Jak přistupovat k email marketingu v roce 2023?
Jak přistupovat k mailingu, jak v něm aplikovat moderní trendy a jak ho ovlivní už probíhající legislativní změny v online marketingu. To byla hlavní témata E-mail restartu. Pojďme si rozebrat pár zajímavostí, které na konferenci zazněly.
Role emailingu. E-mailová adresa = lidská bytost
Stejně jako se mění potřeby zákazníků se mění i role e-mailingu. Z kanálu na budování brandu se po čase stal čistě výkonnostní kanál, který se v dnešní době pohybuje na hraně mezi oběma směry. A právě v tomto duchu - hledání rovnováhy mezi ekonomikou (výkonem) a budováním vztahu se zákazníkem se nesla celá konference.
“Kobercové nálety” vztah se zákazníkem nevybudují
Propojení e-mailingu a brand buildingu bylo zmíněné snad v každé prezentaci. Ondřej Kužílek uvedl, že průměrná akviziční kampaň v ČR má click rate 1-3%, open rate 19-23%, CTOR (click to open rate) 10-20%. Pokud se vaše čísla pohybují v těchto rozmezích pěkná práce!
Ale neusněte na vavřínech. Aktuální čísla totiž nejsou vše. Případové studie ukázaly, jak díky dlouhodobému budování brandu i pomocí e-mailingu můžou výkonnostní čísla mailingu výrazně stoupnout.
Jak pomocí mailingu budovat brand?
- Zaměřte se na hodnoty spojené s vaší značkou
- Vypíchněte vaše výhody
- Vyprávějte příběh
- Zaujměte čtenářovu pozornost, vyvolejte emoce a budujte důvěru
- Nebojte se většinu roku budovat brand a vztah, místo “kobercových náletů”
- Komunikujte značku, ne jenom (USP) konkurenční výhody
Neaktivní kontakty odhlašujte automaticky
Velká databáze kontaktů nemusí být vždycky výhra. I o tom se zmínili v přednášce Lucie a Lukáš Koneční v případové studii e-shopu ochutnejorech.cz. Většina mailingových nástrojů má nastavený ceník podle velikosti databáze, takže při vysokém procentu neaktivních kontaktů platíte zbytečné peníze navíc. A zároveň to zkresluje data jako je například open rate.
To jak si definujete aktivní, respektive neaktivní kontakt je na vás. Ať už je neaktivní kontakt ten, který za posledních 180 dní neotevřel žádnou rozesílku nebo za tu dobu ani jednou nenakoupil, neodhlašujte kontakt hned. Dejte mu ještě jednu šanci. Nastavte nejprve reaktivační automatickou kampaň a pokud se ani v průběhu této kampaně uživatel nechytne, pak kontakt automaticky odhlašte. Díky této automatizaci budete vaši databázi udržovat průběžně “zdravou”.
Zahrňte do newsletterů interaktivní prvky a rozhýbejte je
Na zaujetí čtenáře máte v průměru jen 8 vteřin. To není mnoho. Jednou z cest, jak získat okamžitou pozornost jsou právě interaktivní prvky.
Jakub Malý ukázal ve své přednášce hned několik způsobů, jak dělat mailing zábavněji. Od nahrazení klasických pop-up oken kolem štěstí po další nápady, jak si pohrát se samotnou šablonou. Nejběžnější prvky dnes jsou odpočet nebo gify, dá se ale vyhrát i s personalizovanými bannery, například pomocí nástroje cloudinary nebo zembula. Účinné je i automatické propisování recenzí nebo změna produktů a barva tlačítka po najetí myši.
Opáčko tlačítkové novely
Tlačítková novela a její vliv na akvizici kontaktů. Tato novela není vlastně nic nového, ale podle Petry Stupkové je celkem ojedinělé najít e-shop který ji má aplikovanou tak jak se píše v novele. O co se jedná?
Povinnost prodejců pojmenovat tlačítko, kterým zákazník odešle objednávku popisem, který vyjadřuje “objednávka zavazující k platbě”. Vhodná textace tlačítka podle novely je například “kupte nyní”, “potvrďte nákup” nebo zaplaťte nyní”. Textace jako “objednejte nyní” nebo “potvrďte” je výslovně zakázaná.
V přednášce také padlo, že je potřeba mít v košíku možnost souhlasu, respektive nesouhlasu se zasíláním obchodních sdělení.
Ideální textace takového souhlasu je například “Nemám zájem o zasílání speciálních akcí a novinkách eshopu.cz”.
SMS rozesílky v hledáčku ÚOOÚ
Patří mezi vaše marketingové kanály SMS rozesílky? Pak zbystřete. Úřad pro ochranu osobních údajů zmínil kontrolu SMS rozesílek jako jednu ze svých priorit pro letošní rok. Pro tyto rozesílky platí podobná pravidla jako pro mailing, ale ne každý si tento fakt uvědomuje a dodržuje. Za zmínku stojí: Každý kontakt musí udělit souhlas.
V každé SMS rozesílce musí být možnost odhlášení. A nestačí pouze odkaz k odhlášení. Ne každý má chytrý telefon. Jak může vypadat správně takové odhlášení znázorňuje obrázek.
Promění se mailing ve zlatý důl?
S aktuálním zemětřesením kolem cookie lišty a blížícím se dalším v podobě ztráty dat z cookies třetích stran Honza Tichý předpokládá, že e-shopy budou ztrátu dat řešit mimojiné sbíráním registrací na svých e-shopech a webech. A kde je registrace, tam je email. A kde je email, tam je příležitost pro e-mailing.
Aby se uživatel chtěl registrovat, musí mít důvod. A tady se vracíme na začátek, k budování brandu, v ideálním případě love bradu. Dejte svým uživatelům dostatečně dobré důvody ( užitečnost, originalita, styl, lovebrand), aby se k vám chtěli registrovat a zároveň chtěli vaše newslettery odebírat.
Nezapomínejte na legislativu a tedy na souhlasy a mějte možnost přihlášení k odběru newsletteru i při vytváření registrace na váš web.
Jak jinak zakončit článek než slovy Honzy Tichého na konci jeho přednášky “Zlatá éra mailingu teprve začíná. Nepropásněte to!”
Naše emailové kampaně mají styl i výsledky.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...