Co je hashtag a jak s ním pracovat na sociálních sítích

5 min čtení

#Hashtag sem, #hashtag tam, všude, kam se podívám. Tento zvláštní znak může člověka mnohdy zmást a působit jako indikátor nějaké chyby ve skriptu. Ve skutečnosti se však stal nedílnou součástí marketingové komunikace a mnozí z nás si bez něj život v online světě nedokážou představit. Pokud se řadíte mezi nováčky ve využívání sociálních sítí, pak jste tu na správné adrese. Naučte se využívat potenciál klíčových slov a podpořte tak své podnikání nejen na Facebooku, ale i na spoustě dalších sociálních sítích!

 

Co je hashtag?

Hashtag je fráze, slovo či věta označená křížkem „#“ (nazýváme mřížka nebo hash). Jeho význam tkví především v jednoznačném indexování klíčových slov. Využívá se k označení článků, dokumentů a klíčových slov. Jeho využítí vídáme často v content marketingu.

A kde se vlastně vzaly? Původně sloužily k označení řádku s komentářem, poznámkou nebo specifikací v programování. S rozvojem sociálních sítí se však dostaly do povědomí široké veřejnosti a propojují navzájem obrovské množství lidí, věcí, zájmů a míst. 

S prapůvodní myšlenkou hashtagu přišel v roce 2007 vývojář Chris Messin, který jeho možnost využití připomněl v jednom ze svých příspěvků na Twitteru. Tehdy se jeho nápadu moc pozitivních ohlasů nedostalo. Avšak při sérii lesních požárů v San Diegu (říjen 2007) začali lidé používat hashtag #SanDiegoFire pro sdílení aktualit z postižených míst. A rázem se stal jedničkou pro vyhledávání těch nejaktuálnejších článků, dokumentů a fotografií. Jeho popularita nejvíce rostla na sociální síti Twitter, kde propojoval nejen témata živelných pohrom, ale i politických a životních  událostí. 

 

Hlavní význam využití hashtagů

Jak už bylo zmíněno výše, hashtagy pomáhají uspořádat velké množství dat procházejících skrz kanál, čímž slouží k lepšímu indexování obsahu a vyhledávání v nejrůznějších tématech. Jsou proto praktickým řešením pro třídění dat v neorganizovaných a roztříštěných proudech informací. Vytváří z nich vlákna konverzací a budují velmi jednoduše komunity napříč jednotlivými zájmy. Mají funkci zaindexovat nejen fotografie a obrázky, ale i dokumenty, články, popř. jejich části.

Poprvé se objevily na Twitteru, ale pro svou praktičnost a jednoduchost se velmi rychle rozšířily dál. Dnes už ho pro označení klíčových slov používá přes více než 20 sociálních sítí. Mezi nejznámější patří například Facebook, Flickr, Google+, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Tumblr, Youtube a další. 

Kromě toho, že slouží hashtag jako prostředek mobilizace a shromáždění informací, stal se i oblíbeným nástrojem pro zábavu a komunikaci a jako celek tvoří základní nástroj moderního marketingu. Využívá se rovněž pro propagaci a získávání zpětné vazby. Tohoto nejčastěji využívají firmy na sociální síti Instagram.

Tak například při zadání hashtagu #kofola se vám zobrazí všechny otagované příspěvky a firmy tak jedním kliknutím zjistí, kolik lidí jej použilo a jaký dosah měl. Pokud by Kofola vyhlásila soutěž Fotíme se s Kofolou, poté uvidí všechny příspěvky označené #fotimeskofolou na jednom místě od těch nejaktuálnějších, bez ohledu na to, kým a jak byly pořízené. I normální uživatelé tak snadno narazí na lidi s podobnými zájmy, aniž by je museli znát či sledovat z dřívějška. 

 

Pravidla pro tvorbu hashtagů

1. Hashtag nepodporuje mezery a pomlčky - Pokud váš hashtag obsahuje více slov, spojte je všechna dohromady. Chcete-li rozlišovat mezi slovy, použijte místo mezery velká písmena (například #ModraLaguna). 
2. Hashtag nerozlišuje malá a velká písmena - Je jedno, jestli zadáme #ModraLaguna, nebo #modralaguna, takže je lepší jednotlivá slova oddělit použitím velkého písmena.
3. Klidně použijte číslice - Čísla jsou sice podporována, ale další znaky (?! *& atd.) nikoliv. 

Tip pro sociální síť Facebook

Pokud přidáváte nový příspěvek a chcete zvýšit jeho dosah, přidejte ke klíčovému slovu, které příspěvek charakterizuje znaménko #. U výrazu se následně vytvoří odkaz. Po kliknutí na něj se vám automaticky zobrazí veškeré příspěvky, které jsou otagované stejným klíčovým slovem. Dejte si však pozor, aby byl příspěvek veřejný. Protože jinak by se zobrazil pouze vašim přátelům.

Tvořte tematicky relevantní hashtagy a snažte se, aby byly co nejjednodušší a nejkratší. Pokud nevíte, zda použít diakritiku či nikoli, podívejte se na obě varianty a posuďte, u které se vám zobrazí více příspěvků. Použijte klidně více hashtagů k jednomu příspěvku, dejte si však pozor ať to s nimi nepřeženete. Mezi jednotlivými hashtagy dělejte mezeru, jinak budou neplatné. 

Marketing
,
Zpět nahoru