Klasika či responziv? Při tvorbě webu řešte jeho optimalizaci

6 min čtení

Trend dnešní doby je zřejmý, statistiky neúprosné... Stále větší množství lidí přichází na webové stránky z jiného zařízení, než je klasický stolní počítač či notebook. Vyplývá to z postupného šetření společnosti NetMonitor, kdy v roce 2013 na web přistupoval mobilně každý pátý uživatel, o rok později už každý druhý. V tomto roce nebudeme daleko od pravdy, když řekneme, že mobilní uživatelé internetu válcují, co se množství týče, ty nemobilní. Tohoto trendu si všiml mimo jiné i Google, který koncem dubna tohoto roku spustil algoritmus mobilegeddon, který zvýhodňuje při vyhledávání tzv. mobile-friendly weby (weby optimalizované pro mobily). O tomto faktu jsme vás informovali zde.

A pokud se bavíme o mobilních zařízení, tak řeč není pouze o mobilech, nýbrž i o tabletech a dalších chytrých zařízení, kterých je na trhu každým rokem více a více. Pokud jste firma, která se chce prezentovat na internetu, máte v zásadě tři možnosti, jak tak učinit: mít standardní web pro všechna zařízení, responzivní web či oddělený mobilní a desktopový web.

Standardní web

Standardní web je pro firmu tím nejjednodušším řešením. Je vytvořen tak, aby byl použitelný na všech zařízeních (i mobilních - i když, né vždy úplně ideálním způsobem). Zobrazuje se úplně stejně a nijak se nepřizpůsobuje šířce ani výšce displeje. Uživatel tak má k dispozici všechny možnosti a funkce, které daný web nabízí. Výhodou standardního webu je jeho nejnižší pořizovací cena a univerzálnost. Návštěvníci standardního webu ocení úsporu času, kdy už přesně ví, kam kliknout a nemusí si zvykat na další verzi. A nyní k nevýhodám. Ač budou uživatelé zprvu nadšení, že se jim stránka zobrazuje stejně jako na počítači, po chvilce jim úsměv na tváři určitě povolí. Jednak z důvodu nutnosti neustálého zvětšování a zmenšování obrazovky (písmena jsou malá, odkazy nečitelné), a také jednak z důvodu pomalého načítání stránek mimo 3G/4G/LTE síť – přeci jen, přenáší se stejné množství dat, jako na počítači.

Responzivní web

A co takový responzivní web? Jedná se o web, který obsahuje stejná data pro každé zařízení – zobrazuje je však pro každé z nich jinak. Podle velikosti zobrazované plochy je stránka přizpůsobena tak, aby v ní bylo obsaženo vše a nemuseli bychom stránky různě zvětšovat a zmenšovat. Data se rozloží tak, aby výsledný efekt byl co nejlepší. Obvykle není možné přepínat mezi dvěma verzemi webu, zobrazuje se automaticky dle již zmíněných rozměrů obrazovky. Výhodou těchto webů je jejich optimalizace pro všechna zařízení z hlediska uživatelského rozhraní a použitelnosti. Přenáší se po internetu o něco málo dat, než u klasického webu. Díky snadné adaptaci na všechny obrazovky a jedné URL adrese jsou responzivní stránky zvýhodňované ve vyhledávání, tzn. lepší pro SEO. Nevýhody responzivního webu najdeme především ve srovnání s webem optimalizovaným přímo pro mobilní zařízení. U responzivů se přenáší po internetu více dat a stránky se nenačítají tak rychle, jako čistě mobilní verze. Je to takový kompromis mezi klasickým a mobilním webem. Dalším mínusem je nemožnost přepnutí do klasického zobrazení. O to důležitější je pak důkladný návrh uživatelského rozhraní. Pokud by se v něm návštěvník nemohl zorientovat, bude otrávený a je dost možné, že využije možnosti konkurenčního webu. Nicméně z hlediska úspory času a nákladů se zdá být tato varianta stále nejpřívětivějším řešením.

Standardní i mobilní web

Třetí možností je mít dva oddělené weby: mobilní web a desktopový web. O tom standardním desktopovém byla řeč výše, nyní si vezmeme do hledáčku čistě mobilní web. Jedná se o samostatně fungující verzi již zaběhlých stránek, přičemž je často osekaná o funkce, které mobilní uživatel pravděpodobně nevyužije. Velký důraz je kladen na jeho přehlednost. Pokud uživateli v mobilní verzi něco chybí, může si ji obvykle přepnout na klasickou verzi pouhým kliknutím. Dbejte však na kvalitní návrh uživatelského rozhraní, aby bylo přepínání potřeba co nejméně. Jinak by byla investice do mobilní verze zbytečná. Nespornou výhodou mobilního webu je jeho snadná použitelnost a přehlednost. Po internetu je přenášeno výrazně nižší množství dat, než u klasického webu, a tak načítá data rychleji. Další výhodou je poskytování odlišného obsahu na mobilu/na počítači (tzn. toho, který uživatel bude pravděpodobně na daném zařízení chtít). Nevýhodou varianty mít dva oddělené weby je bezesporu nejvyšší pořizovací cena. Musíte vyrobit dva weby, poté rozeznávat, o jaké zařízení se jedná, a následně zobrazit mobilní či klasickou verzi webu. Samotné rozeznávání bývá často problém, především u takových tabletů. Často se totiž stává, že na větším tabletu, kde se více hodí využití klasické verze, se zobrazuje web optimalizovaný pro mobily s podstatně menší obrazovkou.

A jakou variantu využíváte vy?

Sečteno podtrženo, při výběru správné varianty byste měli rozhodovat nejen na základě finančních možností, ale i na základě průzkumu mezi vašimi zákazníky. Je vhodné zanalyzovat nejpočetnější věkovou skupinu, zda si přejí spíše jednoduché či složitější weby, pro malé či větší obrazovky a tak dále. Dalším krokem je výběr správných webdesignérů, copywriterů a online marketérů. Poté už se můžete pyšnit nejen krásným webem, ale i přírůstkem nemalého množství nových zákazníků. 

Marketing
,
SEO
,
Zpět nahoru