Content marketing – jedna z možných cest k cíli
V minulém článku jsme zmiňovali, jak praktická může být informační grafika, jestliže chceme poskytnout užitečné informace zákazníkovi „v kostce“. Nyní si přiblížíme důležitost kvalitního obsahového marketingu, který si zakládá na kvalitním hodnotném textu a grafika může, ale nemusí hrát tak velkou roli. A co to vůbec obsahový marketing je? Má za úkol prodávat? V čem se liší od klasické propagace v podobě reklamních kampaní a podobně?
Obsahový marketing neboli content marketing je jeden z nástrojů marketingu založen na tvorbě hodnotného obsahu a následného umístění na internet, který přiláká zákazníky a zapojí a vyvolá u nich akci, která povede k prodeji. Není proto zaměřen na samotný prodej, ale především na komunikaci a s ní spojené budování značky, dobré jméno firmy, důvěryhodnost a tak dále. Podstatou je tedy skutečnost, že pokud budeme pravidelně poskytovat užitečné informace kupujícím, oni nás poté odmění nákupem a loajalitou. Kvalitním obsahem nemusíme zaujmout jen stávající zákazníky, ale rovněž získat i ty nové. Je třeba si opět stanovit cílovou skupinu a potom pro ni vytvořit obsah takový, aby byl zajímavý, měl přidanou hodnotu a aby na něj lidé sami od sebe odkazovali a sdíleli jej na sociálních sítích. Obsah může mít mnoho podob, záleží na oboru podnikání a již zmiňované cílové skupině. Mohou to být aktuální novinky (články), návody a recenze, videa, obrázky, e-knihy atd.
Koncept obsahového marketingu si zakládá na dovednosti komunikovat se zákazníky, aniž by byli rovnou tlačeni do nákupu určitého produktu. Zkrátka vyvolat v zákazníkovi pocit, že pokud od něj chceme něco dostat, musíme mu i něco kromě samotného produktu dát – něco, co naše konkurence nemá a získat tak konkurenční výhodu. Nebo naopak nezaostat za konkurencí, abychom zákazníky neztratili. O tom, že content marketing opravdu funguje, nemůže být pochyb. Využívají ho i nejúspěšnější firmy na světě, jako jsou např. Coca Cola, Procter & Gamble, Microsoft. Silnou zbraní se může obsahový marketing stát i v menších firmách. Stačí mít jen dobré nápady, kreativní myšlení a schopnost tyto věci převést do poutavého textu.
Kde to začalo...
A kde se zrodila myšlenka obsahového marketingu? Budete se divit, ale na internetu to nebylo. Původní formou content marketingu bývaly (a dodnes jsou) firemní časopisy, které společnosti nevyužívají pouze k sebeprezentaci, ale podávají v nich zajímavé a zábavné informace, které souvisí s jejich oborem podnikání. Prvním průkopníkem takových publikací se stal časopis „The Furrow“, v němž americký výrobce zemědělské techniky John Deere uděloval farmářům rady, jak lépe hospodařit. V České republice dnes vychází zhruba 500 firemních časopisů, přičemž každý jistě zná ČiliChili od Vodafone, Čez News od ČEZU nebo třeba Vlastní cestou od Bernarda.
Další boom s internetem
Tak jak tomu bylo i v jiných oborech, i zde internet přinesl malou revoluci. Za dob tištěného obsahu byla cesta firemního obsahu k zákazníkům dlouhá a nákladná. Tisk není zrovna levnou záležitostí, stejně tak distribuce mezi čtenáře. Proto by si tento způsob budování značky nemohla dovolit kdejaká firma na trhu a už vůbec ne ta, která teprve začíná. Dnes je situace o dost snazší – stačí si založit web, blog či facebookový profil – a máte z poloviny vyhráno. Výhodou těchto komunikačních kanálů je navíc možnost zpětné vazby, což u tištěných materiálů jaksi nedostaneme. Možnost sdílení obsahu je také o dost jednodušší. Stačí jednou kliknout a rázem si váš obsah najde cestu k dalším potenciálním zákazníkům.
Podle Paula Mosensona by se obsah úspěšné kampaně měl řídit následujícími pěti zásadami (zdroj: ebrana.cz):
1. Obsah musí řešit problém cílového publika a mít spojitost se značkou.
2. Musí být jasné, jak má uživatel na obsah reagovat (sdílet, lajkovat…).
3. Obsah musí být „šiřitelný“ (atraktivní, relevantní).
4. Musíte mít plán pro interakci / komunikaci s publikem.
5. Musíte mít jasno, jak budete měřit úspěšnost.
Pokud obsah splní těchto 5 kritérií, máte z poloviny vyhráno. Zbývajících 50% úspěchu tvoří štěstí, konkurence v daném oboru atd.
A to je vše! A teď si stačí položit jednoduchou otázku - máme dostatek času, abychom opravdu vytvořili kvalitní obsah a zlepšili si tak pozici na trhu a v očích našich zákazníků? Troufáme si na to? Není to nic jiného než jakýsi převod vaší odbornosti a vašeho přístupu k zákazníkům do řeči textů, obrázků atd. Je třeba si uvědomit, obsahový marketing není pro každého. Tvorba obsahu zabere spoustu času a nezačne fungovat hned. Dokonce vám ani nikdo nemůže zaručit, že bude fungovat. Je však potřeba ho do svého marketingového mixu určitě zahrnout, pokud chcete být silným hráčem na trhu.
Pokud si nevíte rady a měli byste zájem o kompletní (či částečnou) tvorbu obsahu pro váš web, stačí vyplnit tento krátký formulář a my se vám ozveme s nabídkou možné spolupráce. S tvorbou obsahu máme mnohaleté zkušenosti a necháváme za sebou viditelné výsledky. Nevěříte?
Napište nám a my vám to dokážeme :)
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...