Mobile first index - bude se váš web nadále indexovat?
Google už nějakou dobu preferuje indexaci mobilní verze webu. Všechno začalo v roce 2016 oznámením mobile first indexingu. Nyní, v březnu 2021 přichází s razantním krokem - indexovat se budou pouze weby přizpůsobené pro mobilní zařízení.
O co jde?
Připomeňme si nejdřív, co to ta indexace vlastně je. Každý vyhledávač má boty, kteří prochází weby a ukládá je do databáze. Do ní se dostanou stránky, které vyhledávač považuje za hodnotné a užitečné, takže třeba ze 100 produktových URL se stejným popisem si vybere jenom několik z nich. Ostatní produkty se nezaindexují a tedy nebudou dostupné ve výsledcích vyhledávání.
Google používá boty pro desktopovou i mobilní verzi webu. V minulosti používal jenom první variantu, od roku 2016 preferuje druhou a nyní si vystačí jen s Googlebotem pro mobily. Od března začne vyhledávač indexovat výhradně weby, které jsou přizpůsobené pro mobilní zařízení. Tedy weby responzivní, dynamické nebo s mobilní verzí (typicky m.priklad.cz).
Prakticky to znamená:
- Váš web bude procházet a indexovat jenom Googlebot pro mobily.
- Část obsahu, která je přístupná jen pro desktopovou verzi, bude pro vyhledávač nedostupná.
- Neresponzivní web bude z výsledků vyhledávání zcela eliminován, stejně jako desktopové verze stránek.
Myslím, že zcela oprávněně můžeme napsat, že již nemluvíme o mobile first index, ale mobile only index. Ostatně, myslí si to i samotný John Mueller z Google.
Proč tomu tak je?
Všimli jste si, kolik času trávíte s mobilním zařízením? Že je to častěji, než s klasickým stolním počítačem? Máte svou odpověď. Lidé zkrátka čtou, nakupují a tráví volný čas na malých obrazovkách. Tomu odpovídá procento vyhledávání, které se každoročně zvyšuje. Podobně i procento uskutečněných nákupů a další zajímavé statistiky. A Google se přizpůsobuje.
Co to pro mě znamená?
V současnosti už většina webů přešla na mobile first indexaci (dle Google až 70 %). Jak si to ověřit? Jednoduše - stačí vám k tomu nástroj Google Search Console. Přihlašte se do nástroje, zvolte požadovanou doménu a proklikněte se do sekce Nastavení. V dolní části reportu uvidíte, jestli a kdy přešel web na mobilní indexaci.
Je váš web responzivní? Snadno si to ověříte v šikovném testovacím nástroji. Co když ale chci zkontrolovat celý web, ne jen konkrétní URL? Opět pomůže Google Search Console. Stačí se prokliknout do sekce Použitelnost v mobilních zařízeních a uvidíte, které stránky vykazují jaké problémy. Ty pak zadejte programátorům v opravě.
Jak už jsem zmínil, některé webové stránky mají svou mobilní verzi na subdoméně (m.priklad.cz). Problém nastává, když obsah a další meta data nejsou stejná a když rozdíly způsobují problémy v procházení webu. Obě verze webu by měly mít ekvivalentní:
- interní prolinkování
- obsah na stránce
- meta titulky a popisky
- zdroje stránek jako obrázky, soubory atd.
- robots.txt
- příkazy meta robots
- kanonizaci
- hreflang
- strukturovaná data
Pokud si nejste jistí, kontaktujte svého webmastera. Avšak obecně je to s m-verzemi stránek trochu komplikované a je snadné něco pokazit, třeba při implementaci hreflang. Navíc Google může mít problém s přesměrováním uživatele na správnou verzi webu. Je proto lepší jít cestou zcela responzivního webu.
Doporučení na závěr
- Pokud jste tak dosud neučinili, přejděte na responzivní design. Mobilní verze webu projde také, avšak jsou s ní větší problémy.
- Máte na webu nasazený lazy loading? Pak nesmíte načítávat primární obsah prostřednictvím interakce návštěvníka (klik, přejetí). Googlebot interakci nezvládne, takže obsah mu zůstane skrytý.
- Nepanikařte - pro většinu webů se koncem března nic nemění :).
Jsme FEO a umíme SEO. S čím Vám můžeme pomoct?
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...