Twitter bojuje s odlivem fanoušků. Jak?
Někdo účet na Twitteru už dávno má, jiný naopak stále neví o co se jedná. Je to sociální síť, která byla založena roku 2006 Jackem Dorsey a od té doby se o ní začalo mluvit jako o největším konkurenčním portále Facebooku. Největší vlnu popularity v Česku Twitter zažil kolem roku 2010. Stránky vynikají dobrou funkčností na všech zařízeních (mobilní, desktopová, aplikace). Hlavním posláním sítě bylo zprvu umožnit uživatelům snadné posílání a sdílení krátkých textových zpráv a hashtagů. O nich byla řeč už nějaký ten pátek zpět a přečíst si o nich můžete zde. Postupně se však proměňovala v ucelenou sociální síť tzv. „pro všechno“.
Hlavním nástrojem komunikace uživatelů je tzv. Tweet. Jedná se o textový příspěvek o maximální délce 140 znaků, který se zobrazuje na stránce samotného uživatele a dále na stránkách jeho followerů (sledujících). Tweety člověk může obdržet buď klasicky přes webové rozhraní nebo pomocí sms zprávy (zasílání takové zprávy je zpoplatněno běžnou sazbou poskytovatele telefonních služeb).
V poslední době si však Twitter nedokáže počít co s budoucností. Narůst uživatelů už zdaleka nestoupá jako dřív a někdy se hovoří až o jeho úpadku. Neaktivních uživatelů totiž stále přibývá. Navíc koncem července Twitter zveřejnil data o nových a stávajících uživatelích a abychom pravdu řekli – nikoho moc neuchvátily, spíše naopak. Za prvních 6 měsíců tohoto roku Twitter přilákal 16 milionů nových uživatelů, z toho 15 milionů přibylo od ledna do března. Další kvartál se uživatelská základna rozrostla pouze o milion. Celkově má Twitter 304 milionů aktivních uživatelů, což je v porovnání s Facebookem (1,5 miliardy aktivních uživatelů) poněkud mizérie. Spoluzakladatel a generální ředitel Jack Dorsey se ke statistice vyjádřil ve smyslu, že je to pro něj velké zklamání.
Důvodů může být hned několik. Spousta lidí postrádá například jeho hlavní funkci, která je u jiných sociálních sítí více než zřejmá. Například Instagram poskytuje uživatelům rychlý a pěkný způsob, jak sdílet fotografie, Facebook spojuje přátele a komunity, Snapchat slouží k rychlému posílání obrázkových zpráv. Druhou překážkou může být odchod výrazných osobností, například produktového manažera Christiana Oestliena.
A jak je to s akciemi?
Akcie společnosti Twitter se obchodovaly začátkem srpna na burze za 29,25 dolarů. Jejich hodnota poklesla oproti minulému měsíci o 5,6 procent a řadí se k těm nejnižším za celé fungování společnosti. Na trh vstupovala tehdy společnost s cenou akcie 45 dolarů za kus. Hlavním důvodem poklesu je již zmíněný pokles uživatelů a prohlubující se nezájem o služby. Díky snižující se ceně za akcii se spekuluje o přípravě akvizice Googlem. Ten totiž moc nepochodil s vlastní sociální sítí Google Plus, a proto se poohlíží po jiných, alespoň částečně funkčních. Uvidíme, jak se mu to povede, každopádně našlápnuto má slibně. A jak na poptávku reaguje Twitter? Zvýšil cenu akcií o 5 % a přichází na trh s novinkami, které by mohly pomoci novému restart-upu.
Nové cíle, nová budoucnost
Pár cílů do budoucna by se našlo. Otázkou je, jak se s nimi vývojáři Twitteru porvou a jaký to bude mít ohlas u lidí. Nyní je však poslední šance, jak s projektem nějak pohnout. Vzhledem k tomu, že je mikroblog omezen na příspěvky a zprávy o délce 140 znaků, není tak zahlcen nadměrným textem jako jiné sociální sítě a webové stránky. Pro mnohé je to však spíše nevýhoda. Obzvláště co se týče psaní soukromých zpráv. Proto lidé soukromou komunikaci přesunuli spíše na populárnější Facebook a chat Twitteru, jakoby vyhasla za zenitem. Proto přišel v červenci Twitter s novinkou, která umožňuje psaní delších zpráv (zatím však nevíme přesný limit). Další novinkou, která by mohla chod sítě oživit, je zapojení marketérů. Ti budou mít možnost nasadit reklamu s ohledem na probíhající událost či svátek – olympijské hry, Valentýn... Twitter jim poskytne seznam akcí a marketéři tak mohou dobře zacílit na uživatele, kteří jsou s danou události spojeni prostřednictvím dosavadních tweetů a interakcí. Twitter tak chce zadavatelům usnadnit práci s tím, na koho cílit, a rovněž s výběrem klíčových slov, případně s načasováním kampaně. Příjemce reklamy bude vybírat také podle frekvence tweetů.
Díky těmto krokům si firma slibuje nejen narůst uživatelů, ale i tržeb. Povede se jí to?
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...