Marketing, za který nemusíte platit - Inbound
Pakliže chceme dělat výkonnostní marketing, znamená to, že zajistíme co nejlepší výsledky reklamy (konverze) za vynaložení co nejmenšího množství peněz. A přesně o tomhle je inbound marketing – v současnosti nejpopulárnější způsob propagace produktů.
Jedná se o soubor aktivit, které mají za úkol přivést na web či internetový obchod zákazníky a přimět je ke koupi produktů a služeb, které nabízí. Oproti klasickým reklamám zákazníky nemasíruje, ale pouze získává jejich pozornost poskytováním užitečného a kvalitního obsahu. Zpravidla hovoříme o neplaceném marketingu, do kterého je potřeba vložit pouze svůj čas, vědomosti a zkušenosti. Občas i trochu té kreativity (například co se týče virálního marketingu).
Inbound vs. Outbound
Abychom se orientovali ve všech pojmech, je dobré si názorně ukázat porovnání s klasickým outbound marketingem. Ten se na rozdíl od inboundu orientuje na jednosměrnou komunikaci směrem k zákazníkovi prostřednictvím placené inzerce – patří sem veškeré televizní a rádiové spoty, novinové inzeráty, direct mailing, bannery, billboardy a tak dále). Jak si můžeme všimnout, trendem poslední doby je, že tento způsob inzerce využívá čím dál vyšší podíl tradičních velkých firem, které mají dostatek finančních prostředků na reklamu a chtějí si zachovat zvučnost brandu a nejvyšší pozice co se týče podílu na trhu. Ale ani takové firmy nezanedbávají ostatní formy propagace. Není pravidlem, že pokud máte outbound, nepotřebujete inbound. Nejlepším řešením je kombinovat obě formy ve vyváženém poměru.
Lidé jsou z reklamy znechucení
Často se stává, že lidem reklama vadí natolik, že si ji musí všemožně blokovat – tzn. využívají Adblockery v prohlížečích, odhlašují se z Newsletterů nebo zkrátka weby s přehršle reklam radši ani nenavštěvují. Naopak takový zajímavý článek nebo video o produktu si prohlédnou rádi. Nemusíte je často ani postrkovat, najdou si k nim cestu sami. Spousta inboundových formátů vysvětluje přínos daného produktu, snaží se vzdělávat, bavit atd. Navíc se soustředí na obousměrnou komunikaci, takže se zákazník cítí více vnímán a může zcela jednoduše přijít ke spoustě informací, které potřebuje.
Inbound je sice neplacená inzerce, zas na druhou stranu, obsah se sám nevytvoří a proto je potřeba zaplatit minimálně specialisty z agentury či tomu věnovat nějaký ten čas, který byste jinak věnovali něčemu jinému. Ale ten výsledek pak stojí za to. Navíc se investovaná částka pohybuje v řádek stovek korun, kdežto takový televizní spot vás může vyjít až na stovky tisíc korun.
A co všechno do Inboundu patří?
Jde o výčet zcela běžných aktivit, které dnes provozuje každá druhá firma. Nedílnou součástí je bezesporu správná optimalizace SEO – přirozené odkazy, články, diskuze, sociální sítě, recenze, blog... (vidíte, i my spravujeme vlastní blog, abychom nebyli pozadu :)). I dobře vytvořerná emailový marketing nemusí být k zahození. Pokud obsahuje přínosné informace, tak proč ne. A budeme to opakovat stále a pořád – obsah je král, proto se soustřeďte na unikátní obsah, jelikož duplicita je tvrdě trestána. A jak Inbound vyhodnocovat? Postačit vám může Google Analytics nebo naše agentura, která vám poskytne pravidelný report výsledků všech aktivit včetně jejich návrhu a tvorby.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...