Tučňák s Pandou aneb hrozba všech podvodných SEO technik

6 min čtení

Představte si, že máte dlouho zavedené stránky, které šlapou, jak mají, a potom najednou přijde náhlý pokles návštěvníků a vy nevíte proč. Je dost možné, že je to způsobeno právě penalizací. Díky ní se totiž webové stránky dostávají do pozadí a jejich pozice ve vyhledávání poklesne až o několik míst. To se může týkat některých nebo všech klíčových slov. V některých případech může dojít až k dočasnému vyřazení stránek z výsledků vyhledávání (takovému kroku říkáme „ban“). Vyhledávače tak trestají stránky, které porušují jejich pevně stanovená pravidla. Například pravidla Googlu si můžete přečíst zde.

Jedná se o opačný proces k optimalizaci pro vyhledávače SEO. K diagnostice propadu webových stránek můžete použít analytické nástroje Google. Ta však nemusí být úplně přesná, jelikož se stránky mohou propadnout nejen penalizací, ale i díky jiným faktorům. Například dobrá optimalizace konkurenčních webů, nečinnost na stránkách apod. To už je pak ale na posouzení konkrétního SEO specialisty. Přelomový rok v této problematice nastal v roce 2011, kdy Google začal podnikat razantní kroky proti všem zakázaným praktikám optimalizace. Vytvořil algoritmy Panda a Penguin a tím převrátil veškeré zaběhnuté principy optimalizace naruby. Spousta stránek byla z vyhledávání vyloučena nebo posunuta až o 100 pozic níže. Od té doby antispamový tým Google žádné razantnější změny nepřinesl, kdo ví, jak to bude za rok. Zatímco Penguin se soustředí na nepřirozené odkazové profily, Panda útočí na obsahový spam. Za co přesně jednotlivé algoritmy penalizují se můžete dočíst níže.

 

Penguin

1. Přeoptimalizované anchor texty (texty odkazů na stránky)

2. Nepovolené techniky linkbuildingu (nákup zpětných odkazů, PR článků, odkazových farem atd. )

3. Odkazy z nekvalitních a spamových domén

4. Komentářový spam (komentování ve formě nerelevantních odkazů, zadávání klíčových slov apod.)

5. Skryté odkazy na stránce (vkládání odkazů do oblasti, která je pro běžného uživatele skrytá, pomocí CSS stylů)

Jak bojovat proti penalizaci od „tučňáka“? Stačí budovat kvalitní a relevantní odkazy na váš web. Penguin má obecně širší záběr než Panda a je obtížnější vzniklé problémy napravit. A teď takový malý tip – nikdy neodkazujte na pochybné domény. Pokud by byla totiž stránka penalizována, postihlo by to i všechny stránky, které na stránku odkazují. Podrobnější informace najdete v nápovědě Googlu.

Panda

1. Nekvalitní a nepřínosný obsah webu

Pokud web obsahuje nekvalitní články, které jsou dělané jen za účelem získat lepší místa ve vyhledávačích, je to problém a Panda si toho většinou všimne. Proto si hlídejte, co na stránky jde a nejde a zhodnoťte, zda je to pro čtenáře přínosné či nikoliv.

2. Nekvalitní obsah vytvářený uživateli (komentáře pod články, recenze apod.)

3. Obsahové farmy

4. Duplicitní obsah

Duplicitní obsah znamená, že ho nalezneme na dvou či více URL adresách, ať už se jedná o stejný či jiný web. Hrubě penalizováno je kopírování obsahu z jiných stránek a postihovány jsou i případy, kdy se na vašem webu objeví pouze části článků z jiných webů. Rovněž je trestán semi-duplicitní obsah, kdy je změněna pouze nějaká část textu a zbytek je zachován.

5. Přeoptimalizování obsahu na klíčová slova

Snažte se, aby nebyly klíčovými slovy a frázemi zaspamované titulky, meta značky a texty na stránkách. Například pokud prodáváme mobilní telefony, tak není dobré psát věty, které budou obsahovat těsně za sebou tyto výrazy: „Mobilní telefony za skvělé ceny, telefony pro vás, mobilní telefony se zárukou, pěkné mobilní telefony, vyberte si mobilní telefon, mobilní telefony na splátky...“

6. Mnoho reklam na stránce (převýšení povoleného procentního poměru)

7. Časté potíže serveru

Proti Pandě lze bojovat jedině tím, že budete budovat kvalitní a originální obsah – více zde.

Problematika penalizace je velmi široká, jelikož se může dotýkat celého webu nebo jen vybraných stránek či výrazů. Cílem webu je zajistit, aby se k uživatelům dostaly co nejkvalitnější weby, které začínaly na stejné startovní čáře a postupně se vyvíjely a zdokonalovaly – samozřejmě tou povolenou cestou. Penalizace se dělí na automatické, ruční nebo kombinované. Automatické provádí robot na základě stanoveného algoritmu, ruční má na starosti administrátor Google na základě posouzení. Tipy dostávají administrátoři od automatů nebo od jiných reálných uživatelů.

Penalizace ani ban sám od sebe nezmizí. Hned po identifikaci problému je potřeba jej odstranit. Pokud tak neučiníte, může se pokles tržeb a pozic neustále prohlubovat. Samotné odstranění problémů není záležitost pár dní, nýbrž několika měsíců. První věcí, kterou musíte udělat v případě zjištění penalizace, je identifikace důvodu. Dalším krokem je odstranění problému a následné kontaktování technické podpory vyhledávačů. U Googlu musíte vyplnit speciální kontaktní formulář. Pak už nezbývá než čekat, až bude vaše žádost o zrušení penalizace vyřízena a vyslyšena. Pokud si nevíte rady, nezoufejte a obraťte se přímo na nás (formulář pod článkem).

Sečteno podtrženo, Tučňák s Pandou jsou takoví naši pomocníci, jelikož postihují veškeré stránky, které využívají podvodných SEO praktik, tím pádem se ty od našich klientů dostávají přirozeně výše. Pokud přemýšlíte o tvorbě nového webu včetně originálního obsahu a chcete se ve vyhledávačích vyšvihnout vysoko, napište nám a my zařídíme vše od A až po Z. Jsme tu totiž foreveryone! :)

 

PS: v současné době se připravuje nová verze Panda 4.2 - na co si dát pozor se určitě dozvíte v našem Marketing Guru, hned jak to vypluje na povrch.

Zpět nahoru