AI Overview je nově i v Česku
Prvně si pojďme představit, co AI Overview (AIO) vůbec je. Jedná se o AI generovaný souhrn informací, který se zobrazuje jako přímá odpověď na položený dotaz ve vyhledávání.
Tento souhrn generuje umělá inteligence a zobrazuje se nad výsledky vyhledávání i nad pozicemi PPC reklam. Většinou se zobrazuje ve formě krátkého odstavce textu, odrážek anebo i tabulky.
Součástí těchto odpovědí jsou odkazy na zdroje, ze kterých AI čerpalo informace shrnuté v odpovědi, podobně jako u featured snippetů. Poháněno je modely od Google, které známe jako Gemini.
Co to pro nás znamená?
Otázku jaký vliv budou mít AI Overview na organické návštěvy a obecně na návštěvnost webů, si již položili v zahraničí, kde Google službu spustil a testuje už od roku 2024. Vzniklo i několik studií. Studie od SEMRush zkoumala, jaké typy dotazů nejčastěji spouští AI Overviews, která odvětví jsou ovlivněna nejvíce a jak se počet spuštěných AI Overviews mění v čase. Druhá studie od Ahrefs se zaměřila hlavně na to, jak AI Overviews ovlivňuje počty prokliků.
Co ze studií vyšlo zajímavého:
- AIO se zobrazují primárně na delší, informativní otázky, naopak u transakčních / konverzních dotazů se objevují méně
- Obory s největším nárůstem zobrazení AIO jsou věda, zdraví, právo, vzdělání a cestování
- Podle studie Ahrefs je pokles CTR (míry prokliku) přes 34,5 % při přítomnosti AIO
V českém prostředí se jako první pustil do většího výzkumu Marketing Miner. Ten analyzoval 100 000 náhodně vybraných klíčových slov z českého vyhledávání. AI overview se spustilo u 10,5 % z nich.
Výsledky jeho výzkumu povrzují dřívější zjištění ze zahraničí. Přes 92 % dotazů s AI overview má informační charakter a z oborů má největší zastoupení zdraví (32 %) a finance (24 %). Nejčastěji AI převezme obsah edukativních webů nebo webů, které nabízejí obecné návody. Mezi použitými zdroji nepřekvapivě vedla Wikipedie (11,3 % dotazů), ale hned za ní skončily velké české lékárny (Dr.Max, Pilulka, Lekarna.cz, Benu).
Jak s AIO pracovat?
Google vytvořil sadu doporučení, jak správně pracovat s obsahem, aby dobře fungoval s Google AI.
Doporučení vlastně nejsou nijak překvapivá. Dle Google byste se u tvorby obsahu měli soustředit na:
- Unikátní obsah pro uživatele
- Co nejlepší dojem z vašeho webu - rychlost, responzivita, zabezpečení, Core web vitals
- Splnění technických požadavků pro vyhledávání - pokud nevíte, tak koukněte pod odkaz.
Celý souhrn a doporučení najdete na blogu Google.
Závěrem k AI Overviews
Je potřeba se nějak významně obávat nových změn? Zatím nevíme. Bude to mít dopad na obsahové weby a návštěvnost například blogů? Spíše ano. Google AIO nasazuje postupně a opatrně, takže skokové rozdíly a závratné propady se čekat nedají. Zároveň tato změna motivuje a vytváří zvýšený tlak na kvalitu obsahu.
Je to příležitost pro ty, kteří se při tvorbě obsahu řídí konceptem E-E-A-T, tedy tvorbě obsahu na základě:
- E - Expertise (odbornost)
- E - Experience (zkušenost)
- A - Authoritativeness (autorita)
- T - Trustworthiness (důvěryhodnost)
Tento koncept Google zavedl již v roce 2022 (update prvního EAT z roku 2018) a je to vlastně soubor principů, jak správně tvořit kvalitní obsah pro uživatele, což má vliv jak na zobrazování, tak na hodnocení vašeho webu.
Pomáháme našim klientům, aby měli prospěch z AI novinek.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...