On-line nakupování v České republice

6 min čtení

Nakupování přes internet neustále roste nejen ve světě ale i u nás. Dokazují to různé statistiky za rok 2014. V rámci celé Evropy se zvýšil obrat o 14 % na necelých 424 miliard eur. Ještě větší boom e-commerce zažívá Čína. Obraťme ale pozornost na Českou republiku. Ta patří v e-commerce ke světové špičce a Češi, tím jak si s internetem čím dál více rozumí a to i napříč generacemi, mají on-line nakupování ve stále větší oblibě.

V roce 2014 on-line prodej zaznamenal v Česku 14 procentní růst. Čeští spotřebitelé nakoupili zboží po síti v hodnotě kolem 67 miliard korun přes více než 37 000 e-shopů. V tomto roce se očekává ještě větší růst, což dokazují čísla za první půl rok, kdy obrat v e-commerce činil 35 miliard korun, oproti prvnímu půlroku minulého roku je to o 6 miliard korun více.

Podrobnou analýzu e-commerce v Česku za první půlrok tohoto roku nedávno představil ředitel Heureky Tomáš Braverman. Z ní vyplývá, že Češi nakoupili třikrát větší počet knih než mobilních telefonů, ale za mobily utratili desetinásobek. Absolutně nejvíce prodaných kusů zboží bylo prodáno v kategorii oblečení, móda a doplňky a největší tržby zaznamenala kategorie mobilů a IT.

Největší tržby – mobily a IT

Čeští spotřebitelé utratili v uplynulém pololetí za mobily a IT 8,4 milard korun, což činí 24,1 % z celkového obratu 35 miliardy. V této kategorii stále vládnou mobily, které v ní mají podíl 36 %. Například za tablety utratíme sedmkrát méně. V kategorii IT a mobily vládne docela těžká konkurence. O 8,4 mld. korun se dělí 1842 e-shopů, avšak jasnou jedničkou v tomto segmentu trhu je Alza.cz s podílem 33 %. Druhý e-shop v pořadí Czc.cz má podíl jen 5 %.

Druhou největší kategorií podle obratu je bílá technika, která má podíl 20 % z celkového obratu. Asi není překvapení, že nejprodávanějšími produkty v e-shopech jsou lednice a pračky. V této kategorii je nejsilnějším hráčem e-shop Mall.cz, jehož podíl na obratu činí 34 % z obratu této kategorie.

Černá technika se na celkovém obratu podílí necelými 10 %, ale ze všech kategorií má největší hodnotu průměrné objednávky, která se pohybuje kolem 4500 Kč. Ale u nejprodávanějšího druhu zboží v tomto segmentu trhu televize je průměrná cena objednávky mnohem vyšší, cca 12500 korun. Konkurence na rozdíl od kategorie mobily a IT je menší, když je v kategorii černá technika skoro o tisíc e-shopů méně a oproti bílé technice cca o 400 e-shopů méně. Největší podíl na obratu černé techniky mají e-shopy Alza.cz (19 %) a Mall. cz (15 %).

Nejúspěšnější e-shop s módou – Tchibo

Skoro 800 000 prodaných kusů zboží dělá ze segmentu módy, oblečení, obuvy a doplňků jednoznačně nejprodávanější kategorií. Pro některé může být překvapením, že nejúspěšnějším e-shopem v této kategorii je Tchibo s podílem 9 %, následováný on-line módním obchodem Zoot se 7 %. Také je zajímavé, že top 5 e-shopů zaujímá pouhých 26 % obratu této kategorie. To znamená, že dalších 1965 e-shopů se dělí o 74 % obratu, který činí 2,9 mld korun.

Segment dům a zahrada má stejně jako černá technika skoro 10 % podíl na celkovém obratu. V tomto segmentu bylo prodáno přes čtvrt miliónů kusů zboží. Do tohoto segmentu Heureka řadí kategorii drogerie, která zaznamenala dvojnásobný meziroční nárůst (106 %). Zajímavostí je, že plných 40 % tržeb z drogistického zboží tvořily prodeje mopů.

Silnou internetovou komunitu tvoří sportovní nadšenci. V kategorii sport mají největší podíl z obratu jízdní kola. Zde je poměrně vysoká průměrná hodnota jedné objednávky, která činí téměř 11 000 korun. Kategorie jízdních kol je v období mezi květnem a červnem na Heurece druhou nejnavštěvovanější, hned po mobilních telefonnech. Podle počtů kusů jsou ale mezi sportovci nejprodávanější různé potravinové doplňky. Podobně jako v kategorii móda, obuv a doplňky je i ve sportovním zboží podíl na obratu rovnoměrně rozprostřen mezi tisíce e-shopů. Na první pětku e-shopů připadá pouhých 17 % podílu obratu.

Češi rádi čtou knížky

Příjemným zjištěním je, že v kategorii knihy, filmy a hry byla každý druhý prodaný produkt kniha. Celkově pak počet všech prodaných produktů v této kategorii převyšoval počet produktů prodaných v kategorii Mobily a IT. Přitom e-shopů prodávající sortiment v této kategorii je oproti těm s Mobily a IT jenom pětina.

Prodej kosmetiky je kategorie, která má na internetu velký potenciál. Jak poznamenává ředitel Heureky Tomáš Braverman, „Nákup kosmetických přípravků se stal na internetu už běžnou záležitostí, průměrná cena objednávky se pohybuje kolem pětiset korun. Jedná se o sortiment, který zákazníci jednou vyzkouší, a pokud jsou s ním spokojeni, nakupují jej opakovaně“. Příkladem opakovaných nákupů mohou být parfémy, mezi kterými se již několik let za sebou řadí na prvních příčkách popularity stále stejné produkty.

Nejprogresivnější kategorií je on-line prodej potravin

Bezesporu oblast, která má v současnosti největší potenciál růstu v e-commerce, je on-line prodej potravin. Podle ředitel Heureky Tomáše Bravermana má trh s jídlem samotným objem 500 miliard, což je osmkrát více než celá e-commerce v Česku. Potenciál je tak opravdu neskutečný. Na druhou stranu prodej potravin přes internet je ještě v plenkách a podnikání v této oblasti je hodně náročná činnost přinášející spousty rizik a problémů. Například jednou z největších výzev on-line prodeje potravin je logistika. To vše je důvod, proč v této oblasti existuje poměrně malá konkurence.

Češi si na nákup potravin přes internet pomalu zvykají, zkušenosti s on-line nákupem má 9 % dotazovaných, další pětina však uvedla, že se chystá tuto službu v nejbližší době vyzkoušet. Malé procento on-line nakupujících je dáno malým rozšířením služeb u nás. Tyto služby se zatím koncentrují jen na Prahu, případně na některá krajská města. Hodnota jednoho nákupu v průměru činí 500 Kč. Nejčastěji se nakupuje přes itesco.cz.

Zdroj: Heureka, Lupa.cz

Marketing
,
Zpět nahoru