Sociální sítě hýbou světem

7 min čtení

Rok se nám chýlí pomalu ale jistě ke konci. A myslím, že jsme si nemohli nevšimnout, že nám sociální sítě rostou jako houby po dešti. Popularita některých z nich roste rekordním tempem, třebaže v zahraničí jsou běžně užívané již delší dobu.

 

Ello – „sociální síť snů“?

První srpnový týden začala fungovat nová sociální síť Ello. Pomalu, ale jistě si získává nové uživatele. Na přihlášení k ní však potřebujete pozvánku. A proč vlastně vznikla? Tváří se jako anti-Facebook a cílí tak především na skupinu lidí, která facebook kritizuje a považuje jej za antisociální síť, kde tráví lidé zbytečně velkou část volného času, který by mohli trávit kdekoliv jinde. Také se jí nelíbí, že na facebooku lidé odhalují velkou část svého soukromí – to už je ale v zájmu každého z nás si ho náležitě chránit a lze to samozřejmě i na facebooku.

Sociální síť Ello

Ello založil Paul Budnitz, který pochází z amerického státu Vermont. Zpočátku měla síť sloužit jen pro něj a jeho přátele. Později ji však zpřístupnil více lidem. Nyní má tato platforma kolem 32 000 uživatelů. Hlavním cílem je vytvořit jednoduché a čisté rozhraní s pěkným designem bez reklam a především bez sběru osobních dat. K registraci Vám postačí přezdívka, nemusíte proto zadávat své jméno a další osobní údaje. Má to ale i stinnou stránku věci – nemůžete zde jednoduše nalézt své přátele. Navíc slib, že Vám síť nebude podstrkovat reklamu, se může zdát jako běžné klišé většiny začínajících projektů. Je to dobrá forma, jak nalákat z reklam frustrované internetové uživatele, je však dost pravděpodobné, že v případě úspěchu se reklamě nevyhne žádný projekt. A jak se říká: slibem nezarmoutíš.

A co je hlavním obsahem Ella? Je možné nahrávat obsah, komentovat příspěvky a odkazovat na ostatní uživatele. Chat a fotografie jsou samozřejmostí. Zajímavou vlastností sociální sítě je možnost rozdělit si uživatele na "přátele" a "rušivý element" (v angličtině tzv. „noise“), což nám umožní "přátelit" se s někým, o kom pak již nepotřebujeme či nechceme číst příspěvky. Tvůrci přemýšlí o dvou verzích - bezplatné a prémiové. Prémiová nebude zdarma, ale nabídne uživateli nějaké vlastnosti a výhody navíc.

Facebook má mnoho naštvaných uživatelů, ale k tomu, aby začali hromadně odcházet to nestačí. Navíc Ello čelí vysoké kritice v oblasti vytváření sociálního kruhu. Např. Josh Constantin na svém Twitter profilu napsal: „Dear #Ello, without search or any find friends feature, I can't follow anyone, so there's no reason to come back. Fix this first or die. - JC.“ Chtěl tím poukázat na nemožnost budování kruhu přátel prostřednictvím vazby na jinou sociální síť nebo alespoň podle jmen. A jaký potom má člověk důvod se vracet?

Zatím je brzo vynášet soudy, jedno víme ale jistě – facebook jen tak z našeho online světa nezmizí a bude velmi těžké ho překonat, kór tím, že se budeme stavět proti němu.

 

Sociální síť TSUTSU aneb jak přijít „jednodušše“ k penězům

Další novinkou ve světě sociálních sítí se stala TSU. Ta slibuje svým uživatelům, že mezi ně rozdělí 90 % svého zisku podle toho, kolik vydělá jimi sdílený obsah.

A jak to vlastně funguje? Dalo by se říci, že vcelku jednoduše. TSU vám platí za to, kolik lidí klikne na reklamu právě díky vám. A to není všechno. TSU se rozšiřuje pouze na základě doporučení, takže pokud přesvědčíte své přátele či rodinu, přistane na vašem účtu i část jejich zisků. Jde o jakousi pyramidovou hru, přičemž nemusíte nikomu nic nabízet, ale tvořit obsah sítě jako obvykle.

Každopádně forma propagace této platformy není úplně šťastně zvolená. Až přehnaně poukazuje na možnosti výdělku, co však za takovým slušným výdělkem může stát už tolik nekomentuje. Navíc v dnešní době jsou lidé zvědaví, ale nedůvěřiví. A jestliže se zaregistrují, je celkem dost pravděpodobné, že se už podruhé nevrátí.

 

Instagram a Pinterest – vyjádři se fotkami

Sociální síť InstagramV poslední době se v Česku rozmohly sociální sítě postavené vyloženě na fotografiích. Z hlediska instagramu je hlavním účelem sdílet fotku, která bude vypadat hezky, třebaže je vyfocená pouze mobilním telefonem. K dispozici dává uživateli přibližně 20 filtrů a k tomu existuje ještě spousta přídavných aplikací, které si běžný uživatel může zdarma stáhnout. Instagram není jen o osobní prezentaci, ale do povědomí se dostal i mezi společnostmi, které ho hojně využívají jako jakýsi přídavný nástroj nabízející svým sledujícím přidanou hodnotu ve formě unikátních fotografií, které nikde jinde nejsou, nebo pouze způsob, jak se fanouškům neustále připomínat a komunikovat s nimi. Výhodou je, že sledujeme jen to, co chceme a vidíme 100 % příspěvků (např. na facebooku to je jen 10 %). V současnosti má Instagram přes 30 miliónů uživatelů a jeho obliba stále roste.

Sociální síť PinterestPinterest je stránka, na které uživatelé vytváří tématické kolekce (nástěnky) obrázků či fotografií. Jedná se tedy o službu, která umožňuje online bookmarking (záložkování) obrázků. Takto vytvořené kolekce můžou procházet ostatní uživatelé, jednotlivé obrázky z nich komentovat, označovat tlačítkem „Like“ nebo si je rovnou přidat do své vlastní nástěnky. Pinterest si zatím nevybudoval velkou základnu fanoušků u nás v Česku, v zahraničí je však velmi populární a počet uživatelů překročil 40 miliónů uživatelů.

 

Do letošního roku se mohlo zdát, že víc druhů sociálních sítí není třeba a facebook nám bohatě postačí. Pravda je ale jiná a je teď na nás, které sociální síti dáme šanci nejenom jako běžní uživatelé, ale i jako firmy prezentující se,komunikující a inzerující. Pokud chceme být úspěšní, musíme tyto sítě znát, analyzovat jejich potenciál a využívat jej.

Marketing
,
Zpět nahoru