Andrejka a Michal - noví kolegové ve FEO
S novým rokem nám přibyli i noví kolegové. Michal, který nám pomáhá při tvorbě webů a Andrejka, která se stará o spokojenost našich klientů. Ptali jsme se na to, jaké mají očekávání, jak se dostali ke své práci nebo třeba na to, jak vidí budoucnost v online médiích.
Proč jste si vybrali FEO?
M: Protože jsem hledal možnost uplatnění svých znalostí a chtěl jsem je nabídnout společnosti, která za to stojí a která dělá věci, které mají nějaký reálný smysl.
A: Protože jsem chtěla do Brna a protože jsem se dozvěděla že FEO je v Brně jednička.
Odkud ses to dozvěděla?
A: No, nese se to po Praze.
Jaké máte očekávání?
A: Moje očekávání je takové, že určitě chci, aby mě práce bavila. Abych tady byla plno hodnotným členem, který bude posouvat naše klienty dál. Já hledala firmu, která mi poskytne další rozvoj a vzdělávání. Takže se mi strašně líbilo, že hned v prvním týdnu, co jsem tady byla jste mě pozvali, ať s vámi jedu do Budějovic na Eshop Summit. To je pro mě hodně důležitý, nezakrnět a pořád jít dál s dobou.
Michale ty už jsi tady vlastně třetí měsíc, jak to vidíš ty, splnila se tvá očekávání?
M: Má očekávání byla, abych se mohl plně věnovat tomu, co mám nejradši, tedy vývoji webových stránek a prezentací, a to se podařilo. Takže já jsem spokojený.
Co umíte? Co tady děláte?
A: Já dělám Accounta, starám se o naše klienty a hledám pro ně nová řešení. Ale kdyby na to přišlo, tak zvládám i nastavení kampaní v Adwords.
Proč Account, proč ne PPC specialista?
A: Kdybych měla jenom celý den jen ťukat do počítače, tak by mě to asi za chvilku přestalo bavit. Mě baví schůzky, baví mě ta interakce s týmem a všechny takové věci kolem. Já jsem i člověk, který rád vyjede autem. Jen sedět u počítače by nebylo nic pro mě.
M: No, já se věnuji kódování, konkrétně front-endu pro e-shopy a webové prezentace. Mám na starosti všechno od technické analýzy návrhů, až po samotné kódování a vytvoření samotného webu. Také se poslední dobou snažím zabývat UX a celkovou přívětivostí webu na příchozí návštěvníky.
Co Vás baví mimo?
A: Mě hodně baví sport. Hraju golf, tenis, beach volejbal.
Hraješ i něco profesionálně? Co ten golf, jaký máš handicap?
A: Ne, já hraji asi 4. sezónu a handicap mám 26. Já jsem se rok a půl zlepšovala, abych se potom 2 a půl roku mohla zhoršovat. Jinak chodím běhat a pravidelně každý rok jezdím na kolo do Alp.
Super, to musíš mít radost z multisport karty, ne?
A: Jo, to mi udělalo velkou radost. Už jsem koukala, kam všude budu chodit.
A co ty děláš, když zrovna neklepeš do klávesnice?
M: No, jednak se věnuji marketingu a SEO, díky kterému mám hlubší pohled do UX a vnímání webu klienty. Taky mě baví copywriting, kulturistka a bojové sporty.
Co bojuješ?
M: Systemu - to je ruská bojová technika, kterou používají Specnaz.
(pozn. Nazývá se „Systema“ anebo někdy také „System“ především proto, že není pouze bojovým stylem, ale uceleným výchovným, morálním a vzdělávacím systémem, který je založený na "neničení" (cílem je ujištění se, že váš trénink ani postoj neublíží vám ani vašemu partnerovi.)
Dokážete si vzpomenout, jak jste se poprvé dostali k marketingu?
A: Já dělala hrozně dlouho v hotelnictví v pěti hvězdičkových hotelech, většinou nějakého manažera restaurace. Nicméně moje kamarádka, která studovala taky cestovní ruch, začala v Praze pracovat jako Account pro display reklamu. No, a vzhledem k tomu, že mně se to docela líbilo, tak jsem si začala hledat něco podobného a začala jako čistý obchoďák. Prodávala jsem weby, e- shopy a SEO.
To jsi odvážná, jít takhle na živnost do nového oboru.
A: Já jsem si takhle šetřila asi rok, abych mohla odejít a našetřila jsem si asi 100 tisíc a pak jsem z toho žila půl roku, protože první výplaty na živnost, když nic neumíš, jsou třeba 5-8 tisíc měsíčně.
M: No já jsem s weby začínal někdy ve 12. Postupně jsem se začal věnovat HTML a kaskádovým stylům, od kterých jsem později přešel jaké k Java Scriptu a objektovému programování. Mě vždycky weby fascinovaly a už od mala jsem se snažil prozkoumávat zdrojové kódy homepage Seznamu, kterým pro mě byl hlavní inspirací a místem, kam bych to chtěl dotáhnout. Což se mi nakonec podařilo, když jsem zde pracoval jako vývojář na fulltextovém vyhledávači a tím si splnil svůj celoživotní sen. Takže už v této době jsem se snažil pochopit, jak weby fungují a jak bych je mohl také sám vytvářet.
Zklamal tě nějak Seznam, proč si tam nezůstal?
M: Ano, právě Seznam byl pro mě něco jako zlatý grál, který jsem si možná až příliš zidealizoval. Když jsem následně nastoupil a viděl poměry, v jakých celá společnost funguje, tak mne to spíš znechutilo a postupně jsem došel k tomu, že bych už asi nikdy nechtěl pro podobný korporát pracovat.
A jak jsi tam byl dlouho?
M: Asi půl roku. Ale měl jsem potom štěstí, že jsem se dostal do jiné a podobně zajímavé firmy, které dělala zase jiné velké projekty pro velké české i zahraniční společnosti, takže jsem měl možnost si sáhnout na velké projekty i z té soukromé sféry. Což mě určitě opět dále posunulo a umožnilo mi objevit různé způsoby vývoje a fungování těchto společností.
Kdo vás inspiruje k práci - máte nějakou personu?
M: Jednoznačně Mark Zuckerberg.
A: Já docela koukám na Větrovku a její blog, několikrát jsem jí viděla přednášet a vždycky to bylo hodně poutavé a zajímavé.
Jaké používáte sociální sítě?
M: Pouze Facebook 24/7.
A: No, já jsem v tomhle hodně zakrnělá. Mám jenom Facebook a LinkedIn.
A LinkedIn používáš pravidelně?
A: Teď jsem si ho obnovovala, když jsem hledala práci a už bych ho měla zase nějak doladit. Něco málo tam mám, ale nějak jsem to nerozvíjela.
Jak vidíte budoucnost v marketingu?
A: Celý svět se posouvá do onlinu a sociálních sítí, je to vidět ve všem. Já si myslím, že tohle je směr, kterým to bude neustále růst a budou přibývat nové platformy, nové sociální sítě.
Myslíš, že jich bude ještě víc?
A: Spíš budou nová témata, teď nám stačí třeba komunikátory a sdílet si fotky a koukat se na různý videa různých lidí. Nicméně do budoucna technologie půjdou natolik dopředu, že se určitě začnou objevovat nová témata. Samozřejmě to budou potom i online nástroje pro marketing.
Kde si myslíte, že mají firmy mezery?
M: Je to podceňování mobilu. Jednak, když firmy tvoří responzivní design, tak se snaží vlastně zmáčknout deskop. Nedělá se žádný wireframe pro mobil. Klient si neuvědomuje, že 60% lidí mu dojte jen z mobilu a ve chvíli, kdy nebude mít dobře vyladěný UX a web nebude mobile friendly, tak automaticky přichází o zákazníky.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...