5 pohledů na Czech Online Expo
4 pódia. Dva dny. 8 tematických přednáškových bloků. PPC, UX, Data, Support, SEO, Social, Copy, E-mailing. Letošní Czech online expo zkrátka organizátoři pojali ve velkém. Stejně jsme pojali i svou účast. Tolik specialistů na jedné akci jsme dlouho neměli. Proto vám naše dojmy a zážitky představíme hned pětkrát.
Z mého pohledu bych SEO konferenci z hlediska přínosnosti rozdělil na tři části: špatné, dobré a skvělé. Nechci šířit negativní vlnu, takže k tomu horšímu jen v krátkosti.
Jak ustát pád a řídit růst SEO projektu jsme se od Jakuba Mencla nedozvěděli, zato o tom, jak kvalitní je agentura Taste jsme se dozvěděli až moc. Taste produkuje hromadu kvalitních materiálů a organizuje skvělé akce, tohle ale zkrátka nevyšlo. Přednáška o renderování SeznamBota byla zas odborná (a technická) až příliš. Zapálení Martina Kirchnera je sice sympatické, příště by se však mohl zaměřit na přístupnější téma.
Lépe dopadly přednášky o strategiích v linkbuildingu, hlasovém vyhledávání a SEO nástrojích. I když přednášející by určitě uvítali víc prostoru, zazněla spousta podnětných informací, které si určitě zaslouží hlubší zkoumání a analýzu.
Filip Podstavec se postaral o skvělé zahájení konference s tématikou E-A-T a YMYL. Za zkratkami se skrývají relativně nové požadavky na práci s obsahem od Googlu. Jako nejbližší úlohu si však beru prostudování uniknutých General guidelines od Googlu. Jak naznačil Filip: “Když už materiály unikly, proč to nevyužít?” Velmi zajímavá a zábavná byla i panelová diskuse o škodlivosti a pravdomluvnosti Googlu.
Největší trefou do černého však bylo něco, co Pavel Ungr označil za experiment - konkrétní SEO analýza vybraných webů předními SEO odborníky. Vidět jejich proces smýšlení a konkrétní závěry bylo velmi užitečné, zajímavé a odborné. Zkrátka skvělé. Pro příště bych takových “experimentů” uvítal klidně mnohem víc.
Nejsilnější dojmy ve mně zanechal dopolední blok přednášek, které se věnovaly designu služeb (Tereza Kosnarová), uživatelskému výzkumu (Pavel Kroupa), testování použitelnosti (Michal Voják) a psychologii ceny (Ondřej Ilinčev).
.jpg)
Musím uznat, že účastníků UX/CRO přednášek bylo letos opravdu mnoho a prostor občas praskal ve švech. Bohužel open-space prostor holešovického výstaviště vytvářel šum a občas se jednotlivá pódia trochu překřikovala. Řečníci se s tím však poprali profesionálně a jak řekla Tereza “Pokud by vás nebavila přednáška, na které zrovna jste, nezoufejte, můžete rovnou ze svého místa poslouchat tu na vedlejším pódiu.”
Nejzajímavějším momentem byla výborná metoda, kterou představili Tereza a Pavel. Spočívá v posazení majitele firmy na jeden den na zákaznickou podporu. Těm to prý doslova změní pohled na celou problematiku UX včetně priorit a úplně jinak začnou přemýšlet nad potřebami a přáním zákazníků. Pavel ještě dodal, že naslouchání zákazníkům je velmi důležité, protože UX je hlavně o nich a pokud neznáme své zákazníky, projekt v průměru naroste o 15-20 % potřebami stakeholderů oproti reálným potřebám zákazníků.
Michal Voják se s námi, v souvislosti s testováním použitelnosti webu, podělil o tzv. výběrovou paralýzu - pokud dáme uživatelům příliš mnoho možností, nebudou si schopni vybrat, co chtějí. Řešením vždy nějaký výběr doporučit a graficky zvýraznit. Ondřej mluvil o A/B testování, konkrétně o vlivech velikosti a umístění ceny na vnímání a citlivost zákazníků. Kdo zná Ondřejovu práci, tak ví, že přednáška měla kvalitu a vycházela ze stovek A/B testování pro velké firmy.
Tematicky social summit pokryl vše od optimalizace a měření efektivity kampaní na Facebooku, přes customer care, právní přešlapy, influencer marketing až po to jak budovat lovebrand na sociálních sítích. Uvítala bych ale, kdyby se v samotných přednáškách šlo více do hloubky.
Social summit odstartoval Tomáš Javůrek se zajímavou přednáškou na téma optimalizace výkonu na Facebooku. Řeč byla o cílení reklamy a kreativě. Jak na optimalizaci FB kampaní? Podle Tomáše je důležité využívat co nejmenšího dělení kampaní. Hlavní message zněla jasně: Testovat, testovat a testovat!
Dál byla řeč o kreativě. Proč občas “škaredá” reklama má několikanásobně lepší výsledky než ta kreativně a vizuálně vyšperkovaná? Protože cílem je oslovit přesně takové publikum, které je ochotno na “škaredou” reklamu kliknout. Aneb za málo práce lehce získaný zákazník.
Zaujala i přednáška od Petry Dolejšové. Právní aspekt pořádání soutěží znervózňuje snad každého, kdo je na sociálních sítích pořádá. Na co si z právního hlediska dávat při soutěžích pozor? Jak zabránit tomu, aby soutěž byla napadnutelná? Vše ukázáno na praktických příkladech, takže paráda.
E-mailing Summit odstartovala přínosná prezentace Vládi Vody, jež se zaměřovala na propojení E-mailingu s Facebookem a dalšími kanály. Facebook pro nás nebyl žádnou novinkou, protože většinu zmíněných triků už máme dávno v portfoliu služeb, ale když přišlo na přetřes téma Push Notifikací, zbystřila jsem pozornost. Právě toto aktuálně plánujeme s našimi klienty. Už jen vybrat správnou platformu a v trial verzi zkusit, jak to bude v různých oborech fungovat.
Vlajkovou lodí byla přednáška jedné z největších kapacit na newslettery Kuby Čižmáře. Ten se tentokrát zaměřil na statistiky a dokázal, že není dogma posílat jen v úterý ráno. Překvapením bylo, jaký výkon může mít i takový v noci či o víkendu odeslaný newsletter. Samozřejmě pokud klient působí ve správném oboru. V B2B to asi úplně fungovat nemusí.
Za zmínku určitě stojí i technické informace související s e-mailingem, které se do nás řečníci už trošku obtížněji pokoušeli dostat po obědě. Řešilo se jak zabránit padání do Spamu, jak na lepší doručitelnost, co přinese, když máte správně nastaveno DKIM, SPF, DMARC i Feedback Loop a také s čím vám pomůže SPF validátor. V neposlední řadě jsem si odnesla skvělé rady a tipy na formulaci předmětů i samotných textů newsletterů. A jako tip pro vás jsem si zapsala URL nástroje https://gender-api.com, který pomůže z e-mailové adresy rozklíčovat, zda se jedná o muže či ženu, abyste mohli své maily personalizovat a vytěžit z nich ještě víc.
PPC Summit byl to klasická směsice více či méně zajímavých přednášek. Zaujaly mne rady, jakým způsobem využít doplňkový feed v Google Merchant Centru, abyste mohli snadno doplnit základní feed o důležité informace, které v něm často chybí. V souvislosti s tím, byla připomenuta důležitost a význam některých parametrů feedu a to i u těch, které se běžně nevyplňují a přitom můžou ovlivnit výkon produktových kampaní.
Zajímavý pohled na optimalizaci kampaní přinesla přednáška Jakuba Kašparů. Vedle rad jak a pomocí jakého nástroje si vytvořit optimální strukturu kampaní také prozradil, na základě čeho se vůbec rozhodovat při návrhu té pro vás správné struktury kampaní.
Hned několika přednáškami se prolínala témata správné interpretace získaných dat, jaký zvolit atribuční model nebo jak na automatizaci správy kampaní.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...