FEO se vzdělává - tentokráte UX

5 min čtení

Dne 21.5.2014 proběhla UX konference v Praze. UX je poslední dobou populární téma a všichni co o něm umějí mluvit se těší velké vážnosti. Možná je to tím, že tomu co říkají vlastně nikdo nerozumí (a stydí se to přiznat) a pokud rozumí, tak neumí použít.
 

UX je právě v kurzu a kdo nemyslí na UX jakoby nebyl. Co je to vlastně UX?


User eXperience web - web postavený pro návštěvníka. To je přeci to, o co jsme se vždy snažili, tak proč je kolem toho teď tolik povyku? Je to populární, je to buzzword? Jsou konference, na které se těším a jsou konference, od kterých mnoho očekávám. Tato byla z té druhé skupiny. Bohužel jsem ale měl až příliš velká očekávání. Na letošní UX konferenci jsme se dozvěděli jak to dělají ti největší, jak to dělá Česká televize - kde na tom tak moc nezáleží, Mall.cz - kde na tvorbu nového webu mají miliony a rok času, JetBlue - americké aerolinky, kde UX testování probíhalo několik měsíců v šestičlenném týmu s několikamilionovým rozpočtem. A završil to pan Zima, místopředseda představenstva Seznamu, který řekl, že raději netestují, protože moc názorů rovná se moc problémů. A když se služba nepovede a má 20% pokles, no a co, to je život a jedeme dál.
 

A kde jsou obyčejné firmy, ty které mají omezené rozpočty, pro ty snad UX není?


To si rozhodně nemyslím, nicméně to není téma na konferenci a nepřijelo by na ni tolik lidí. Souhlasím s panem Zimou, že selský rozum je nejlepší, pokud nejsou finance na velké průzkumy, je nutné jej ale podložit čísly. Jsme na internetu, kde je vše měřitelné, a proto tu máme i možnosti jak měřit uživatelskou přívětivost webu. Sám rozhodně doporučuji uživatelské testování provádět, minimálně formou AB testování, teplotní mapy, click rates na určité prvky, sledování viditelných oblastí apod. Což jsou techniky, které jsou pro všechny firmy dostupné a je potřeba je do procesů před výrobou každého webu určitě zařadit.
 

Zdroj: Lupa.cz             

Již mnoho let většina firem redesignuje weby a vlastně neví proč.


Většinou, když se klienta zeptám, proč chce web změnit, dostanu odpověď, že už je to dlouho co se web neměnil, protože konkurence má nový, nebo protože teď zrovna frčí flat design a ten musejí mít. Jaksi mi tam stále chybí, že by tím chtěli zvýšit efektivitu, mít na danou návštěvnost vyšší konverze, nebo se ptát: Neztrácíme některé uživatele zbytečně?
 


 

A to je správná cesta, a proto říkám UX ano, ale selským rozumem a pro všechny.
 



Proto mě UX konference příliš nenadchla v obsahu. Naopak množství kolegů grafiků, programátorů, online stratégů transformovaných svojí pátou profesí i do UX specialistů bylo úžasné.

Co si z konference ale určitě odnáším je přednáška Lukáše Pittera z 2Fresh - konečně člověk, co se nebojí říci pravdu.

Téma - “Flat design” je problém. Je to jen dekorace, ne design.


A to je přesně to, co si myslím i já. Flat se nehodí všude. Někde je skvělý, jinde vůbec. Bohužel klienti se nechávají strhnout módní vlnou a chtějí dnes jen to co je Flat. Hlavně, ať je to Flat. No a co, že to není funkční, je to Flat. Další dnešní buzzword. Teď je tu Flat, pak zase bude Skeuomorf (pěkná obrázková grafika) a pak zase Flat. Pink sem, pink zpátky. Každý styl má svoje a hodí se pro jiné účely. Nechte si poradit od odborníků - nejlépe nezávislých, ať nejsou ovlivněni svým byznysem. Bude to stát pár hodin vašeho času a nějakou tu korunu, ale budete mít ve svých cílech, a jak jich na webu dosáhnout, jasno. A to za to stojí, než každý rok předělávat grafiku, jen proto, že zase není FLAT.

                      Zdroj: Lukáš Pitter, prezentace UX



Zdroj: Lukáš Pitter, prezentace UX

Marketing
,
Zpět nahoru