Tvorba webu - od brandingu až po testování

6 min čtení

Na první pohled to může vypadat jako banalita – vytvořit web (respektive alespoň koncept) zvládne přece každý – menu, homepage, design a jsme hotoví. Není to však zdaleka taková sranda. Je potřeba myslet dopředu. Správným rozvržením  a obsahenm můžete výrazně ovlivnit dohledatelnost webu na internetu v dlouhodobějším horizontu. V následujících řádcích se vám pokusíme nastínit, co všechno hraje při tvorbě webu důležitou roli, na co se zaměřit a na co nezapomenout.

Přes sedm kroků k finálnímu výsledku...

Web vzniká v sedmi základních krocích: branding, průzkum, tvorba persony, návrh, grafika, copywriting a testování.

Prvním krokem je branding. Je potřeba web stylizovat podle toho, jak se chcete zákazníkům, jakožto firma, prezentovat. Základní podmínkou je odlišit se od ostatních. Při tvorbě brandu je třeba si odpovědět na zásadní otázky – Kdo jste? Koho oslovujete? Čím se chcete odlišit? Co symbolizuje vaši značku? Jak vnímají značku druzí atd. Je vhodné, aby pasovala k hlavnímu produktu a nebyla zbytečně přeplácaná. V jednoduchosti je síla a zákazník to jistě ocení. Pokud si troufáte pouze na návrh, přenechte realizaci nějakému šikovnému grafikovi. Tuhle část rozhodně nepodceňujte, dobrý brand je základ.

Druhým krokem je průzkum, analýza výstupu a vyhodnocení. Řadí se mezi nejpodceňovanější kroky vůbec. Udělat opravdu kvalitní analýzu nestojí pár korun. Navíc pro webové laiky je jejich výstup poněkud nudný, proto se tento krok často přeskakuje nebo se mu přikládá minimální důležitost. Celkový krok si můžeme rozdělit do dvou částí: samotný průzkum a analýza klíčových slov. S přípravou budoucího webu vám může pomoci výzkum v terénu nebo online dotazník. Dají se kombinovat rovněž s výsledky hloubkových rozhovorů. Zaměřte se na vaši cílovou skupinu. Zkuste se poučit ze statistik předešlého webu. Dobrým nástrojem je Google Analytics, který je zcela zdarma. Analytika klíčových slov je potřebná z hlediska dlouhodobého přežití webu mezi ostatními konkurenčními weby. Je to jedna z podmínek pro dobré SEO. Dobrým nástrojem může být Keyword planner od Google Adwords. Možností je ale více, záleží kolik byste byli ochotni si připlatit. Za pokročilejší nástroje se totiž platí. Obecně se touto problematikou zaobírají SEO specialisté. Pokud byste si chtěli analýzu udělat po svém, zajděte na některá školení pro začátečníky nebo si načtěte pár knížek a hned budete v této problematice jistější.

Další složkou webového plánování je tvorba person. O těch už byla řeč v našem marketingovém guru dříve. Proto ve zkratce - persona je fiktivní detailní popis osoby, která by mohla být vhodným zákazníkem vašeho webu. Jsou to lidé, pro které tvoříte obsah, kterým nabízíte vaše produkty a služby, zkrátka jsou to takoví vaši typičtí zákazníci. Persony patří k jedněm z nejdůležitějších faktorů, které mají vliv na to, zda bude web úspěšný či nikoli. A že si nedokážete vytvořit obrázek persony, které následně přiřazujete vlastnosti? Nezoufejte! Stačí si otevřít kterýkoliv z profilů fanoušků na vaší facebookové stránce. Potom se vám bude tvořit hned lépe.

Čtvrtým krokem je samotný prototyp (návrh) webu. Nastiňte si na papír přibližnou strukturu, odhadněte počet podstránek, funkcí, umístění loga, menu atd. Je důležité vědět, co chcete, aby bylo obsahem webu. Podle toho poskládejte jednotlivé podstránky pod sebe, ať to má hlavu a patu. Architektura webu je stejně důležitá, jako samotný obsah. Pokud je web nepřehledný, zákazník na něm obyčejně moc dlouho nevydrží. Myslete na to, že když člověk na web přijde, má nějaký cíl a toho chce pokud možno v co nejkratším časovém horizontu dosáhnout. Proto mu to co nejvíce usnadněte. Samozřejmě zde opět nejde jen o samotného zákazníka, ale i o samotný Google, který stránky vyhodnocuje a upřednostňuje ty s kvalitním a dobře strukturovaným obsahem.

Pátým krokem je grafické zpracování prototypu. Tady už jsou zapotřebí opravdu šikovné ruce a trpělivost. Proto je na vašem zvážení, kdo se tohoto úkolu zhostí nejlépe.

Jakmile už máte po technické stránce web postavený, je na čase přemýšlet, co s obsahem. Je samozřejmostí, že si zaslouží pestrou nabídku produktů a služeb. Podstatné však je i to, jakým stylem vaši nabídku popíšete a jakou přidanou hodnotu zákazníkovi předáte. Tak například komponenty do zahradních bazénů prodává každý. Rady a tipy, jak se o bazén správně přes léto postarat, už ale každý neposkytuje. A v tom může být například vaše konkurenční výhoda. Je důležité, aby veškeré texty a popisky obsahovaly přiměřeně velký počet klíčových slov, aby byl web pro vyhledávače atraktivnější. Přiměřený zdůrazňujeme z toho důvodu, jelikož přílišný počet stejných výrazů v jedné větě člověka od dalšího čtení spíše odradí. Více o content a inbound marketingu najdete v našich starších článcích.

Tak a teď už máte skoro hotovo, zbývá už akorát web otestovat a zkontrolovat, zda vše funguje, jak má. Na závěr nám nestačí nic, než popřát co největší počet konverzí, stálých a nových zákazníků. Tvorba webu je opravdu složitý úkol a pokud si nejste jisti, že na to máte patřičné kapacity, zkuste se obrátit na nás. My se tvorbou webu zabýváme dnes a denně a budeme vám nápomocni s čímkoliv budete potřebovat.

Zpět nahoru