Online platební metody pro e-shopy

Publikováno

I když si stará dobrá dobírka mezi platbami na e-shopech stále drží své prvenství, jistě se shodneme, že dnes už nikoho neohromí. Jak se ale zorientovat v nabídce bank a společností nabízejících on-line platební metody? Přinášíme stručný přehled nejběžnějších typů.

Není brána jako brána

Víceméně všichni poskytovatelé označují prostředí, přes které se platby uskutečňují, jako platební brána. Přitom jsou mezi nimi velké rozdíly jak v nabízených způsobech platby, tak v podporovaných měnách a jazycích rozhraní, úrovni zabezpečení nebo přizpůsobení se mobilním zařízením. Kompletní srovnání platebních bran naleznete například na stránkách společnosti GoPay.

 

Zákazníci jsou vždy spokojeni, když mají z čeho vybírat. Proto si platební brány rozdělíme podle toho, jaké metody uživatelům nabízí.

Pouze karty

Nejběžnější on-line metoda je platba kartou. Podle statistiky z Heuréky a dalších velkých e-shopů ji volí 22 % zákazníků. Zřejmě proto nabízí především banky v rámci svých platebních bran pouze platbu kartou. Nejčastěji jsou to MasterCard, Visa a DinersClub.

Platba probíhá tak, že zákazník je po potvrzení objednávky v e-shopu přesměrován do rozhraní platební brány. Tam zadá číslo své karty, datum platnosti a CVC kód ze zadní strany karty. Pokud má aktivní 3D Secure, zadává také číselný kód, který mu od banky přijde do SMS.

V některých případech banky nabízejí i platební převod pomocí takzvaného on-line platebního tlačítka. Jak funguje? Zákazník klikne na ikonu své banky a předvyplní se mu číslo účtu, variabilní symbol a částka. Pro potvrzení platby je nutné zadat přístup do elektronického bankovnictví. Většinou je ale toto tlačítko nabízeno pouze pro elektronické bankovnictví dané banky. Pokud tedy e-shop svým zákazníkům nabízí například bránu Komerční banky, je tlačítko k dispozici pouze pro uživatele aplikace Mojeplatba, provozovaného touto bankou.

Mezi platební brány tohoto typu patří kromě Komerční banky také Fio banka, Česká spořitelna, UniCredit Bank nebo ČSOB. Některé banky (například ČSOB) vyvíjejí a využívají vlastní technické řešení. Jiné využívají řešení třetích stran. Například platební bránu Fio banky zprostředkovává slovenská společnost Payeezy. Komerční banka a UniCredit Bank zase využívají technické řešení GP Webpay společnosti Global Payments Europe. Napojení na platební bránu GP Webpay může provozovatel e-shopu realizovat i přímo bez zprostředkování některou ze jmenovaných bank.

Platební brány s více možnostmi

Další skupinu představují platební brány, které ve svém rozhraní uživatelům umožňují výběr z pestré nabídky metod. Nabízejí samozřejmě platbu kartou a platebními tlačítky, ale výhodou je, že nabídka většinou pokrývá všechna nejběžnější internetová bankovnictví. Dále umožňují platby přes sms, QR kódy, ostatní elektronické peněženky nebo další metody jako je například Google Pay, Bitcoin peněženky nebo paysafecard.

Možná je i platba přímo na e-shopu bez přesměrování do rozhraní platební brány. To nabízí z českých společností GoPay pod názvem Inline brána. Nejedná se sice o samostatnou platební metodu jako takovou, ale je to zajímavá možnost, která stojí za zmínku.

Mezi nejrozšířenější brány s více možnostmi platby můžeme zařadit GoPay, PayU, ThePay nebo ComGate. Nejznámějším zahraničním zástupcem, na kterého sem tam narazíte i v českém prostředí, je nesporně PayPal.

Odložené platby

Poslední samostatnou skupinu představují platební metody s možností odložené platby. Funguje to tak, že zákazník si nejprve u poskytovatele založí účet. Na e-shopu pak po zvolení odložené platby dokončí objednávku a jak název napovídá, platí až za určitý počet dnů. Za poplatek lze platbu odložit opakovaně. Dlužnou částku je možné uhradit on-line kartou, na účet nebo osobně na partnerské místě.

Odložené platby u nás nabízí například Twisto nebo Lymet.

autor

Získávejte důležité informace včas

Jednou za pár týdnů Vám pošleme přehled událostí z digitálního světa. Odhlásit se můžete kdykoli.