Firmy.cz - pro někoho super pomocník, pro jiné propadák

4 min čtení

Spuštění nové verze Firmy.cz od Seznamu začátkem dubna minulého roku vyvolalo poměrně velký rozruch. Hlavními prvky systému jsou zápis zdarma a aukční systém. Chcete být vidět? Nabídněte víc – říká Seznam prostřednictvím služby Firmy.cz. Jak se nová tvář Firmy.cz zamlouvá českým podnikatelům a co je hlavním přínosem?

Seznam.cz

Nové Firmy.cz vidí jednotlivé skupiny uživatelů jinak. Rozdílně se zobrazuje jejich tvůrcům, firmám a samozřejmě i běžnému uživateli. Všichni zúčastnění se na plánované změny připravovali a dlouze je hodnotili už nějakou dobu před spuštěním. Samozřejmě proběhlo i dlouhé testování. Jen provozovatelé e-shopů se po celou dobu do diskuzí nezapojují. Přitom portál Firmy.cz pro ně dosud znamenal významný zdroj návštěv a prakticky jediný fungující katalog. Jak nový katalog vidí jeho uživatelé?

Firmy.cz pohledem návštěvníků

Běžní uživatelé jsou z novinek na Firmy.cz nadšení. Moderní grafika, jednoduché a plynulé propojení s mapami, relevantní filtrování apod. Najdou se však i tací, kteří jsou k novým změnám skeptičtí a rádi by zůstali u starého vzhledu. Jak se ale říká – sto lidí, sto chutí.

Firmy.cz pohledem živnostníků a lokálních firem?

Hlavní výhodou je podle nich zápis do libovolných kategorií a libovolná klíčová slova zdarma. Tak například jste provozovatelem autoservisu a klientovi, který stojí o dvě ulice vedle nejde nastartovat auto. Pokud použije Firmy.cz tak vás najde pohodlně a bez dalšího klikání přímo ve svém okolí díky automatické detekci polohy. Takže s novými Firmy.cz se u vás objeví do 10 minut.

Firmy.cz pohledem samotného týmu Seznamu

Byznys, který v Seznamu s novým portálem rozjel, je opravdu velký. Jak řekl Product Team Manager Martin Fuks: „Rád bych, aby Firmy.cz do Seznamu ročně přinesly tržby kolem miliardy korun“. Navíc z obchodního hlediska se nová služba prodává prakticky sama – design, funkce, jednoduché ovládání jak pro uživatele, tak pro inzerenty.

A co na to provozovatelé e-shopů?

Když zapíšete svoji firmu rovnou do několika kategorií, zacílíte i na příslušná klíčová slova, dokonce zvýšíte nabídku za proklik na více než dané minimum (10 Kč), tak vás to bude stát minimálně desítky tisíc korun ročně. A i přes několikanásobně vyšší investice získáte reálně mnohem nižší návštěvnost. Jakoby nové Firmy.cz nebyly pro e-shopy a komerční weby vůbec určeny. Navíc se platí za zhlédnutí, ne proklik. Takže pokud provozujete řadový e-shop a očekáváte takový katalog, jakým byly Firmy.cz před 1. dubnem 2014, je potřeba si řádně připlatit.

Pokud už v katalogu inzerujete, pečlivě vyhodnocujte výkonnost reklamy (například pomocí Google Analytics). A dobrá zpráva – od 21. května 2014 už můžete snadno sledovat, zda vaši návštěvníci přicházejí z klíčových slov, nebo z kategorií. Nové Firmy.cz mají bezesporu velké ambice. Jejich cílem je obsadit 80 % trhu a chtějí konkurovat službám typu Foursquare a Yelp. Zda se jim to podaří, necháme osudu. Své inzerenty i uživatele si najdou, a záleží jen na tom, zda novou službu budou uživatelé srovnávat se starou verzí a nadávat nebo si k ní najdou cestu. Doba jde dopředu a s ním se mění i jednotlivé produkty a služby – tak proč by ne i Firmy.cz?

Zpět nahoru