Jak se neutopit v „e-mailových vodách“ nejen před Vánoci
Jistě každý z nás zná ten pocit, kdy přijdete po práci domů, uvaříte si čaj a otevřete si emailovou schránku. Na Vás se posléze kromě zpráv od přátel hrnou i zprávy, které mnozí nesnáší, mnozí si v nich při troše času však přijdou na své a minimálně je ze zvědavosti otevřou. Jak ale docílit toho, aby si newsletter lidé otevřeli a ještě v lepším případě i přečetli?
Newsletter versus Mailing
Newsletter je pravidelný email doručovaný v určitých intervalech námi vybraným zákazníkům. Podstatou je, že by měl poskytnout příjemci jakouci přidanou hodnotu. Zapomeňte na prodejní emaily plné produktů a cen. Takové emaily končí rovnou ve spamu nebo si je lidé odhlašují. Newsletter by měl obsahovat nějaký zajímavý text (ne však dlouhý), který je užitečný. Tak například koncem října bude dobré, aby dodavatelé pneumatik a servisy upozornili své zákazníky k potřebě přezutí kol, připomněli jim důležitost zimních kol a na konci emailu nabídli nenásilnou formou jejich službu. Mailing je pak nadstupeň newsletteru, přičemž funguje na bázi osobní segmentované komunikace a slouží k udržení pozitivního vztahu se zákazníkem. Klasický newsletter doporučujeme posílat tak, aby byl pravidelný a zároveň stále užitečný (průměrně 1x týdně). Mějte na paměti, že s počtem sdělení se zvyšuje obrat jen do určitého bodu - bod znechucení, pak obrat rapidně klesá. Když bude reklamy příliš, nebude zkrátka učinná.
Buďte jiní než konkurence – rady a tipy
-
K úspěchu je zapotřebí se odlišit od konkurence. Dívejte se na sdělení vždy očima zájemce – jen tak zjistíte, kde děláte opravdu chybu. Zkuste si zabrouzdat ve Vaší emailové schránce a projít si pár newsletterů, které Vám došly. Jistě najdete pár důvodů, proč jsou stále mezi nepřečtenými, v koši nebo ve spamu.
- Prvním důležitým prvkem, který musí zaujmout, je předmět. Ten prodává stejně jako nadpis – zkuste použít otázku (po otevření se zákazník dozví odpověď), použít číslovky (např. 5 tipů, jak opravit řetěz bez použití nýtovačky), a snažte se, aby byl co nejkratší. Vyvarujte se používání vykřičníků a více otazníků za sebou. Je potřeba zachovat předmět zprávy takový, aby odhalil co nejméně.
Špatný předmět: „Martine, chceš vědět, jak vydělat milion?“ (Odhalující - zní jako spam)
Dobrý předmět: „Martine, prozradím ti tajemství.“ (Moc neodhaluje a nabádá nás k přečtení zprávy)
- Mluvte neformálně a srozumitelně. Berte na vědomí, že píšete laikovi, ne člověku z Vašeho oboru. Zpráva musí působit zároveň i přátelsky, abychom na člověka nepůsobili moc chladně a nedostupně.
- Získaná data chytře využijte – např. propojte konverzaci s kalendářem a popřejte zákazníkovi vše nejlepší k svátku, k narozeninám mu věnujte slevový kupon, před Vánoci poskytněte výhodnou nabídku na jeho oblíbené zboží, nebo příslušenství související s předchozím nákupem. Vymýšlejte automatické scénáře po nákupu – např. víte, že zákazník nakoupil psí granule – proto se ho po pár měsících zeptejte, zda nepotřebuje koupit granule a nabídněte mu slevu na jeho oblíbenou značku. Nezapomeňte také na komplementy. V tomto případě by nebylo od věci nabídnout tomuto zákazníkovi příslušenství pro psa.
- Dbejte na to, aby se email zobrazoval všem a obsahoval tak málo grafiky. Musí být zobrazitelný nejen na počítačích, ale i v mobilech. Nezapomínejte na cíl emailu, který jste si na začátku vytyčili. Vaším cílem je (např.) prodat produkt, a k tomu je potřeba zájemce dovést. Přinuťte zákazníky k akci tím, že jim odpovíte na důležité otázky - Proč jste mi nabídli tohle? Proč teď? Co mám vlastně udělat? Nenuťte čtenáře otevírat přílohu (díky hrozbám internetu). Do svého emailu zahrňte shrnutí, proč by měl čtenář udělat to, co po něm chcete.
Čeho se vyvarovat?
Rozhodně se vyvarujte toho, co byste si sami nepřáli. Tak například známým prvkem, který zákazníka odradí, jsou pop-up okýnka, která nás nutí k akci ještě před vstupem na samotný web. Použít je můžete, ale až při odchodu z webu s poděkováním apod. Vyvarujte se dlouhým textům v newsletteru – mějte na vědomí, že člověk má na jeho přečtení 5 sekund. Neoslovujte zákazníky hromadně a snažte se personifikovat. Neprodávejte (až tak v 5. emailu), aby newsletter nepůsobil jen jako obyčejná reklama nebo spam.
Jak získat kýžené kontakty?
Je více způsobů, jak získat kontakty. Jedním z nejčastějších způsobů je zisk souhlasu při objednávce zboží, dále pokud podmínkou nákupu je registrace nebo pokud umístíte políčko s možností přihlášení odebírání newsletterů přímo na stránkách. Kontakty si hledejte sami, nákup kontaktů se nedoporučuje (hrozí vysoká míra odhlášení).
Tipy na správný newsletter v bodech:
Máte vteřinu, tak zaujměte
Použijte jasné CALL TO ACTION!
Text je král – pište strukturovaně, věcně
“Seberte grafikovi Photoshop a dejte mu Malování” :)
Myslete i na mobilní zařízení
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...