Jak hledat stále novou inspiraci při dlouhodobém psaní blogu
Firemní blog může být pro firmu zlatým dolem. Místem, kde buduje důvěryhodnost a pozici v rámci oboru, kde může představit své produkty a služby z více úhlů nebo kde získá díky obsahu plusové SEO body.
Blog ale může být i místem, kde váš správce obsahu získá mnoho šedin. Kdo blog někdy tvořil a spravoval, tak ví, jak náročné je témata vymýšlet a rešeršovat. Často náročnější než článek napsat.
Krize po letech spokojeného soužití?
Pravá tvůrčí krize přichází u zavedených blogů, kde jde nejdříve všechno po másle, ale po pár letech a desítkách či stovkách textů zjistíte, že snad o všem už jste psali. Najednou nevíte, co dál.
My jsme například 7 let tvořili obsah pro firmu s obalovými materiály. Dohromady vyšší stovky článků. I s jinými klienty na obsahu spolupracujeme několik let. Následující rady jsou tak ověřené z praxe a pomohli nám odevzdat kvalitní texty v termínu a nezbláznit se.
Jak nepřijít o nápady
Zaznamenávejte si odbočky od tématu
Stává se vám, že vás při psaní textu napadají různé odbočky k příbuznému tématu nebo k dalším detailům, ale do aktuálního textu se nehodí? Hned si je pište do nějakého dokumentu. Jakmile je zapomenete, je dost těžké vzpomenout si znovu. Při zpětném procházení textů si nikdy nevzpomenete na vše.
Zaznamenejte si u odbočky, proč vás napadla, co je cílem a udělejte si odkaz na text, při kterém vás napadla. Lépe vám pak půjde myšlenku opravdu rozvinout. Někdy se k odbočce dostanete až za několik měsíců nebo let a pouhá odrážka s pár slovy vám po takové době nemusí osvěžit paměť.
Stejně jako veverka schovává oříšky na zimu, vy si schováte náměty na okurkovou sezónu nebo na tvůrčí krizi.
Pořiďte si zápisníček nápadů
Inspirace je mrška přelétavá a mizí neznámo kam zrovna ve chvílích, kdy se chceme blogu věnovat. Ne vždy funguje tak, jak bychom si přáli. Tedy že sedneme k počítači a hned nás něco napadne. Místo toho nápady přichází v supermarketu, na zastávce MHD nebo doma při sledování seriálu.
Pokud nemáte paměť jak Sheldon Cooper, tak ten skvělý nápad ze supermarketu zapomenete dřív než dojdete domů. Proto si všechno pište hned. Příznivci klasiky do papírového notýsku. Kdo má strach, že bude vypadat jako podivín, tak si stáhne nějaký zápisníček do telefonu.
Kde všude hledat inspiraci?
Když jsou ale notýsky prázdné, musíte přijít s nápadem od nuly. V tu chvíli musíte spoléhat, že vás hlava nenechá ve štychu, nebo musíte vědět, kde se inspirovat.
Oborová fóra
Oborová fóra jsou bohatým zásobníkem témat. Ale občas jde téma ulovit i na miminkovských serverech. Záleží, o čem píšete. Na fóra přichází lidé s žádostmi o radu. A nejlepší články s nejlepšími metrikami jsou na blogu často právě návody a poradny. Příspěvky na fóru jsou navíc psány jazykem uživatelů, takže dostanete i návod, jak o vašich produktech smýšlí a jak s nimi pracují opravdoví zákazníci.
Na fóru si vždy procházejte celá vlákna. V odpovědích naleznete občas řešení, která by vás samotné nenapadla, protože v rámci firmy pracujete zaběhlým způsobem a "podle šablony". Vlákna vám pomohou vidět služby, produkty a témata z různých úhlů.
Diskuze na sociálních sítích
V posledních letech jsou internetová fóra v útlumu, protože se těžiště debat přeneslo na nové platformy - na sociální sítě. Nebojte se, neznamená to trávit hodiny v diskuzích na IDnes, číst hádky a příspěvky trollů. Abyste se nemuseli prodírat spoustou balastu, zkuste získat členství v uzavřených oborových skupinách. Tam najdete zajímavé dotazy a informačně hodnotné diskuze pod příspěvky, které bude snadné využít pro vlastní obsah.
Fóra a Facebookové diskuze můžete použít i jako prostor pro rešerši. Pokud už téma pro článek vybrané máte, ale těžko se vám hledají například příklady z praxe, můžete na fóru začít vlastní vlákno ve stylu „Jak řešíte, když se vám stane…“. Problémem je samozřejmě ověření takových informací, takže s facebookovými fakty nakládejte opatrně.
Poslední věc, kterou k užitečnosti fór a skupin vypíchneme je aktuálnost. To co se zrovna řeší na oborové skupině na Facebooku, to právě teď nejspíše řeší všichni uživatelé dané služby nebo produktu. Diskuze vám vždy ukáží, co je v oboru aktuální problém, jaké jsou trendy, co je in. A váš blog tak bude také aktuální a in.
Vaše staré texty
Projděte si staré texty na blogu. Určitě tím nemyslíme, abyste jinými slovy napsali totéž co už dříve. Ale... při psaní textu některá fakta či zajímavosti zpracujete pouze do odstavce, i když byste zvládli napsat mnohem více. V danou chvíli se to ale nehodí, protože píšete o něčem trochu jiném a jen byste tím text rozmělnili a příliš natáhli.
Tak co se k tomu odstavci nyní vrátit, udělat pořádnou rešerši a rozpracovat jako nosné téma pro nový článek? Navíc se vám touto formou podaří blog přirozeně prolinkovat, což vám zvýší čtenost a vylepší SEO.
Také vás při čtení starých textů mohou napadnout úplně nová témata, na která jste dříve nepomysleli. Tak vzhůru do archivu.
Aktualizace starých témat
V dynamických oborech často fakta už po pár letech neplatí. Například pokud jste napsali v roce 2015 něco o mobilních telefonech, tak dnes už to asi nebude zrovna aktuální.
Své staré texty tak projděte i z tohoto úhlu pohledu. Možná jste o některých produktech, službách či zajímavostech už psali. Ale když je dnes všechno jinak, nestyďte se o nich napsat nový text znovu od začátku. A můžete se třeba zaměřit právě na to, co všechno se změnilo.
Zeptejte se kolegů
Ptejte se svých kolegů, co by napsali oni. Obchodník možná k vašim produktům a firmě řekne něco jiného než markeťák. Něco jiného se zase dozvíte z výroby. Nebo z IT. Rozhovor s lidmi z jiných oddělení vám přinese zcela nový pohled na věc.
Nevyčerpatelnou studnicí témat jsou pak zaměstnanci z technické/zákaznické podpory. Ti každý den přichází do styku se zákazníky a neustále musí řešit jejich dotazy a připomínky. A pokud mají zákazníci dotazy a pochybnosti, neexistuje nic lepšího než jejich problémy rozebrat v článku.
Tento tip je jednodušší uplatnit, pokud píšete blog pro vašeho zaměstnavatele. Pokud jste freelancer nebo v agentuře, vaše možnosti jsou omezené. Ze strany klienta nejspíše mnoho lidí neznáte a není prostor je pravidelně zpovídat. Přesto to zkuste. U dlouhodobých spoluprací už nějaké kontakty máte a klient vám bude ochotný věnovat trochu svého času.
FAQ
FAQ je zkratka pro „frequently asked question“. Ve FAQ objasňujete zákazníkům vše, co je jim nejasné. Ale to můžete udělat i blogovým článkem, pokud jde o věc, která si žádá více detailů.
Můžete tak vysvětlit funkcionality vašich produktů, lépe popsat fungování služeb nebo klidně přiblížit otázky ohledně logistiky, pokud je vaše firma něčím specifická.
FAQ jako zdroj využijete spíš dříve než později, protože jde o logický zdroj, o kterém se ve firmě ví. Proto se nějaký problém koneckonců do FAQ dostal.
Klasická média
Určitě se podívejte i na klasická média. Ta většinou píší pro široké nespecializované publikum, takže se na váš obor dívají jiným pohledem než experti z oboru. To se promítne nejen do toho, jak o tématu píší, ale i jaké téma zpracují. Takže námět na článek můžete získat i tím, že o věci napíšete z jiného pohledu než je běžné. A televize či noviny jsou užitečné ještě z dalšího důvodu...
Vnější vlivy, které zasahují váš obor
Sledujte aktuální dění na politické i společenské úrovni. Politika není jen vzdálený vesmír, který vidíte ve večerních zprávách. Legislativa dopadá na firmy i celé obory a vaším úkolem bude rychle zareagovat a například vysvětlit daňové či právní změny lidskou řečí a v konkrétním kontextu vašeho oboru a vašich zákazníků.
Někdy může inspirace přijít i z míst, kterými se úplně nechlubíme. Třeba z bulváru. Pro našeho klienta z oboru šperkařství jsme psali článek o snubních prstenech celebrit. V jiném oboru můžete třeba využít, když si slavný herec pořídí psa nebo jede na dovolenou.
Podobně se dají využít různé festivaly, slavnosti, výročí, koncerty nebo filmové premiéry.
Jak vidíte, téměř vždy je o čem psát, jen dá rešerše o něco více práce. Tak přejeme hodně sil a samý kvalitní obsah.
Psaní blogu může být vyčerpávající. Můžete ho ale svěřit odborníkům.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...