Nové trendy v on-line nakupování
Podíl internetových obchodů na celém maloobchodu v České republice neustále roste a v rámci Evropy patří k největším. K tomu, aby tento podíl dále narůstal, je ale potřeba, aby české e-shopy neztratily kontakt s nejnovějšími světovými trendy a hlavně se dokázaly přizpůsobit měnícímu se chování zákazníků.
Mobilní on-line nakupování
Největší změnou v nakupování on-line současnosti je rostoucí podíl návštěv e-shopů z mobilních telefonů. Vždyť největší hráči internetu Google a Facebook skoro veškeré novinky v tomto roce směřovali právě k mobilním uživatelům.
Na pražské konferenci E-business Forum 2015, kterou v září pořádala Asociace pro elektronickou komerci (APEK), se na měnící zvyky spotřebitelů zaměřil ve své přednášce výkonný ředitel společnosti Glacier Consulting Ken Hughes. Podle něj čím dál větší kupní sílu získávají tzv. digitální domorodci, tedy lidé, kteří již vyrostli v době internetu a jejich očekávání jsou tak velmi odlišná od předchozí generace. Hughes také upozorňuje na to, že by bylo chybou myslet si, že jde o lidi, kterým je osmnáct. Naopak jde o třicátníky, kteří mají příjem, děti nebo hypotéku a maloobchod je nyní v jejich rukou. Tato generace je díky svým chytrým telefonům prakticky neustále on-line. Kdo teď na tento trend nezareaguje, zůstane pozadu.
Jednoduchý design
Dalším trendem v současnosti je snaha zákazníkovi usnadnit cestu k nákupu produktu, ať je kdekoliv na webu. A to platí i pro ty e-shopy, které nabízejí široký sortiment zboží, a kteří se nemůžou vyhnout velkému množství záložek a voleb. Toto zjednodušení pak umožňuje dát na hlavní stránce dominantní prostor aktuálním akcím.
U moderních e-shopů je vidět příklon k větším obrázkům a k designu, který nepřehlcuje. Snahou je také personalizovat hlavní stránku každému uživateli zvlášť na základě jeho předchozích návštěv. Trendem dneška je mít na stránce méně obrázků, ale za to ve větších rozměrech, aby se dal produktům prostor k vyniknutí.
Nespornou výhodou kamenných obchodů proti e-shopům je možnost si zboží reálně prohlédnout a osahat ze všech stran. Proto dnes nestačí mít jen obyčejnou 2D fotku produktu nebo dokonce nemít žádnou. Internetový zákazník si bez předchozího prohlédnutí obrázku produkt těžko koupí. Samozřejmostí dneška by měly být série kvalitních a poutavých obrázků v dobrém rozlišení, které by zobrazovaly produktu v různých detailech.
3D prezentace
Prosazujícím se trendem je prezentace v 3D náhledech, která může být částečnou náhradou reality prohlížení v obchodě. 3D fotografie umožňují prohlédnout si výrobek ze všech stran a pokud jsou dostatečně kvalitní umožňuje zákazníkovi prozkoumat všechny detaily výrobku. Podle odborníků 3D fotografie zvyšují pravděpodobnost nákupu a zajišťují vyšší zisk. Všeobecně moderní technologie, které usnadňují a zpříjemňují on-line nakupování, jsou zákazníky vnímány velice dobře a zvyšují jejich loajalitu k e-shopu. Zároveň nové technologie daný e-shop odlišují od konkurence a zvyšují mu prestiž.
Nevýhodou může být, že jsou 3D fotografie datově náročnější, ale na druhou stranu poskytují reálný obraz daného zboží. 3D prezentace je vhodná zejména u předmětů, které před nákupem vyžadují důkladné prozkoumání. V současnosti jsou u zákazníků nejžádanější 3D prezentace elektroniky, oblečení a modních doplňků.
Například český prodejce počítačů a elektroniky CZC.cz se rozhodl nedávno rozšířit galerie nejžádanějšího zboží o produktové 3D fotografie. Přičemž aktuálně má 3D fotografie téměř 2000 produktů a další budou rychle přibývat.
Rychlost doručení
Důležitým trendem v on-line nakupování je také zrychlování doručení objednávek. Logistika a rychlost doručení jsou jedny z nejdůležitějších věcí, které by e-shopy rozhodně neměly podceňovat. Zvláště Češi jsou velice nároční na rychlost doručení objednaného zboží přes e-shopy.
Za nedlouho bude normální doručování zboží během celého víkendu. A například Amazon již testuje i doručení do hodiny. Vzhledem k tomu, že se Amazon chystá i na český trh, začínají své služby chtě nechtě v oblasti doručování vylepšovat i české e-shopy a logistické firmy.
Poněvadž Amazon dodává běžně zboží i o víkendech, reaguje na to dvojka na českém trhu v doručování on-line objednaného zboží PPL tím, že začne doručovat zboží i v sobotu. O neděli se zatím jen uvažuje. Na českém trhu doručování přes víkend nabízí kolem 5 % e-shopů. Například v sobotu již doručuje Alza, další e-shopy nabízí službu České pošty EMS, ale za příplatek. Další možností jak zrychlit rozvážku je posílení druhé vlny rozvozů během večera.
Nevýhodou může být cena doručení. Ta také bývá obecně jednou z největších překážek on-line nakupování. Velká konkurence v Česku vede e-shopy a logistické firmy ke snižování cen za dopravu. Některé e-shopy zákazníkům nabízejí na výběr – buď dodání zboží expresně, ale za příplatek, nebo dopravu zdarma, ale nějaký ten den si počkají. A Češi na dopravu zdarma slyší.
Protože je u nás stále velice populární osobní odběr, firmy jako PPL se snaží také rozšířit počet svých výdejní míst, například v obchodech či na čerpacích stanicích. Provozování výdejních míst může být výhodné i pro samotné prodejny, které dostávají za každou zásilku určitou provizi a zároveň je to pro ně příležitost přilákat další zákazníky.
Personalizace
Personalizací e-shopu se rozumí provádění kroků, které vedou k přizpůsobení a dynamickému nabízení produktů a obsahu na základě preferencí konkrétních uživatelů, případně skupiny uživatelů. A nová generace nakupujících takovou personalizaci očekává.
Stručně řečeno je cílem personalizace nabídnout zákazníkovi jen to, o co má opravdu zájem, a to na základě různých informací, např. z jeho předchozích nákupů nebo informací o prohlížených produktech. Personalizace webu nabízí nespočet možností jak získat zákazníkovu loajalitu a jak ho nalákat k dalšímu nákupu. Dá se říct, že personalizace e-shopu se snaží nahradit úlohu prodavače v kamenném obchodě.
Ale stejně jako prodavači se dělí na dobré a špatné, na milé a nepříjemné, tak i systémy personalizace mají různou úroveň. „Zosobnění“ e-shopu také nebude mít význam pro všechny. Čím více informací máte šanci získat, tím bude personalizace lepší. Proto pro malé e-shopy s malým sortimentem zboží a malou návštěvností nějaká složitější personalizace nebude mít příliš velký význam.
Personalizovaný e-shop má mnoho přínosů, mezi ty největší patří zvýšení konverze, zvýšení návštěvnosti, zvýšení hodnoty průměrné objednávky nebo počtu prodaných položek.
On-line nakupování na sociálních sítích
Nakonec ještě zmiňme jeden významný trend on-line nakupování - přesun on-line nakupování na sociální sítě. V současnosti jsme svědky komercionalizace snad všech činností, které se dají dělat na sociálních sítí. Takový Facebook už dávno není jen místem, kde se dá dobře popovídat s kamarády nebo případně se pochlubit svým úžasným životem. Ale čím dál více je to místo, kde se dá dělat dobře business, ať už můžete propagovat firemní značku, komunikovat se svými potenciálními zákazníky nebo případně podpořit prodeje svých výrobků. A teď by se Facebook rád stal i jedničkou v on-line nakupování. Jak by toho chtěl dosáhnout, si můžete přečíst v našem článku "Facebook chce být jedničkou v on-line nakupování".
Zdroj: m-journal.cz, czc.cz, podnikatel.cz, mladypodnikatel.cz, idnes.cz
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...