Zatím to není pravda, ale mohla by být aneb trendy pro rok 2018

Publikováno

Asi každý by chtěl vidět do budoucnosti a mít tak jistotu, že udělá vždy to správné rozhodnutí. Jedno správné vizionářské rozhodnutí může život člověka nebo firmy úplně změnit. Dopředu zkrátka hledí každý a všichni se snažíme odhadnout, co přijde.

A koho jiného se zeptat na budoucnost než těch, kteří ji už párkrát správně odhadli a díky tomu jsou tam, kde jsou?

Vybrali jsme dvě události, které fungovaly na podobném principu. Dvě online setkání předních světových a českých marketérů. První webinář proběhl těsně před vánoci a celkem se účastnilo osm amerických marketérů z velkých nadnárodních firem. Český příspěvek do debaty vznikl 4. ledna a stojí za ním Petr Andrýsek ze Socialsharks, který si k sobě přizval tři další marketingové experty z českého a slovenského rybníčku.

Co nás tedy čeká v roce 2018? Jak to vidí velcí američtí experti a shodnou se s nimi profíci z Čech a Slovenska?

Americká strana stolu

Larry Kim - CEO & Zakladatel společnosti Mobile Monkey

Zakladatel společnost WordStream, která poskytuje konzultační služby v oblasti online marketingu. Vyhledávaný specialista v oblasti PPC a SEO.

Larry by v roce 2018 rád viděl rozšíření cílení jak pro Facebook, tak i pro google vyhledávání, aby se tyto dva zcela odlišné systémy v budoucnu více doplňovaly. “Zatímco Google vyhledávání nám zobrazuje výsledky na základě klíčových slov, úplně opomíjí možnost vydefinovat si zákazníka podle demografických skupin. Samozřejmě i v search kampaních si můžete definovat věk nebo pohlaví, ale oproti cílení, jaké nám nabízí Facebook, je tato nabídka opravdu směšná. Facebook má naprosto opačný problém. Dokážeme si přesně vydefinovat zájmy a chování našeho zákazníka. Často se však stává, že se jedná o klienty, kteří projevili tento zájem před pěti lety a my na takové lidi stále cílíme, bez ohledu na to, jaké produkty hledají v danou chvíli. Pro Google by tak bylo ideální rozšířit možnost cílení. Facebook by naopak měl zapracovat na omezení nabídky zájmů tak, aby cílení bylo aktuální a přesné.”


Brian Dean - CEO a zakladatel Backlinko

Brian Dean je zakladatelem projektu Backlinko, což je jeden z nejznámějších webů zaměřených na vzdělávání v oblasti SEO.

Brian si je jistý, že v roce 2018 bude 99 % markeťáků používat video. “Pravděpodobně už víte, že Youtube je druhý největší v počtu vyhledávání a druhá nejvíc navštěvovaná stránka. Mnoho studií říká, že lidé stráví více času na YouTube než na jakékoliv jiné stránce, a to i při zahrnutí Googlu. Protože když jdete na Google, tak pouze vyhledáte daný výraz a přejdete na jinou stránku, ale když hledáte na YouTube, tak tam i zůstanete. Tento rok jsem konečně zaznamenal, že tomu markeťáci začínají věnovat pozornost.



Denise Chan - Senior Content Marketing Manager v Bitly

Denise se stará o content a komunitu ve společnosti Bitly. Vedle toho vede Gramforacause, což je komunita neziskovek a fotografů, kteří se společně snaží vyprávět příběhy v oblasti social impact.

V poslední době hodně sleduji, jak se spousta firem vrací nazpět z online prostedí do offline. Je pro mě zajímavý kontrast, protože v online světě tlačíme dopředu stále více automatizace a všeho kolem toho, ale zároveň si mnoho velkých firem uvědomuje, že na trhu je spousta klientů, kteří stále touží po offline zážitku a osobní zkušenosti. Můžeme to vidět například u Amazonu, který experimentuje s klasickými "kamennými obchody". Vidíme to i u Alibaby, který přišel s konceptem obřích pop-up obchodů na svátky Singles Day v Číně, což je jakýsí ekvivalent Black Friday. Viděla jsem, že tyto obchody slaví úspěch a mají tam dost in-store technologií. Vidím teď často u velkých e-commerce firem, že se snaží testovat a zdokonalovat technologie, které se vrací z onlinu do offlinu.

 

A jaký mají názor na budoucnost odborníci u nás?


David Lorinc - Zakladatel Modré krve

David je freelancer, který se kromě péče o své klienty snaží vzdělávat ostatní v oblasti sociálních sítí. Založil projekt Modrá krev, kde můžete najít webináře a podcasty z oblasti facebooku.

David očekával už v roce 2017 větší boom v oblasti plateb na Facebooku. Hypotéza byla taková, že menším firmám bude již touto dobou stačit mít stránku na Facebooku a platby provádět pouze na FB bez dalších vstupních nákladů. Místo toho se k nám platby na Facebooku stále ještě nedostaly, i když například ve Vietnamu už jsou možné. Přinese je příští rok?


Tomáš Pflanzer - Digital Director v mezinárodní společnosti Katnar

Tomáš v minulosti pracoval pro Nielsen Admosphere, kde se soustředil na zavedení globálních Nielsen Digitálních produktů na český trh. Jeho hlavním zaměřením byly spotřebitelské výzkumy a nové trendy.

Vim, co trendem určitě nebude. Trendem nebude Virtuální realita. To si myslím, že je jen nafouklá bublina, kterou si pár lidí vyzkouší, ale dál už nic. Lidé nebudou mít zařízení, aby si to doma pustili, stejně jako 360° videa. Protože vy, když si pustíte doma film, tak si sednete a vnímáte to zrakem a sluchem a odpočíváte. Ale když si dáte 360° video, tak musíte kroutit hlavou. Zároveň je to komplikované na produkci, kamery jsou drahé, musíte do toho zakomponovat ten příběh a značku. Takže 360° videa si podle mě pár značek vyzkouší, ale bude to mrtvý, stejně jako virtuální realita.

Petr Andrýsek - Zakladatel a CEO marketingové agentury Socialsharks

V době, kdy spousta firem neměla ani ponětí o Facebook marketingu, Petr už budoval svou agenturu Socialsharks. Od roku 2008 působí jako hlavní žralok této agentury, která spravuje značky jako BigShock, Kinder Bueno nebo Lidl.

Petr vnímá jako velký trend facebookové skupiny. Ty doposud byly trochu nevyužité. Facebook se od loňského roku snaží skupiny tlačit hodně dopředu. Koneckonců se kolem skupin točí i celá vize Facebooku do budoucna. Sám Mark Zuckerberg v minulém roce změnil dlouholetou vizi Facebooku ze starého “Power to Share” na cíl Give people the power to build community and bring the world closer together.

Očekává proto, že se v roce 2018 naplno projeví tento záměr. Ať už v tom, že na Facebooku se budeme potkávat pouze ve skupinách, nebo se skupiny nakonec propojí s virtuální realitou a všichni ve skupině se budou setkávat na nějaké virtuální platformě.


 

Předpovědí pro rok 2018 bylo samozřejmě mnohem víc, takže se pohodlně usaďte a ponořte se do videozáznamů.

autor
Social Media Specialist

Získávejte důležité informace včas

Jednou za pár týdnů Vám pošleme přehled událostí z digitálního světa. Odhlásit se můžete kdykoli.