Seznam inovuje, otázkou je, zda k lepšímu či horšímu

6 min čtení

Rozšíření na slovenský trh s úplně novým vzhledem, redesign vyhledávání na Seznam.cz na mobilních zařízeních, a tím inovace dozajista nekončí. Ve vyhledávání již nepůjde o poutavé texty, ale o zajímavou grafiku webu v náhledu. Úvodní stránka seznamu již nebude informační portál, ale pouze rozcestník na nejpoužívanější servery. Stane se tím Seznam oblíbenější, nebo jej díky tomu lidé přestanou využívat?

 

Seznam.SK

Mnohým z nás se jistě mohlo zdát, že Zoznam.sk je slovenský Seznam. Až z aktuálních článků o seznamáckých inovacích vyplynulo s jistotou, že tyto dva servery spolu nemají nic společného. Snad jen podobný vzhled a název. S tím, že se Seznam rozšíří na Slovensko vyvstává otázka – Budeme tedy moci přes Sklik inzerovat i na Slovensku? Nebo se zde budou zobrazovat pouze fulltextové výsledky hledání?

Úvodní strana Seznamu.sk se přitom nápadně podobá vzhledu úvodní stránky v prohlížeči Chrome. Tedy ty nejpoužívanější záložky na první straně. Pokud stejný vzhled po odzkoušení najdeme i na tom českém, budeme si asi dlouho zvykat.

Přiznejme si, ráno přijdu do práce a první co udělám? Zapnu počítač a spolu s ranní kávou si jako první pustím Seznam.cz. Kouknu kdo má svátek, očima proběhnu titulky nejnovějších zpráv ze serverů Novinky.cz, Super.cz, Sport.cz a Prozeny.cz. V rychlosti proletím horoskop, a pak s klidnou duší, že jsem “v obraze” co se okolního dění týká, se pustím do své práce. Myslím, že v tomto ohledu nejsem jistě jediná.

Místo tohoto na nás hned na úvodní straně jako první vyskočí odkaz na Google, FaceBook a dokonce YouTube – záměr Seznamu tvářit se bezkonkurenčně? Nebo nás jen chce donutit, abychom na tyto nejvyužívanější servery přicházely přes něj? Pak je otázkou, co z toho bude mít…

 

Vyhledávání na první pohled

Z počátku to působí jako hledání v obrázcích na Google, s tím rozdílem, že jsou vedle sebe na stránce pouze tři, jsou větší a pod každým obrázkem zobrazují text. Každopádně to vypadá přehledně a zřejmě si na to uživatelé brzy zvyknou.

Jak ale budou marketingové firmy, které na Skliku reklamy spouští a spravují, vysvětlovat klientům, že již neexistuje “První, druhá, třetí a další pozice” v placeném vyhledávání. Dle náhledů, které jsou k dispozici je vidět, že první tři dlaždice jsou placené reklamy, další potom fulltext a někde pod tím možná další placené reklamy. A to, že se jedná o reklamní pozice poznáte jen díky malému “oušku” v pravém horním rohu obrázku.


Z uživatelského hlediska je to nepodstatné, vždyť lidem je jedno, jestli si to firma zaplatila, nebo tam prostě jen “vyběhla” protože má dobře udělané stránky a kvalitní SEO. Ale firmy, které si za reklamu zaplatí, budou chtít být vidět právě na těch prvních pozicích. A může jim být jedno, zda budou první, druzí nebo třetí – vždyť všechny tyto jsou viditelné na srovnatelné pozici – na místě kam první zamíří vaše oči. Co ale ti další? Budou ochotni si za čtvrtou, pátou a další pozice firmy platit? Možná snad jen ty, které nemají dostatek financí na precizně zpracované webové stránky a kvalitní SEO a nedostali se tak na přední výsledky ve fulltextu. V takovém případě bude Skliková reklama levnější variantou jak se dostat na první stranu vyhledávání (resp. čtvrtou/pátou pozici v placené reklamě).

Na českém Seznamu můžeme všichni otestovat zatím pouze responzivní verzi na našich tabletech a mobilních zařízeních.

Na tabletech to vypadá obdobně. Reklamy se zde zobrazují na prvních místech (řekněme první tři dlaždice), neminou nás zde ani související odkazy (na konci každé strany) a mezi fulltextem se graficky vyloupnou i Firmy.cz. Co je ale zvláštní, při načtení druhé stránky se reklama z konce první strany ukáže i na konci té další. Takže když se někomu podaří dostat na, v pořadí pátou, reklamní pozici, má to štěstí, že se při zobrazení dvou stran (zároveň) zobrazí uživateli rovnou 2x.

 

Náhled vyhledávání na tabletech

 

Zobrazení firem mezi hledáním na tabletech

Za to na našich chytrých mobilech je situace zapeklitější. Jednotlivé reklamy zde vidíme pouze v jednom sloupci pod sebou. Co z toho plyne? Žádné první tři pozice reklam, ale pouze jedna! A když cenou za klik nepřeplatíte všechny ostatní až k této první pozici, najdou vás lidé až na konci první strany, kde je prostor, dle všeho, také pouze pro jednu reklamu. Mezi nimi jsou výsledky fulltextu a i graficky napasové odkazy na Firmy.cz, Po načtení “další strany” se zobrazí další fulltext a až na konci strany Skliková reklama. Mnoho prostoru pro reklamu zde tedy není, takže je předpoklad, že se to velmi brzy projeví na cenách za klik.

 

Náhled hledání na chytrých mobilních telefonech

          

 

Tímto inovativním vzhledem je ale jisté jedno – lidé nebudou číst zbytečný text, budou primárně vyhledávat rychlým průletem očima – tedy podle obrázků! Můj názor? Již nebude třeba zaujmout v Sklikové reklamě originálním textem, nýbrž chytlavou úvodní stranou Vašeho webu! Obdobně to pravděpodobně tedy bude i u fulltextových výsledků hledání.

 

Jsem tedy zvědavá, s jakými úpravami (pokud vůbec nějakými) se seznamácké vyhledávání doladí přes spuštěním na obrazovky desktopu.

Marketing
,
SEO
,
Zpět nahoru