Nejčastější chyby, kterých se dopouštíme na sociálních sítích

6 min čtení

V poslední době si celkem dost firem zoufá nad svým profilem s větou: „Sociální média nejsou tím pravým prostředkem pro byznys, nefunguje to, nejde to...“ Sociální platformy ale ve skutečnosti fungují, jen je potřeba vědět, jak s nimi pracovat. Vytvořily nepřeberné množství příležitostí pro všechny obchodníky, na druhou stranu mohou vyvolat jakousi frustraci, když se jejich potenciál nedaří správně uchopit, a to je potom špatně.

Pokud jste někdy pochybovali o účinnosti sociálních sítí, pak je třeba zjistit, proč to zrovna u vás nefunguje, byť ostatní konkurenti sbírají fanoušky, likes a konverze jedna báseň. Odpovězte si na otázky, jak zvýšit návratnost investic, jak vytvořit udržitelný provoz v dlouhodobém horizontu nebo třeba jak vytvořit hodnotný obsah, který se ztotožňuje s postoji vašich fanoušků. V následujícím článku si připomeneme pár základních chyb, kterých se provozovatelé firemních profilů dopouští a důvody, proč pak negativně působí na jejich byznys.

1. Někdy méně je více

Spousta firem se snaží skrze sociální sítě za každou cenu prodávat a prodávat a masírují fanoušky v takovém měřítku, že jsou pak spíše znechucení a míra zapojení pomalu ale jistě klesá. Vy si pak říkáte, jak je to možné, když jsme o produktech dávali neustále vědět, o všech novinkách, vlastnostech produktů, variantách, proč tedy nekonvertují? No jo, jenže občas je potřeba se vcítit do kůže příjemců zpráv. Odpovězte si popravdě: Jaký má stranka vlastně přínos? Sledovali jbyste ji sami dobrovolně a rádi? Asi dojdete k závěru, že stránka přeplněná pouze produkty a nabádáním k nákupu vás brzy omrzí a přestanete ji sledovat. Přeci jen, koukat na nabídky daného prodejce můžete na jeho internetovém obchodě. Prodej opravdu není cílem sociální sítě, ale jen takovým bonusem. Cílem je fanoušky pouze jemně navnadit na konverzi v budoucnu. Poskytnout jim přidanou hodnotu, kterou jim eshop jen tak nenabídne. K tomu je potřeba vědět, kdo jsou vlastně vaši fanoušci, potažmo kupující. Co by si přáli sledovat, v jakém množství, v jakou dobu a v jaké formě.

2. Domníváte se, že máte strategii 

Při založení stránky je potřeba si jasně říct, co tím chcete dokázat a jakou cestou se chcete ubírat. Strategie není o tom, že profil vytvoříte a poté na něj budete postovat příspěvky takové, které vás baví. To fungovat nejspíš nebude. Pokud tedy nejste odrazem vaší cílové skupiy, což se stává zřídka. Radou marketérů je nebrat správu profilu jako koníček, ale jako závazek. Stanovit si ucelenou strategii a podle ní jednat. Doporučujeme si udělat tzv. „Post plan“ a každý týden si vyhradit pár hodin, které budete věnovat pouze sociálním médiím a plánováním jednotlivých příspěvků.

3. Malá konzistence komunikace

Tento bod trošku souvisí s tím předchozím. Je vhodné, aby měla komunikace nějaký řád i přesto, že komunikujete tou méně formální formou s lidmi, kteří ji přímo vyžadují. Nejlepší je, když daný profil spravuje jedna osoba, tedy píše si s lidmi jednotným stylem psaní apod. Také si jasně vytyčte témata a okruhy, kterých se chcete držet. Například si můžete říct, že chcete přispívat 3-4x týdně ve formě: článků, fotografií, videí, aktualit atd. Pak se vám bude snadněji plánovat „Post plan“ a nebudete muset pokaždé řešit co na ten Facebook, LinkedIn, Twitter apod. vlastně „šoupnete“.

4. Málo interakcí s fanoušky

Často si lidé profil naplánují měsíc dopředu a myslí si, že tím jejich práce skončila. Omyl! Nejdůležitější složkou komunikace není samotné vysílání příspěvků, ale reakce na příspěvky od fanoušků – vašich potenciálních zákazníků. Samozřejmě nezapomínejte jejich interakce vyvolat. Tak například se snažte pokládat otevřené otázky. Poté reagujte do komentářů a odpovídejte na jejich dotazy. Lidé pak se pak budou cítit více vtaženi do firemního procesu, budou se pak sami od sebe zajímat a vynášet podněty k diskuzi. Nezapomínejte, že hlavním cílem sociální platformy je přeměna obyčejných sledujících v aktivní tvůrce stránky. A kde jinde se můžete s fanoušky takto pobavit? U reklamního billboardu nebo novin asi těžko.

5. Špatná forma komunikace

Zvažte důkladně, jakou formou budete komunikovat. Komunikace se jednoznačně odvíjí od cílové skupiny. S teenagery se komunikuje přeci jen jinak, než s lidmi kolem padesátky a výše. Vždy se však držte základního pravidla – odpovídejte slušně, taktně, korektně. Vše, co vypustíte, musí mít hlavu a patu, musí být 100 % pravdivé, nesmí se nikoho negativně dotýkat, nebo ho dokonce urážet. Než něco napíšete, vždy si to po sobě několikrát přečtěte. O spisovnosti češtiny už nemusí být ani řeč – to je samozřejmost.

6. Nekompletní profil

Není nic horšího, než když si chce fanoušek, potažmo zákazník, najít nějaké informace o firmě, najede do kolonky „O nás“ a ta zeje prázdnotou. Dá se tam vměstnat leccos – kromě základních informací můžete stručně uvést nějaké úspěchy, reference, recenze apod. Uvědomte si, že pokud někoho profil zajímá, měli byste ho na něm udržet co nejdéle a ne ho pustit jinam.

Na závěr bychom chtěli dodat, že budování značky na sociálních sítích je složitý a dlouhodobý proces, který nepřinese ovoce ihned. Vyžaduje to velkou trpělivost a píli. Věřte ale, že v případě dobře odvedené práce se úspěchy určitě dostaví.  

Zpět nahoru