praktický reklamní nástroj, který dokáže zacílit spolehlivě a přesně na ty zákazníky, které potřebujeme. Tak například při reklamě v TV nebo billboardové kampani necílíme téměř vůbec. A co to vlastně segmentace je a podle jakých kritérií segmentuje samotný facebook?

Segmentace trhu je rozčlenění trhu do homogenních skupin zákazníků, které se vzájemně liší svými potřebami, charakteristikami a nákupním chováním. Trh můžeme rozčlenit dle základních kritérií:

Geografická kritéria – stát, město, velikost oblasti, velikost města dle obyvatel, typ osídlení a jeho charakter, podnebí oblasti...
Demografická kritéria – věk, pohlaví, rodinný stav...
Socioekonomická kritéria – příjem rodiny, povolání, vzdělání, náboženství...
Psychologická – životní zájmy, postoje, hodnoty...
Behaviorální kritéria – frekvence nákupu, kritéria nákupu...

Pokud jde o cílení reklamy na Facebooku, využívá se především geografických a demografických kritérií, jako je věk, oblast kde člověk žije (převážně firmy s regionální působností necílí na celou Českou republiku, protože poté to nemá tak velký zásah), pohlaví apod. Dále můžeme cílit například na zájmy (tzn. e-shop zabývající se prodejem automobilových součástek bude pravděpodobně cílit na fanoušky motorismu). Hned se nám okruh uživatelů, kterým se reklama zobrazí, smrskne, ale vůbec to neznamená, že se nám smrskne i počet kliknutí na reklamu – právě naopak.

A jak se dají sociální sítě využít dál? Někteří internetoví prodejci je využívají k poskytnutí uživatelských recenzí, pořádání soutěží a rozesílání pozvánek na akce spojené s konkrétní firmou.  Dále zde zveřejňují novinky a probíhající akce v rámci jejich obchodu. Stránka na Facebooku v současnosti rovněž zvyšuje důvěryhodnost e-shopu nejen u zákazníků, ale i vyhledávačů. Pochopitelně je  důležité se o stránku dobře starat, pravidelně ji aktualizovat a publikovat na ni příspěvky, které budou návštěvníky zajímat. 
Dalším pozitivním prvkem je možnost získání zpětné vazby, o kterou si nemusíme sami žádat, například prostřednictvím newsletteru apod. Zákazník se sám od sebe má tendenci pochlubit se svým hodnocením a produkty doporučit nebo naopak nedoporučit. Lze to totiž provést velmi jednoduše a firma hodnocení nemůže smazat.

A jaká je spokojenost? „Spokojeni s profilem určitě jsme, i když víme, že jej nevyužíváme ani z poloviny tak, jak to jde.“ říká provozovatel e-shopu Cerstvakava.cz. Naopak jiní prodejci se chlubí počtem fanoušků v řádech desetitisíců a vysokou aktivitou u jednotlivých příspěvků. A jaký je recept? Trpělivost a poctivá práce.

 

Tak a nyní se podíváme na případy, kdy facebook není třeba využívat:

  • věkově starší cílová skupina (třebaže poslední dobou se začíná počet aktivních uživatelů internetu zvyšovat i mezi lidmi vyššího věku).
  • lidské zdroje/kapacity  - tzn. firma nemá nikoho, kdo by stránku spravoval, vymýšlel a realizoval obsah pro sociální sítě a kdo by aktivně odpovídal a řešil dotazy zákazníků/fanoušků ohledně objednávek, reklamací apod.
  • rozpočet – byť by nešlo o žádné astronomické částky, nicméně pokud by firma využila Facebook na reklamy – formou ppc, tak rozpočet nějaký být musí.
  • hlavní marketingové aktivity jsou zatím jinde – ty se soustředí hlavně na Direct e-mailing, PPC, SEO.

A Vy už máte svůj Facebook profil?

Marketing
,
Zpět nahoru