Jak jsem si z Copycampu odnesl rohlíky i čokoládu

Publikováno

Znáte tu situaci, kdy jdete do obchodu pro rohlíky, ale domů jdete kromě rohlíků i s čokoládou, chipsy a spoustou dalších věcí? Tak takový byl pro mě Copycamp.

A vůbec to nemyslím zle. Právě naopak, přesah k jiným oborům byl vynikající. Celým dnem prostupovala poučka, že copywriting není jen o ťukání do písmenek na klávesnici a práce nezačíná a nekončí otevřeným wordem.

Takže kromě rohlíkových přednášek o blogování a obsahové strategii nám program naservíroval i pochutiny z typografie nebo práva. Popravdě mě přednášky, které se primárně netýkaly copywritingu bavily dokonce více, ale začneme popořadě od "těch užitečných".


Lucie Štěrbová – Blogujte. Ale Chytře! 

Asi každý copywriter má na starost blog. Ať už vlastní nebo klientův. Blog je prostě základ. V angličtině pro to mimochodem mají krásný výraz bread and butter, když už jsme začali u těch rohlíků.

Často se ale stává, že se blogy zanedbávají. Upřednostní se práce na kanálech, které jsou vnímány jako prodejnější. V H1 si udělali velký dotazník mezi kopíky a zjistili, že jen 42 % copywriterů dělá blog jako prioritu a má pravidelnou periodicitu. 33 % copywriterů pracuje podle publikačního plánu na aspoň 3 měsíce dopředu.

Co od blogu chceme?

  • Popisovat aktuální témata a být čtenáři užitečný
  • Být vyhledávaný
  • Být čtený a sdílený

Jak toho dosáhnout?

  • Nedělat blog jako one man show. Spolupracovat s jinými specialisty, ale i s klientem
  • Využívat analytiku
  • Sledovat diskuze. Vědět, co lidi zajímá nebo čemu nerozumí (s tím pomůže klient)

Pokud se k blogu přistupuje pečlivě, pracuje na něm více lidí, komunikuje se i s klientem, může být přitom jedním z nejlepších prodejních kanálů. A jak Lucka Štěrbová ukázala, platí to i v okrajovějším segmentu jako je servis aut.

Ondřej Bělský – Být jako Alza: Obsahová SEO strategie pro e-shop

Dost podobně na to jde i Alza. Tedy, dost podobně by na to měl jít každý, kdo to s úspěšným obsahem myslí vážně. A je jedno, zda píšete blog malé firmy nebo řídíte obsahovou strategii takového giganta jako Alza.

Základní premisou tvorby obsahu u Alzy je, že neprodávají produkt – to dělá výrobce, ale prodávají obsah a službu. A proto musí být obsah užitečný a smysluplný. Obsahem, umístěním i formou. Zkrátka, aby vše dávalo smysl, nikoli psát obsah pro obsah. Zní to jako samozřejmost. Ale není.

 

Na začátku jsem řekl, že mě zaujaly i přednášky na ne úplně copywriterská témata. Vypíchnu tedy také dvě.

Ondřej Ilinčev – Samo se to nepřečte: Vliv písma a grafiky na konverze

Kopíci si mohou dosadit místo konverze čtenost. Koneckonců přečtení textu je pro nás ta nejmilejší konverze. Téma přednášky jsem na blogu četl již dříve (mimochodem je to skvělý blog, doporučuji navštěvovat), ale naživo to bylo ještě lepší.

Když bude sebelepší text vypadat hnusně, nikdo ho nebude číst. Je to tvrdé, ale je to pravda. A není to jen chyba grafiků, dost mohou ovlivnit i copywriteři. Jen stručný výčet věcí, co ovlivní percepci textu – font, velikost písma, kontrast textu a pozadí, tloušťka písmen, šířka řádku, výška řádku, logická práce s nadpisy, podnadpisy a hlavním textem.

Pokud bude copywriter aspoň trošku rozumět typografii, budou jeho texty čtenější. Pokud není, musí vedle sebe mít grafika, který to napraví, nikoli pokazí.

 

Petr Ludwig – Kritické myšlení jako důležitý skill pro business

Copywriteři (nejen oni) musí pracovat se spoustou informací. Ale bez kritického myšlení s nimi nebudou umět pracovat. Bohužel ne všichni takto myslet umí. Proto informace musíme složitě hledat mezi spoustou lží a nesmyslů.

A jak sám nevyrábět nesmysly? Znáte ten mem "buď jako xxx"?

Petr si nemyslí, že má vždy pravdu.

Petr nevěří všemu, co se někde píše.

Když Petr něco tvrdí, musí pro to mít sám důkaz. Důkaz nepodávají ti, kteří tvrzení vyvrací.

Petr k vlastním názorům přistupuje kriticky.

Buď jako Petr.

A taky přednášej jako Petr. Bylo to vtipné, věcné, výstižné. Petra Ludwiga bych vydržel 30 minut poslouchat i přednášku o dětských plínách. Byla by totiž dobrá.

 

Tak ahoj za 9 měsíců, Copycampe. A měj i příště takto široký rozhled.

autor
Copywriter

Získávejte důležité informace včas

Jednou za pár týdnů Vám pošleme přehled událostí z digitálního světa. Odhlásit se můžete kdykoli.