Google Analytics Enhanced Ecommerce. Co všechno umí?
Co je Google Analytics
Jedná se o analytický nástroj, kterým si mohou vlastníci webů, e-shopů a mobilních aplikací měřit statistické informace o svých zákaznících. Na základě historických a aktuálních dat můžete měřit výsledky vašeho webu nebo e-shopu. Můžete sledovat, které stránky návštěvníci navštěvují, odkud k vám přišli, ze kterých stránek nejvíce odcházejí, kde probíhá nejvíc konverzí a mnoho dalšího.
Jak vložit měřicí kód na web/e-shop?
Vložení je velmi jednoduché. Kód se dá vložit i přímo z Google Analytics (GA), my však upřednostňujeme spíše Google Tag Manager (GTM). U GTM je výhodou, že na web vložíte jen jeden kód, a pokud bude potřeba v budoucnu vložit další měřící nástroje (měření konverzí na Heurece, Zboží,...), tak je vložíte právě prostřednictvím GTM, bez dalších úprav zdrojového kódu webu. Na vložení kódu přes GTM navíc nepotřebujete programátora. Zvládne to i zkušenější marketingový specialista.
Základní možnosti
- Návštěvníky můžete sledovat v reálném čase. Tedy kolik je aktuálně zákazníků na webu, kde se nachází, co pravděpodobně dělají atd. Můžete si i volit období, ve kterém budete chování návštěvníků analyzovat.
- Analytics nabízí detailní informace o publiku. Odkud váš web navštěvují, jaký používají systém, zda přišli na web z mobilu, nebo z počítače. Jaký jazyk ve svém zařízení používali a mnoho dalšího. Všechny tyto informace vám pomohou v rozhodování, kam by se měl vývoj vašeho e-shopu ubírat dále. Zajímavé informace zjistíte i z toho, zda se k vám návštěvníci vracejí, nebo chodí spíše noví, ale už se nevrátí.
- V kategorii Tok návštěvníků zase zjistíte, ze které stránky nejvíc odchází a tato data využít pro zadání UX specialistům. Ti pomohou najít odpověď, proč zrovna z dané stránky odchází a jak návštěvníky na e-shopu udržet a úspěšně zakončit jejich návštěvu konverzí.
Elektronický obchod
Jedná se o kategorii, která je přímo určena e-shopům. Můžete zde sledovat, jak si vedou produkty při nákupech. Které produkty se kupují nejvíce, jaké jsou tržby za jednotlivé produkty a průměrné množství, které zákazník objednává. Zajímavá je i statistika, kolik dní trvalo, než zákazník uskutečnil objednávku. Tyto informace můžete využít pro vyhodnocení výkonnosti marketingové kampaně.
Ve statistikách jsou i veškeré transakce (objednávky), které byly uskutečněny na e-shopu. Můžete filtrovat a analyzovat tržby, množství, ceny za dopravu a konverzní poměr.
Rozšířený elektronický obchod
Základní elektronický obchod jde přepnout na Rozšířený elektronický obchod (Enhanced Ecommerce). Rozšířený elektronický obchod obsahuje i další metriky navíc, které vám pomohou při hlubší analýze chování zákazníků.
Google Analytics - Enhanced Ecommerce
Chování nakupujících
V sekci Chování nakupujících se v grafu zobrazuje, kolik zákazníků dokončilo transakci. Pokud zákazníci transakci nedokončili, tak snadno zjistíte, ve kterém kroku nákupní proces opustili. Tato data se pak dají použít pro UX speciality, kteří jednoduše mohou prozkoumat stránky, odkud mizí zákazníci a mohou navrhnout změny pro zlepšení konverzního poměru.
Chování při platbě
Chování při platbě je obdobný graf, jako chování nakupujících. Zde však vidíte, ve kterém kroku platebního procesu zákazníci mizí z eshopu, nedokončují objednávku a snižují tak konverzní poměr.
Výkon produktu
U měření výkonnosti produktu jsou podobná data, jako v základním elektronickém obchodě. U rozšířeného elektronického obchodu je však dat více.
Kategorie
V této sekci vidíte, ze které kategorie se nejvíce nakupuje. Marketingové kampaně tak můžete směřovat na kategorie, kde máte například vyšší marži, ale produkty z této kategorie se tolik nekupují. Zajímavá je i analýza, kolikrát se produkty z objednávek zobrazily v seznamu produktů, u kolika produktů si zákazník zobrazil i detail, kolikrát ho zákazník přidal do košíku, nebo ho odebral.
Značka produktu
Můžete si zobrazit značky, které se nejvíce kupují. Uvidíte, které značky použít na marketingovou kampaň, aby měla smysl a kladný výsledek.
Výkon seznamu produktů
Název
Jedná se obdobnou statistiku jako výše, akorát zde jsou jiné měřicí metriky. Například Zobrazení produktů v seznamu - kolikrát uživatel viděl produkty, když se zobrazily v seznamu produktů. Kliknutí na produkty v seznamu - ukáže vám, kolikrát uživatel kliknul na produkty, které se mu zobrazily v seznamu produktů. CTR - míra, s jakou uživatelé klikli na produkty v seznamu, aby si u produktu zobrazili více informací.
Pozice
Dále je možné sledovat i pozici, na které byly produkty zobrazeny a jaký byl jejich výkon na dané pozici.
Marketing
Kupón objednávky
Pokud na eshopu nabízíte možnost uplatnit slevový kód, tak se pro vás hodí tato sekce. Můžete zde jednoduše měřit, které slevové kódy přináší nejvyšší tržby a vyplatí se tak jejich propagace. U jednotlivých kódů vidíte Tržby (záleží na nastavení, v tržbách může být celková částka objednávky vč. daně a dopravy). U kódu dále vidíte počet objednávek, na které byl kód uplatněn a průměrnou hodnotu jedné objednávky. Opět se jedná o důležitá data pro úspěšnou marketingovou strategii.
Google Analytics je mocný nástroj, který vašemu byznysu ukáže správnou cestu, kudy se vydat. Můžete tak efektivně investovat svoje prostředky a výsledky uvidíte již v krátké době. Pokud máte e-shop, tak můžete využít Rozšířený elektronický obchod (Enhanced Ecommerce) a posunout se ještě o krok dále. Napište nám a naši odborníci vám navrhnou řešení na míru pro váš web/e-shop.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...