Tvorba webu - od brandingu až po testování
Na první pohled to může vypadat jako banalita – vytvořit web (respektive alespoň koncept) zvládne přece každý – menu, homepage, design a jsme hotoví. Není to však zdaleka taková sranda. Je potřeba myslet dopředu. Správným rozvržením a obsahem můžete výrazně ovlivnit dohledatelnost webu na internetu v dlouhodobějším horizontu. V následujících řádcích se vám pokusíme nastínit, co všechno hraje při tvorbě webu důležitou roli, na co se zaměřit a na co nezapomenout.
Přes sedm kroků k finálnímu výsledku...
Web vzniká v sedmi základních krocích:
- branding
- průzkum
- tvorba persony
- návrh
- grafika
- copywriting
- testování
Prvním krokem je branding. Je potřeba web stylizovat podle toho, jak se chcete zákazníkům prezentovat. Základní podmínkou je odlišit se od ostatních. To neznamená, že musíte být úplně jiní než ostatní, ale měli byste být zapamatovatelní. Při tvorbě brandu je třeba si odpovědět na zásadní otázky:
Kdo jste? Koho oslovujete? Čím se chcete odlišit? Co symbolizuje vaši značku? Jak vnímají značku druzí atd.
Je vhodné, aby pasovala k hlavnímu produktu a nebyla zbytečně přeplácaná. V jednoduchosti je síla a zákazník to jistě ocení. Pokud si troufáte pouze na návrh, přenechte realizaci nějakému šikovnému grafikovi. Tuhle část rozhodně nepodceňujte, dobrý brand je základ.
Druhým krokem je průzkum, analýza výstupu a vyhodnocení. Řadí se mezi nejpodceňovanější kroky vůbec. V podstatě zde mluvíme o auditu webu. Udělat opravdu kvalitní analýzu nestojí pár korun. Navíc pro webové laiky je její výstup poněkud nudný, proto se tento krok často přeskakuje nebo se mu přikládá minimální důležitost. To je ale chyba.
Fázi průzkumu si můžeme rozdělit do dvou částí: samotný průzkum a analýza klíčových slov. S přípravou budoucího webu vám může pomoci výzkum v terénu nebo online dotazník. Dají se kombinovat rovněž s výsledky hloubkových rozhovorů. Zaměřte se na vaši cílovou skupinu. Zkuste se poučit ze statistik předešlého webu.
Analytika klíčových slov je potřebná z hlediska dlouhodobého přežití webu mezi ostatními konkurenčními weby. Je to jedna z podmínek pro dobré SEO. Takovým základním nástrojem může být Keyword planner od Google Adwords. Kvalitních komerčních SEO nástrojů, které pomohou s analýzou KW je celá řada, záleží kolik byste byli ochotni si připlatit. Pokud byste si chtěli analýzu udělat po svém, zajděte na některá SEO školení pro začátečníky nebo si načtěte pár knížek a hned budete v této problematice jistější. Složitější SEO práce ale určitě svěřte profesionálům.
Další složkou webového plánování je tvorba person. Persona je fiktivní detailní popis osoby, která by mohla být vhodným zákazníkem vašeho webu. Jsou to lidé, pro které tvoříte obsah, kterým nabízíte vaše produkty a služby, zkrátka jsou to takoví vaši typičtí zákazníci. Že si nedokážete vytvořit obrázek persony, které následně přiřazujete vlastnosti? Nezoufejte! Stačí si otevřít několik profilů fanoušků na vaší facebookové stránce. Potom se vám bude tvořit hned lépe.
Čtvrtým krokem je samotný prototyp - návrh webu. Nastiňte si na papír přibližnou strukturu, odhadněte počet podstránek, funkcí, umístění loga, menu atd. Je důležité vědět, co chcete na webu za obsah. Podle toho poskládejte jednotlivé podstránky pod sebe, ať to má hlavu a patu. Architektura webu je stejně důležitá, jako samotný obsah. Pokud je web nepřehledný, zákazník na něm obyčejně moc dlouho nevydrží. Myslete na to, že když člověk na web přijde, má nějaký cíl a toho chce pokud možno v co nejkratším časovém horizontu dosáhnout. Proto průchod webem co nejvíce usnadněte. Samozřejmě zde opět nejde jen o samotného zákazníka, ale i o samotný Google, který stránky vyhodnocuje a upřednostňuje ty s kvalitním a dobře strukturovaným obsahem.
Pátým krokem je grafické zpracování prototypu. Tady už jsou zapotřebí opravdu šikovné ruce a trpělivost. Proto je na vašem zvážení, kdo se tohoto úkolu zhostí nejlépe.
Jakmile už máte po technické stránce web postavený, je na čase přemýšlet, co s obsahem. Je samozřejmostí, že si zaslouží pestrou nabídku produktů a služeb. Podstatné však je i to, jakým stylem vaši nabídku popíšete a jakou přidanou hodnotu zákazníkovi předáte. Tak například komponenty do zahradních bazénů prodává každý. Rady a tipy, jak se o bazén správně přes léto postarat, už ale každý neposkytuje. A v tom může být například vaše konkurenční výhoda. Je důležité, aby veškeré texty a popisky obsahovaly užitečné informace a přiměřené množství správných klíčových slov, aby byl web pro vyhledávače atraktivnější. Mějte ale na paměti, že i když je SEO důležité, stále tvoříte obsah hlavně pro lidi. Více o content a inbound marketingu najdete v našich starších článcích.
Tak a teď už máte skoro hotovo, zbývá už akorát web otestovat a zkontrolovat, zda vše funguje, jak má. Na závěr nám nestačí nic, než popřát co největší počet konverzí, stálých a nových zákazníků. Tvorba webu je opravdu složitý úkol a pokud si nejste jisti, že na to máte patřičné kapacity, zkuste se obrátit na nás. My se tvorbou webu zabýváme dnes a denně a budeme vám nápomocni s čímkoliv budete potřebovat.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...