K čemu se dá ChatGPT využít v online marketingu?
Pokud jste se zrovna nevrátili z dlouhého digitálního detoxu na samotě v horách, asi jste si nemohli nevšimnout poprasku kolem ChatGPT. Je tu s námi zhruba od prosince 2022, nejdříve celkem v tichosti, ale v posledních týdnech je všude. Do parády si ho vzala spousta českých marketingových influencerů a zkoušela, co všechno umí.
My se na něj podíváme blíže a kromě legrácek se zaměříme na praktické využití v marketingu. Ale pěkně popořadě...
Co je to ChatGPT
ChatGPT je program umělé inteligence, který ji využívá ke konverzaci s lidmi. Je navržen k tomu, aby poskytoval informace a odpovídal na otázky prostřednictvím konverzačního rozhraní. Co ho odlišuje od podobných nástrojů je schopnost zpracování přirozeného jazyka.
Není to ale ani další Siri nebo Alexa. Tito asistenti se snaží pochopit pokyn a reagovat. ChatGPT se nic pochopit nesnaží. ChatGPT se jen na obrovském vzorku textu a jiných dat naučil skládat slova do smysluplných celků podobným způsobem jako živý člověk.
Popovídáte si s ním skoro jako s kamarádem u piva nebo kolegou v kanceláři a prakticky na jakékoli téma. Napíše pro vás text v kvalitě složitě rozlišitelné od člověka a navíc ho i napíše v jakémkoli stylu ho požádáte. Třeba návod k obsluze automatické pračky ve formě dětské říkanky.
Básnička o přidání aviváže je bezesporu zábavná, ale praktické využití žádné nepřináší a prostě s ní jen zabíjíte čas na internetu. Přestože nyní je internet zaplavený různými vtípky využívajícími ChatGPT (třeba Jakub Horák ho přiměl vytvořit model dystopické společnosti žijící v informační totalitě), propracovaný generátor textů nabízí i celou řadu praktických marketingových využití.
Kde všude umí pomoci?
V online marketingu vytváříme velké objemy textů, přičemž část z nich, nalijme si čistého vína, není zase tak kreativní a autor do nich nevkládá nic unikátně lidského.
A právě pro tvoření rutinních a obecných textů, do kterých marketér nevloží kromě času nutného k jejich napsání nic navíc, je umělá inteligence jako stvořená.
- Nadpisy a popisy pro PPC reklamu
Obsahují převážně klíčová slova, prodejní fráze a výhody inzerenta nad konkurencí. Nic světoborného. Ano, vypíchnout ty správné výhody, které cílovku klienta zajímají nejvíce, vyžaduje nějaké znalosti, ale pokud bota správně navedete, dokáže to také. Stačí do zadání napsat, že součástí popisu má být například spojení „dodání do druhého dne“ nebo „věrnostní sleva“ a chatbot vám je do popisku dá.
Copywritery ani PPC specialisty navíc vymýšlení podobných rutinních textů příliš nebaví a neobohacuje. Nebude proto lepší, když s nimi stráví méně času?
- Popisy kategorií
Zvláště na velkém e-shopu, kde je kategorií spousta, může být taková činnost velmi rutinní a časově náročná – a tedy drahá. Ať už si obchod píše popisky interně nebo je zadává agentuře/freelancerovi, jde o časově a objemově velmi náročnou práci, která většinou nevyžaduje velkou kreativitu.
Nechat si napsat popisky webu robotem samozřejmě nedoporučujeme, minimálně Google by se na vás hodně mračil, ale jde o místo, kde je nutné vytvořit velký objem obsahu a tudíž se může pomoc od AI hodit. Třeba pro inspiraci. Google nemá automaticky generované texty příliš v lásce, takže vygenerované popisky musí upravit lidská ruka. O tom si ještě více řekneme později.
- Vytváření modifikací textu
Například když se rozhodujete, jaký styl zvolit pro některou landing page nebo jste vytvořili text, ale z nějakého důvodu se vám nezdá. Text stačí vložit do chatovacího okna a instruovat bota, aby jej přepsal například ve více formálním nebo naopak odlehčeném stylu.
Když takto vytvoříte několik verzí textu – botovi to zabere jen pár minut – nejspíše se vám v každé variantě budou líbit nějaké pasáže a finální text sestavíte z toho nejlepšího, co vám všechny verze nabídly. Normálně by vám vytvoření několika verzí textu zabralo hodiny, s pomocí AI to bude zlomek.
- Regulární výrazy
Není snadné si pamatovat všechny variace výrazů a jak s nimi pracovat. Ani si v hlavě spojit, co chcete udělat, s konkrétním regulárním výrazem. A pak v něm uděláte chybu, koukáte do něj a stále nemůžete najít, kde ta chyba je.
Práce s regulárními výrazy může být zdlouhavá a frustrující. Robot má v tomto výhodu. Technické věci jako právě regulární výrazy se mu "šprtají" snadněji a netrápí ho výpadky paměti.
- Chatovací nástroj umí i poradit při práci s klíčovými slovy, naučí vás pracovat s Excelem a zvládá rutinní programátorské práce. Jen opět jako u textu by měl kód zkontrolovat a případně upravit člověk. Nikde totiž není jistota, že bot odvedl práci správně. Je totiž i docela zdatný a sebevědomý lhář.
- Zákaznická podpora
Co se týče profesí se jako první nabízí náhrada zákaznické podpory. Koneckonců, tu už dnes u velkých e-shopů zvládají automatizovaní boti. Pouze pokud člověk nedokáže problém vyřešit s botem, spojí se s ním živý člověk. S postupným vylepšováním botů bude živá zákaznická podpora potřebná v čím dál méně případech.
AI pomůže nahradit spíše kvantitu než kvalitu
Má ale i své nedostatky. Ty základní vychází z toho, že jde o jazykový model a nikoli vyhledávač správných informací. Umí za sebe správně skládat slabiky a slova, ale vlastně nerozumí jejich významu a nechápe kontext.
Nebude ani použitelný pro každého. Pokud má vaše značka specifický způsob komunikace, umělá inteligence ji napodobit nedokáže, učila se totiž na jiných typech textu. ChatGPT neumí psát jako Woox. Text pak lze samozřejmě přepsat, ale je otázka, zda to nakonec nezabere více času.
A pak je tu faktická stránka věci - na co všechno vám AI dá fakticky správnou odpověď? S odpovědí na obecnější téma nebude mít žádný problém. Třeba významní čeští spisovatelé 20. století. Když ale budete žádat konkrétní fakta, bude záležet, zda má tato fakta správně „načtená“. Pokud ne, sebevědomě vám vypálí špatnou či lživou odpověď jako by byla pravdivá. Třeba že Dášeňku napsala v roce 1846 Božena Němcová, jindy zase František Hrubín nebo Ondřej Sekora.
Když bota opravíte, že jde o špatnou odpověď, omluví se vám a nabídne novou verzi. Opět však může být nesmyslná. Neberte proto jako jistotu, že vám Chatbot pomůže s fakticky správnými popisky ke konkrétním a specializovaným produktům a službám. Riskujete, že zveřejníte faktický nesmysl.
Nabízí se vtip, že napodobit rozhovor s člověkem umí tak perfektně, že si osvojil i Dunning-Krugerův efekt.
Zkrátka, pokud prodáváte oblečení, popisek kategorie "pánské mikiny" zvládne levou zadní. Pokud ale je váš obor spíše okrajový nebo jsou vaše výrobky a služby specifické, nechte si vyhotovit pár cvičných textů a zhodnoďte, zda má pro vás využití generovaných textů smysl. Když nezná Dášeňku, můžete ho s klidným srdcem nechat napsat konkrétnější text o vrtačkách, obalových materiálech nebo stavebninách? Spíše ne.
A co na to Google?
Možná si říkáte, jak se na možnost, že internet ve velkém zaplaví AI generovaný obsah, dívá Google. Ten z automaticky generovaných textů na webu nemá přece radost. A říkáte si to správně. I když…
Podle Johna Muellera, který se v Google zabývá právě vyhledáváním jakýkoli automaticky generovaný text Google považuje za spam a takový obsah je penalizován. Platí to samozřejmě i pro text vytvořený ChatGPT.
Zároveň ale Google dodává, že je hlavně proti nekvalitnímu obsahu jako takovému. Jen zkrátka dosud byl počítačem generovaný obsah vždy méně kvalitní než text psaný člověkem. Pokud se v budoucích verzích ChatGPT (nebo jiný nástroj) zlepší natolik, že zvládne generovat texty v lidské kvalitě, možná Google svou politiku upraví. Od toho jsme ale nejspíše ještě velmi vzdáleni, protože by to znamenalo obrovskou revoluci v celém internetovém odvětví. Navíc Google vyvíjí vlastní systémy umělé inteligence, takže je nepravděpodobné, že by některý z konkurenčních vzal tak snadno na milost.
S čím dál dokonalejšími AI texty také vyvstává otázka, jak dobře vůbec Google dokáže takový obsah rozpoznat. Automaticky generované obsahy se snaží autoři stále vylepšovat, stejně jako se Google snaží vylepšovat své způsoby odhalování spamu a reagovat na novinky druhé strany. I Google přiznává, že někdy jsou napřed generátory textu a spam „vám projde“. Ale vzhledem k tomu, že i standardní programy pro odhalení AI textu umí generovaný text poznat, pak se dá čekat, že Google ho odhalí téměř vždy.
Tvůrci ChatGPT navíc plánují přidat k vygenerovaným textům elektronický vodoznak. Toho si v textu na rozdíl třeba od vodoznaků na fotografiích uživatelé nevšimnou, ale bude sloužit pro Google a další vyhledávače, aby snadno a rychle rozpoznaly uměle vytvořený obsah a mohly na něj reagovat (penalizovat).
Zatím určitě buďte při použití AI textů ostražití a rozhodně si jimi neplňte celý web stylem ctrl+c ctrl+v. Vašemu SEO to přinese více škody než užitku.
Potkáme se na pracáku?
Názory na chatovacího bota se různí. Někteří lidé již sepisují seznam profesí, které budou během pár let nahrazeny a přemýšlí, na co statisíce lidí rekvalifikovat. Tyto myšlenky jsou podporovány zprávami, že když Google zadal ChatGPT vypracovat test, který zadávají při pohovorech, získal by pozici programátora třetí úrovně. Další ale tento "optimismus" nesdílejí a berou ho sice za celkem podařený komunikátor, se kterým si lze užít dost zábavy, ale to je tak vše. Pravda bude, minimálně v nejbližších letech, někde uprostřed.
ChatGPT marketéry a programátory o práci nepřipraví. Minimálně většinu ne. Ale možná změní jejich práci. Udělá za ně tu rutinní. Ušetří jim čas. Napoví, poradí, pomůže. Stane se jejich pravou rukou, díky které zvládnou za stejný čas více práce.
A uvidíme, co přinesou další vylepšení.
Kromě AI využíváme i své zkušenosti a know-how. Pomoci můžeme i vašemu projektu.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...