Novinky v používání Cookies - zakousněte se do nových změn
Asi už jste slyšeli o novinkách v rámci Cookies. V polovině září 2021 Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona o elektronických komunikacích, která má vejít v platnost od Nového roku. Co to pro provozovatele webu a e-shopů vlastně znamená? Na co se připravit a jaké úpravy vás čekají? Pomůžeme vám se prokousat novými Cookies, abyste je zvládli levou zadní.
Co jsou vypečené Cookies?
Jedná se o označení dat, která se ukládají v zařízení návštěvníka stránky a posílají se s každou další návštěvou té stejné stránky. Tato data napomáhají těm, kteří je ukládají, aby je mohli v budoucnu číst a dále je zpracovávat.
Příkladem využití může být to, že si stránka pamatuje položky ve vašem nákupním košíku nebo vám připomene při další návštěvě, jaké zboží se vám líbilo. Cookies pomáhají také identifikovat návštěvníka při průchodu webem. Víte tak, že se jedná o stejného uživatele.
Pro svět online marketingu jsou klíčové analytické a marketingové cookies. Například pomáhají určit, z jaké stránky jste na web přišli, pospojují si informace o tom, kdo vlastně jste a následně na základě těchto informací vám umí v pravý moment zobrazit reklamu při večerním procházení sociálních sítí.
“Cookies is the new Keks”
Jak už bylo výše zmíněno, tak s 1.1.2022 nás čeká nejen velká oslava Nového roku, ale také se k provozovateli webu budou vázat nové povinnosti v oblasti Cookies.
Jak to je nyní, před změnou?
Doposud stačilo návštěvníka webu informovat o tom, že tento web používá cookies. To bylo vše - maximálně někde bylo tlačítko s odvoláním souhlasu. Souhlas od návštěvníka je tedy dosud získáván v režimu tzv. opt-out. To znamená, že používání souborů cookies na webu je povoleno, dokud uživatel/návštěvník neprojeví svůj aktivní nesouhlas.
A jak to bude po novém roce?
Od Nového roku už se nebudou uživateli při návštěvě webu ukládat automaticky žádné cookies, kromě nezbytných (cookies, která zajišťují správnou funkčnost webu). Ostatní cookies musí být schváleny aktivním souhlasem uživatele. Nově se tedy souhlas získává v režimu tzv. opt-in. Provozovatel webu bude moci využívat soubory cookies až poté, co mu návštěvník dá aktivní souhlas..
Tyto změny ovlivní hodně digitální marketing a možnosti sběru dat o návštěvnících webu. Z aktuálně využívaného opt-out (informace o návštěvnících webu se sbírají automaticky a až zpětně má možnost uživatel souhlas odvolat) se stane opt-in. To znamená, že ke sběru marketingových, remarketingových a analytických dat, bude muset návštěvník webu dát aktivní souhlas.
Jak správně získat od návštěvníka souhlas
Nově nestačí umožnit návštěvníkovi souhlasit pouze plošně se všemi Cookies. Musíte umožnit výběr mezi jednotlivými druhy dle účelu použití, tedy reklamní, personalizační nebo statistické Cookies.
Souhlas by dále neměl být předem zaškrtnutý - s kterými Cookies bude návštěvník souhlasit je jen jeho volba. Doporučujeme také u jednotlivých cookies popsat, co znamenají a k čemu slouží. Souhlas by měl být nejen informovaný, aby návštěvník webu věděl, s čím konkrétně souhlasí, ale měl by obsahovat informace o tom, komu se budou data předávat a jak s nimi bude naloženo.
Změňte recepturu Cookies aneb jak se na změnu připravit
Připravte si podrobný přehled, jaká data od návštěvníků vlastně sbíráte. Nezapomeňte si udělat přehled o použitých Cookies na webu i v nástrojích třetích stran a zařadit si je do skupiny dle účelu. Tyto informace budete potřebovat do popisu na stránky, díky kterému splníte informační povinnost.
Při zobrazení stránky může způsob získání souhlasu vypadat podobně jako na obrázcích. Umožnit tak můžeme přijmutí všech typů cookies jedním klikem. Je však třeba nabídnout i možnost přijmout jen vybrané typy, zde konkrétně kliknutím na tlačítko Přizpůsobit, kde je napevno zatrhnuta pouze jediná volba (bez možnosti změny) a to nezbytné cookies.
Ať už bude způsob získávání souhlasů řešen například lištou ve spodní stránce webu nebo pop-up oknem uprostřed stránky, bude nutné se držet takových zásad, aby nebyl způsob získávání souhlasu v rozporu s legislativou. Na druhou stranu toto může jít často proti tomu, aby se od návštěvníka získal souhlas a mohla se tak nadále získávat cenná analytická data nebo například využívat marketingové nástroje. V zájmu provozovatele webu je tak mít co nejvíce souhlasů s využíváním cookies a to může způsob provedení zásadně ovlivnit.
Shrnuto
Jestliže se chcete připravit na změnu správně, nezapomeňte na následující:
- nově lze používat cookies, mimo ty nezbytné, až po odsouhlasení návštěvníkem (opt-in)
- pro vyslovení souhlasu musí návštěvník provést nějakou akci - kliknutí na tlačítko, zatržení pole ve formuláři apod.
- zakázány jsou naopak předem zaškrtnuté souhlasy
- návštěvníka musíte dostatečně informovat, s čím vyjadřuje souhlas
- nestačí umožnit plošné přijetí všech druhů cookies, ale musíte nabídnout volbu jen některých z nich
- přístup na web musíte umožnit i těm návštěvníkům, kteří nepovolí žádné z rozšířených cookies
Závěrem doporučujeme si ošetřit možnost nějakého technického řešení. Máte-li vlastní tým vývojářů, kteří se starají o váš web, budete mít pravděpodobně nejsnazší cestu k vytvoření jedinečného řešení na míru.
Pokud využíváte tzv. “krabicové řešení” pro váš e-shop nebo web, je dost pravděpodobné, že již existuje hotové řešení, které stačí aktivovat (pokud již implicitně není aktivní).
A v neposlední řadě je tu možnost řešení třetích stran, které poskytují různé doplňky, kdy na web vložíte vygenerovaný kód a zbytek si již nastavíte v daném nástroji. Tyto jsou zpravidla zpoplatněny paušálním poplatkem.
Že nevíte? Svěřte se nám - my vám s tím rádi pomůžeme.
S námi Vám cookies ani celý online marketing v puse nezhořkne.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...