Internetová vánoční horečka v plném proudu
Marketingový plán na Vánoce by měli mít provozovatelé e-shopů připraven už od předešlých Vánoc – alespoň v základních obrysech. Vědí, jakých chyb se dopustili a jak si vedla konkurence. Zůstanou samozřejmě u toho, co se osvědčilo. V létě je zapotřebí navrhnout rozpočet na celou vánoční kampaň a rozvrhnout si investici do různých kanálů podle návštěvnosti, nákupního chování cílové skupiny apod. Na začátku podzimu už je pouze potřeba doladit a doupravit detaily a pronajmout si reklamní plochy na internetu. S tímto se nevyplatí čekat na poslední chvíli, protože se často stává, že např. reklamní bannery bývají vyprodány do konce roku už v září. A když neexistuje hrozba vyprodání, je možné, že bude plně vytíženo - například u vyhledávačů a srovnávačů. Při párování nabídek e-shopů se totiž stále ještě využívá klasická lidská práce, která má své limity. Může se tedy stát, že srovnávače budou zavaleny zbožím od velkých prodejců a ostatní zboží se spáruje až po nich – mnohdy je ale už pozdě, protože nákupní cyklus Vánoc už je v plném proudu a doposud prodané zboží má navrch (má své zákazníky – ti mu přinesou recenze/hodnocení či ho pouze ústně doporučí svým známým – a je hned vyhráno).
Je dobré mít na paměti to, že i skvělé strategie může zhatit prázdný sklad a špatná expedice. Základním kamenem úspěchu tudíž není pouze reklama, ale i důkladný plán zásobování. Na co bude lidem, když si objednají zboží, které není naskladněno a jeho dodání trvá více než týden? Zákazník nerad čeká, a proto by ihned sáhl po jiném zboží či internetovém obchodu. A nejen to. Příští nákup by už šel rovnou na konkurenční e-shop, protože by očekával, že naskladněno opět nemáme, i když už to třeba není dávno pravda.
Pamatujte, že jak se prezentujete dnes se odráží i do budoucna.
Počet expedovaných zásilek se během Vánoc rapidně zvyšuje (až o více než 100 %), proto je potřeba se na tuto skutečnost připravit. Proto největší konkurenční výhodu mají před Vánocemi ty obchody, které mají dostatek zboží skladem a jsou schopny zajistit velmi rychlou a spolehlivou expedici. Není to pouze o zboží, ale i o lidech, co naskladňují a vyskladňují, zařizují expedici, odpovídají lidem na dotazy, spravují e-shop a dělají další nezbytné administrativní kroky. Další nevyzpytatelnou věcí v předvánočním období je počasí a s ním související doprava. Nabízí se tu ale skvělá příležitost, jak si otestovat spolehlivost dopravy, a to v Den dopravy zdarma. Letos se bude konala už potřetí a umožnila otestovat připravenost na vrchol sezóny. Koná se zhruba měsíc před Štědrým dnem. Při Dni dopravy zdarma e-shopy krátkodobě dosahují stejných obratů jako pár dní před vánočními svátky. Loni byl některými e-shopy zaznamenán nárůst dokonce až o 367 %.
Díky vyšší předvánoční konverzi fungují lépe i zdroje, které nemají normálně takovou návratnost.
Každý si totiž neví rady co svým nejbližším pořídit, proto člověk prahne po čemkoliv, co by jej inspirovalo a snadněji se taky pro něco nadchne. Před svátky se vyplatí investovat více peněz do PPC kampaní a účinný může být rovněž remarketing. Rovněž se vyplatí využívat možností automatizace (například bidding ve srovnávačích, automatická pravidla v Skliku a AdWordsu apod.) Ušetří to spoustu času, který je možné investovat jinde. Nezapomeňte na možnosti emailového marketingu. Emailovou kampaň je však potřeba důkladně promyslet už v létě a začít se lidem postupně a nenásilně připomínat už od srpna. Jedná se o osvědčený a nejlacinější způsob práce se stávajícími zákazníky. Nechte zákazníky například v očekávání na nějakou velkou slevu koncem listopadu. Uvidíte, že se budou minimálně zajímat o co šlo a email otevřou. Do té doby jim můžete poskytnout praktické tipy v oblasti např. zazimování chalupy, halloweenu, pečení cukroví apod.
A jaký názor mají zkušení internetoví obchodníci v oblasti tvorby speciální vánoční výzdoby e-shopů?
Prakticky každý se shodne na tom, že to je zbytečné. Lidé jsou natolik pohlceni výzdobou na ulicích, v ochodních centrech, doma atd., že už je nějaká výzdoba na internetu absolutně nenadchne. Je to tudíž zbytečná investice času a peněz. Stokrát víc je potěšíte, pokud jim například ulehčíte předvánoční shon tím, že jim k dárku poskytnete zdarma dárkové balení či možnost doručení zboží až do domu.
Stejně tak se považuje jako ztráta času přeceňování zboží. Pokud je nabídka dobrá a kvalitní, není potřeba nabízet slevy. Samozřejmě záleží na typu sortimentu, marži a tak dále. Je potřeba se slevami neplýtvat – někdy méně je více. Když už slevu, tak ji můžete poskytnout například na dopravu. Důležité je si uvědomit, že před Vánocemi ceny nehrají hlavní roli. Na prvním místě je dostupnost zboží a rychlost dodání. Je dobré také počítat s tím, že spoustě lidem nakoupený dárek nesedne a bude ho chtít vrátit či vyměnit. Je proto vhodné pro toto období prodloužit lhůtu na výměnu zboží alespoň do začátku ledna. Zákazník to ocení a bude u Vás nakupovat i za rok ;)
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...