Nebojte se mluvit o svých konkurentech

Publikováno

Ať už fungujete v jakémkoli oboru, máte nějakou konkurenci. A pokud tvoříte obsah nebo reklamu, naskakují vám i chvíle, kdy by se hodilo konkurenci nebo její produkty a služby zmínit. Je to ale žádoucí? Je to přece vaše konkurence.

A odpověď zní: "Není se čeho bát"

Hned si vysvětlíme proč.

Půjdeme na to nejdříve logicky. V roce 2018 už vaši zákazníci umí hledat na internetu. Díky tomu se koneckonců dostali i na váš web. Když před nimi budete konkureční firmy skrývat, nedosáhnete toho, že se o nich zákazníci nedozví. S největší pravděpodobností znají hned několik vašich konkurentů a všimnou si, že vy o nich mlčíte.

Někteří můžou namítnout, že zmiňováním konkurence riskujete, že k ní vaši zákazníci přejdou. V takovém případě je ale problém někde jinde. Pokud se bojíte, že výrobek či služba konkurence je lepší než ta vaše a zákazník si toho snadno všimne, měla by vás trápit úplně jiná otázka. Jak svou nabídku vylepšit, aby v konkurenci obstála? Jak zdůraznit výhody svého řešení, aby zákazník viděl, že konkurence není lepší? A až pak řešte, jak mluvit o konkurenci ve vlastním obsahu.
 

Důvěra nad zlato

Informací na síti neustále přibývá a téměř na vše již dnes jde najít nějaký obsah. Proto je dnes už spíše důležité umět obsah správně třídit než ho hledat. A proto jsou i návštěvníci webů ostražití k informacím, které tam dostanou. Velmi dobře ví, kdo je autorem a jaké zájmy bude článek nebo video obhajovat. Kentico ve svém zákaznickém výzkumu zjistilo, že 49 % zákazníků sice obsahu věří, ale bude si jej ještě chtít ověřovat z dalších zdrojů. Zároveň 46 % lidí nedůvěřuje informacím, které si nejde ověřit z jiného zdroje.

Každý, kdo tvoří obsah chce dosáhnout jednoho – aby působil věrohodně. A nezamlčování konkurence, nabízení pohledů z více úhlů a přiznání, že můj výrobek nebo služba není ve všech ohledech nejlepší na světě je přesně tím, co zajistí, že budete znít upřímně a věrohodně. Že nic neskrýváte, že neuhýbáte ani před věcmi, které vám nehrají do karet. Zákazníci nejsou naivní a ví, že je vaším cílem prodat, ale ocení upřímnost a snahu je vzdělat a řešit jejich problém. Ocení, když ucítí, že vám jde o ně a ne pouze o sebepropagaci. A to jsou v dnešním online světě důležité hodnoty.

Prospěje to i vašemu SEO. Pokryjete klíčová slova, která by jinak náležela právě vašim konkurentům nebo neutrálním třetím stranám. Zákazníci si navíc lépe uvědomí, kde vy a vaše konkurence navzájem stojíte, v čem jste stejní a v čem odlišní. Možná dokonce zjistí, že nejste ani tak zcela konkurencí zrovna v tom, co žádají.


Získejte kontrolu

Když budete sami psát o konkurenci, dá vám to kontrolu. Kontrolu nad konotacemi a významy. Možná budete jediní, kdo napíše porovnání vaší a konkurenční služby, kdo popíše plusy a mínusy obou. Nebát se psát o konkurenci vám dá moc určit, co o ní řeknete a při jaké příležitosti. Samozřejmě to neznamená, že to máte využít k pomluvám a útokům. To byste uškodili sami sobě. Ale stejně tak jako chtějí zákazníci pravdivé a co nejrůznorodější informace o vás, chtějí to samé vědět i o vaší konkurenci. A vy můžete mít kontrolu nad jedním ze zdrojů jejich informací.

Ale co když jsem začínající projekt?

Chápu, proč to může být dobré, ale co když je moje konkurence mnohem starší, známější a větší? Znovu – nebát se. Třeba máte lepší a osobnější zákaznickou péči než velký korporát. Máte menší pobočky blíže lidem. Máte unikátní design nebo komunikaci, která osloví část uživatelů lépe. Nebo prostě jen můžete spoléhat na lidskou povahu, která často sympatizuje s těmi menšími a slabšími a která je zvědavá, chce zkoušet nové věci a nové produkty. Šanci dostanete.

Dobře, ale co o konkurenci říct?

Rozhodně svého konkurenta nepomlouvejte, neuvádějte o něm nic zavádějícího a nepravdivého. Kdyby to lidé odhalili, o to více u nich klesnete. Stejně tak svou konkurenci nijak neoslavujte, nechvalte. Proč taky. Je to konkurence.

O konkurenci pište pravdu. Suchá fakta. A jen když to přirozeně vyplývá ze situace a tématu. Reaguje inovace vašeho výrobku na dřívější novinku konkurenčního výrobce? Zmiňte to, potřebujete to jako kontext pro vlastní prezentaci. Že tím přiznáte, že novinku zavádíte až jako druzí? Zákazníky nezajímá kolikátí jste. Stejně tak se nebojte jít do srovnání vašeho výrobku a konkurence. A vůbec nevadí, že v některých parametrech může být konkurence lepší. V některých parametrech vedete vy a třeba podle nich se budou lidé rozhodovat. Navíc zákazníci ani neočekávají, že váš výrobek bude o třídu lepší v úplně všech existujících parametrech.

Možná to zní hrubě, ale vy a váš produkt zákazníky vlastně vůbec nezajímáte. Zajímá je, jak jim můžete pomoci. Chtějí řešit své problémy. Potřebují informace. Myslete na to při psaní obsahu. Nemluvte stále jen o tom, jak je váš výrobek skvělý. Místo toho řekněte, jak váš výrobek vyřeší jejich problém. Hodnocení nechte na zákaznících. Stejné informace je zajímají i u konkurenčních výrobků. Pokud je váš produkt tak dobrý, že věříte, že v konkurenci obstojí, nemusíte mít žádný strach o ní mluvit. Získáte důvěru zákazníků. Váš obsah získá více čtenářů. Lidé vás začnou považovat za sebevědomého lídra trhu. A to chcete.

autor
Copywriter

Získávejte důležité informace včas

Jednou za pár týdnů Vám pošleme přehled událostí z digitálního světa. Odhlásit se můžete kdykoli.