Black Friday – nákupní orgie začínají

3 min čtení

Po akci Den dopravy zdarma je tady další možnost, kdy si obchodníci můžou zvýšit tržby a zákazníci výrazně při nákupu ušetřit. Přichází totiž Černý pátek (Black Friday) – den, kdy obchody (zvláště prodejci elektroniky) nabízejí svým zákazníkům obří výprodeje nebo výrazné slevy a zároveň tím zahajují předvánoční nákupní sezónu.

Black Friday vznikl v USA, kde se koná každoročně první den po dnu díkůvzdání. Nejde o oficiální státní svátek, ale v mnoha státech USA mají státní zaměstnanci v tento den placenou dovolenou. Spousty jiných lidí si na tento den berou volno jen, aby mohli vystát několikahodinové fronty před otevřením obchodu a potom se doslova porvat o zlevněné zboží.

Od roku 2005 na Black Friday ještě navazuje Cyber Monday, kdy zlevněné zboží nabízejí e-shopy. První pondělí po dnu díkůvzdání má podpořit nakupování přes internet. Na rozdíl od černého pátku, který byl vždy záležitostí hlavně velkých kamenných obchodních řetězců, se kybernetické pondělí týkalo spíše menších internetových maloobchodních prodejců. Dnes se však rozdíl mezi těmito dvěma akcemi stírá.

Tento nákupní svátek, který je spíše známý ze severní Ameriky, se pomalu zabydluje i u nás. Poprvé ho představilo českým zákazníkům v roce 2012 jen pár e-shopů. Dnes se tato akce týká zhruba jedné třetiny českých e-shopů. A české e-shopy jdou dál, ne jeden den, ale rovnou celý víkend nebo dokonce celý týden výprodejů nebo slev.

Průběh černého pátku má v Česku svá specifika. Zatímco v USA či Británii je to spíše souboj pěstí a loktů, kdy se zákazníci perou mezi sebou o zlevněné zboží přímo v kamenných obchodech, v Česku jde spíše o souboj prstů. Černého pátku se u nás totiž účastní hlavně e-shopy, kamenných obchodů se to dosud příliš netýkalo. Takže vyhrává ten zákazník, který má hbitější prsty a skvělou techniku ovládání myši.

Každopádně si největší české e-shopy loňský černý pátek pochvalují. Slevy až 80 % jim zvedly tržby oproti běžným dnům na dvojnásobek a počet objednávek se u některých e-shopů zvedl až o 120 %.

Jak vypadá takový pravý americký černý pátek můžete vidět v tomto videu:

 

Marketing
,
Zpět nahoru