Dva dny školení Google Tag Manageru ve čtyřech minutách
Dvoudenní školení probíhalo ve zbrusu nové zasedačce Google v Praze a vedl jej André Heller. Celkem jsme Google Tag Manageru věnovali 14 hodin času a to jak základním, tak i pokročilým nastavením v GTM.
Na programu bylo:
- Komplexní znalost GTM od základních poznatků, přes pokročilejší znalosti, až po jeho praktické nasazení
- Jak nastavit základní i pokročilejší kódy, které se spouští po načtení stránky
- Jak nastavit kódy, které se spouštějí při vlastních a automatických událostech
- Jak efektivně vše doladit bez rizika publikování chyb
- Best practices, které vám umožní udržovat GTM v efektivní formě pro práci jednotlivce i týmu
- Reálné nasazení častých kódů
- Využití GTM ve prospěch GDPR
Tag manager je vlastně centrální kontejner pro pohodlné přidávání kódů na web a jejich přehlednou správu. Jinými slovy se jedná o nástroj, pomocí kterého můžeme vkládat kódy na web bez pomoci programátora, přístupu na FTP či administrace webu. Kromě remarketingových kódů, e-commerce Google Analytics kódu, konverzních kódů, různých kódů pro měření událostí, můžeme za pomocí GTM nasadit i vlastní html či javascript kódy.
Můžete si vytvářet libovolné vlastní události a schémata chování, na které pak aplikujete spuštění scriptu.
Výhody GTM:
- Je zdarma
- Jsme skrz něj schopni rychle a přehledně vkládat kódy do více měřících nástrojů
- Kompatibilita – umožňuje vkládat kódy třetích stran
- Dá se zapnout i v Preview módu, který nám umožní si změny nejprve otestovat a následně vyladit, než je aplikujeme na ostrou verzi webu
- GTM nezpomaluje web, protože se knihovna pro GTM načítá asynchronně
Nevýhody:
- Má svázané názvosloví
- Není s ním možné dělat A/B testy webu
- Neumí měřit ani reportovat data, která získává
- Pokud je kód nasazen špatně, může vám shodit celý web
Struktura GTM
Každý účet může mít více kontejnerů. Je dobré mít vždy jeden kontejner pro každý web. Každý kontejner pak může mít několik verzí (Live, Testovací,...)
Jak vlastně nasadit takový kód za pomoci GTM?
- Nejprve je potřeba vytvořit si Tag (značku). GTM nabízí 64 předdefinovaných Tagů. Můžete si zde však vytvářet vlastní Tagy (Custom Tag).
- Ve chvíli, kdy máme nastavený Tag, je třeba mu přiřadit Trigger. Triggery jsou podmínky za jakých se má kód spustit, nebo za jakých naopak nemá.
- Můžete si zde vytvořit také proměnnou (Variable), kterou následně můžete použít v Triggerech či v Tagu. Proměnná je dynamicky se měnící hodnota, na základě které se buď spustí, nebo nespustí Tag. Proměnnou si musíte sami definovat v kódu.
- Jakmile máte všechno nastaveno, přejděte do Preview módu a vše řádně otestujte.
- Vše si pak nakonec můžete přehledně roztřídit do složek (Folders).
Instalace GTM
GTM na web dostaneme vložením dvou kódů.
První kód, který je zpravidla označený jako <!-- Google Tag Manager - -> vložíme co nejblíže za značku <head>
Druhý kód označený jako <!-- Google Tag Manager (noscript) → vložíme těsně za úvodní značku <body>
Doporučení na závěr
- Před nasazením vytvořené verze vše raději 3x otestujte! Lepší je několikrát otestovat, než shodit celý web a pak hledat chybu.
- Vytvářejte verze. Nepublikujte vše hned.
- Před publikací nové verze otestujte i všechny ostatní nepublikované verze, protože publikováním se nasadí všechny starší vytvořené verze.
- Pište si ke všemu popisy, abyste se v tom vyznali i za půl roku
- Chybné verze vždy smažte
- Používejte konstanty – ušetří vám to čas při aplikaci dalších kódů
Pro kontrolu jaké informace se z vašeho webu odesílají do kterých nástrojů doporučuji do Google Chrome přidat rozšíření:
WASP.inspector - Web Analytics Solution Profiler
Plugin pro zobrazování a parsování měřících knihoven a kódů a jejich závislostí na základě HTTP hlaviček.
a dataSlayer
Plugin pro zacyhtávání HTTP hlaviček.
Tato rozšíření vám přidají do Nástrojů pro vývojáře nové záložky, za pomoci kterých můžete sledovat co se kam odesílá a kdy. Nástroje pro vývojáře můžete v Google Chrome aktivovat buď stisknutím kombinace tlačítek Ctrl + Shift + J, nebo Ctrl + Shift + I, nebo tlačítka F12
Chcete to raději svěřit profíkům? Umíme dát online marketingu správný směr.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...