Affiliate marketing - výhodně a efektivně
Další z pojmů, který bychom vám v dnešním článku Marketing Guru rádi přiblížili, je affiliate marketing. Jedná se o marketingový nástroj, který funguje na provázanosti stránky prodejce se stránkami, které daného prodejce doporučují. Propagace tak probíhá prostřednictvím tzv. affiliate partnerů, kteří dostávají provizi z prodeje. Výše provize se pohybuje kolem 20%, samozřejmě v závislosti na typu prodávaných produktů. Někdy se affiliate marketing používá zároveň s PPC systémem.
Princip affiliate marketingu je prostý. Provozovatel webu, který prostřednictvím internetu prodává své produkty, vytvoří affiliate program a nabídne provizi affiliate partnerům, tedy všem, kteří mu přivedou nového zákazníka. Provize je vyplácena za určitou konverzi, kterou nemusí být nutně pouze nákup zboží – může to být i zaslání poptávky, návštěva webu, registrace apod. Z toho tedy vyplývá, že narozdíl od klasické reklamy neplatíme za umístění reklamy, ale až za provedenou konverzi. Proto se tento způsob propagace stal velmi populárním. Je totiž pro provozovatele affiliate programů výhodný a efektivní. Navíc affiliate partner má vyšší motivaci reklamu na svém webu umístit na viditelné místo a správně ji zacílit, protože tím zvyšuje pravděpodobnost získání své provize. A jak zjistíme počet konverzí, které daný partner zařídil? Celkem jednodušše. Na web provozovatele se nainstaluje software, který zajistí, že každá návštěva z webu partnera bude zaznamenána a dále zda daný návštěvník provedl/neprovedl konverzi.
Jaké jsou tedy výhody ze strany provozovatele?
- Kontrola nákladů na reklamu – efektivní vynaložení finančních prostředků, kdy platíme pouze tehdy, pokud získáme nové zákazníky.
- Měřitelnost – na rozdíl od offline aktivit můžeme změřit její úspěšnost.
- Příjemná forma propagace – forma propagace není tolik invazivní a nepříjemná pro samotného zákazníka. Mnohdy o ní totiž ani neví.
- Motivační program – a jak všichni víme, bez motivace se úspěch dělá těžce. Proto pokud nabídneme provizi a poskytovatele reklamního prostoru správně namotivujeme k propagaci, úspěch se určitě dostaví brzy.
A nevýhody?
- Shánění vhodných partnerů
- Komplikovanější úvodní nastavení
- Náročnější údržba
A na závěr uvedeme pro lepší pochopení příklad...
Jste provozovatelem módního blogu a sjednáte si s firmou prodávající oblečení provizi za každý nákup ze strany návštěvníka blogu. Na blog poté umístíte outfit, ve kterém bude zakomponovaná daná značka nebo pouze článek s tipy, jak si obohatit šatní skříň. Prodejce pak zjistí, že šel zákazník od vás prostřednictvím slevového kódu, který bude v blogu uveden nebo na blog umístíte rovnou odkaz na prodejcovy stránky. Jakmile zákazník nakoupí, dostanete sjednanou provizi. Výhodou je, že vás to opravdu nic nestojí. Balení a odesílání zboží obstarává dodavatel, vy jen fakturujete odměnu. Dalším místem kde můžete produkt zmínit je Facebook a jiné sociální sítě. Ale dejte si pozor, ať těch zmínek není víc, než je zdrávo. Poté se nevyplácí propagovat dvacet produktů, ale třeba jen dva a pořádně. Měli byste mít s produktem kladnou zkušenost, aby bylo vaše tvrzení důvěryhodné. Další formou propagace může být rovněž recenze, odborný článek nebo newslettery.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...