Jaké jsou výhody psaní podle obrácené pyramidy?
Princip obrácené pyramidy je způsob výstavby textu, který pomáhá, abyste to nejdůležitější řekli hned v úvodu.
Používá se zejména v žurnalistice a marketingu. Lidé si vybírají, čemu věnují svůj čas a pozornost a na internetu to platí dvojnásob. Pokud to důležité neřeknete hned v prvních pár větách, většina čtenářů se to nedozví. Díky tomu se i člověk, co jen jede očima po nadpisech a perexu dozví, co mu nabízíte a může se rozhodnout, zda stojíte za další pozornost.
Obrácená pyramida v žurnalistice a v marketingu
Jako první začali princip obrácené pyramidy používat novináři. Přineslo jim to dvě velké výhody. Když potřebovali pokrátit text, aby se vešel na stránku, mohli škrtat odzadu s jistotou, že vypouští méně důležité části textu. Také dokázali tímto postupem předat informace lidem, kteří čtou jen titulek a prvních pár řádků.
I v online marketingu se potýkáme s výzvou, jak tvořit obsah v prostředí, kde lidé čtou jen menšinu textu a mluvíme spíše o skenování textu než o čtení. Prostředí, kde získáte pozornost čtenáře pouze na pár vteřin a o těchto pár vteřin bojujete s konkurencí.
Proto je výhodné začít jakýkoli marketingový text od nejdůležitějšího. Na rozdíl od novin nemusíte vyjasnit 6 novinářských otázek (kdo, co, kdy, kde, jak a proč se stalo). Začátek textu ale musí zaujmout a zmínit hlavní výhodu vašeho produktu či služby. Když si to necháte až na závěr, bude o vašich přednostech vědět jen zlomek lidí, kteří dočetli do konce. A proč by vůbec měli číst do konce, když je úvod nezaujme…
Jak se v textu odráží cesta zákazníka od prvního kontaktu k nákupu
Obrácená pyramida umožní vašim čtenářům (a potenciálním zákazníkům) projít efektivně procesem rozmýšlení se nad nákupem.
V první fázi je musíte zaujmout hlavní myšlenkou či výhodou (nebo emocí/příběhem). Když se vám to nepodaří, tak zákazník odchází. Ten koho jste zaujali, zná po úvodu váš hlavní argument. Ten už někdy stačí a je čtenář přesvědčen o výhodnosti vaší nabídky, nebo chce pro správné rozhodnutí vědět víc. Další detaily a kontext mu postupně doplníte ve zbytku textu.
Když se nad procesem zamyslíte, tak vidíte, že detailní informace získal jen ten, kdo o ně opravdu stál a potřeboval je pro své rozhodnutí. Komu stačilo úvodní slovo a hlavní výhoda, dostal co potřeboval a ušetřili jste zákazníkovi čas. Pokud někoho neoslovíte svým nejsilnějším argumentem nebo chytlavým příběhem hned na začátku, ten pro vás není důležitý, protože svůj názor téměř nikdy nezmění.
Že je pár řádků málo? Je, ale může být hůř
Rozehrát příběh a zaútočit na emoce nakupujícího ve dvou třech větách není nic jednoduchého. Pořád je to ale celkem luxus, který si můžete dopřát jen v některých formátech. Třeba v článku na blogu nebo v popisu produktu. Jiná prostředí jsou totiž mnohem divočejší džungle.
Třeba emaily nebo posty na sociální sítě, tam si žádný luxus prvního odstavce neužijete. V emailu musíte to nejdůležitější říct v předmětu a preheaderu. Pokud tam nepřesvědčíte ke kliknutí, už je pozdě.
Na sociálních sítích většinou rozhoduje první věta nebo první řádek. To nutné minimum, které si čtenář musí odnést, tedy dejte na úplný začátek. Čím kratší je celkový formát, tím kratší je i prostor na "ulovení" pozornosti zákazníka.
Proto nechoďte kolem horké kaše. Lidé mají málo času na to, aby ho věnovali vám. A zvlášť v online obsahu.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...