Trendy digitálního marketingu pro příští rok

8 min čtení

Náš zákazník, náš pán. Tato věta by měla být mottem všech firem. Doba jde neustále dopředu a s ní přichází na trh nejrůznější vychytávky, jak zákazníka oslovit, aniž bychom ho jakkoli otravovali. Musíme ho naopak bavit a otevřít mu dveře praktičnosti a užitečnosti. Chytré přístroje (nejen mobilní), bez kterých zákazníci nedají ani ránu a dobře promyšlená personalizace webů – to budou hlavní trendy pro marketing příštího roku a my si ty nejzajímavější nyní shrneme v kostce.

Apple Pay

Apple koncem října vydal aktualizaci operačního systému iOS 8 a zpřístupnil tak službu Apple Pay, která umí nové iPhony s NFC čipem proměnit v bezkontaktní platební kartu. Zákazník si tak může pohodlně bez jakéhokoliv počítání drobných v peněžence koupit hamburger v „mekáči“ nebo třeba cigarety v trafice. „Konečně jednoduché mobilní platby, které můžou k tomuto systému přitáhnout řadu lidí,“ tvrdí Tomáš Čermák, zakladatel společnosti eMan. Jediným možným rizikem je nezájem o tento systém plateb ze strany obchodníků a obavy zákazníků ohledně bezpečnosti. V Evropě se nezávisle na technologických firmách prosazují bezkontaktní platební karty a nálepky vydávané pod záštitou karetních asociací MasterCard a Visa. Apple Pay má však ale jednu obrovskou výhodu - bezpečnostní prvek. Bezkontaktní karty a nálepky umožňují platby malých částek bez jakéhokoliv ověření, což se spoustě lidem nelíbí. Proto využívá Apple Pay čtečku otisků prstů, bez které systém nemůže fungovat (dostupné na mobilním zařízení iPhone 5S a výš) a je pro banky i obchodníky zárukou větší bezpečnosti. V Česku je zatím služba nedostupná, nyní se však pracuje na jejím brzkém uvedení.

FitBit – chytrá digitální vychytávka

Pokud máte rádi elektronické hračky a baví vás kompletně monitorovat svoje aktivity, pak si určitě zamilujete i FitBit pomůcky ve formě náramků, hodinek, bezdrátových monitorů nebo také třeba osobních vah. Kapesní produkty jsou voděodolné a díky inovativním senzorům rozeznají chůzi od běhání, ale zvládnou i kontrolovat jak dlouho a kvalitně spíte. Přesně spočítají počet kroků, spálené kalorie a určí i trvání jednotlivých událostí. Zařízení se dají pohodlně propojit s vaším telefonem pomocí bluetooth technologie, aniž by to mělo výraznější vliv na výdrž baterie telefonu. Synchronizace je možná s Apple produkty a vybranými smartphony s Androidem.

Digitální trička

Je čas vyjádřit se a zanechat dojem. Tímto mottem se řídí vývojáři, kteří přišli se skvělým produktem T-shirt OS, který je populární především v zahraničí. Vypadá jako jednoduché šedé tričko, ale má mimořádnou sílu, která vám umožní sdílet se všemi kolem vás facebook statusy, tweety, oblíbené písničky a obrázky. Tričko je řízeno pomocí aplikace ve vašem mobilním telefonu, která umožňuje promítnout na tričku téměř cokoliv. A to není zdaleka všechno. T-Shirt OS obsahuje rovněž vestavěnou mikrokameru, mikrofon, akcelerometr a reproduktory. A jak je to s údržbou? Nemusíte se bát, dá se i vyprat. Pořád si myslíte, že může být něco nemožné? :)

Google Glass – terno nebo propadák?

Tyto miniaturní brýle se zabudovanou kamerkou uchvátily zprvu celý svět. Nadšení ale postupně upadá. Proč tomu tak je a jaké jsou jejich základní funkce? Jedním z významných prvků je propojení s aplikací Google maps. Navigaci lze spustit několika způsoby. Asi tím nejzákladnějším způsobem je spuštění pomocí hlasového povelu „ok Glass – Get directions to…“. Zařízení rozpozná název ulice a naviguje na ni. V horní části obrazovky se ukazuje název ulice, ve které se právě nacházíte, a nejbližší možný pokyn spolu se vzdáleností k němu. K vyhledávání na internetu, což je další z funkcí, se dostanete velmi jednoduše, a to pomocí příkazu „Ok, Glass – Google…“ či pomocí touchpadu na straně zařízení. Vše funguje velmi jednoduše a intuitivně. Po zvolení funkce vyhledávání hlasově zadáte hledaný výraz, brýle poté samy nabídnou několik výsledků týkajících se daného tématu. Asi nejvíce diskutovaným a kontroverzním tématem ohledně těchto brýlí je fotografování a natáčení videa. Nabídku je opět možné zvolit pomocí hlasových povelů či ručně pomocí menu. Zde také nalezne uplatnění tlačítko na vrchní straně brýlí. To při krátkém zmáčknutí fotografuje a při delším podržení spustí natáčení videa. Vlna kritiky se snesla v souvislosti s ochranou soukromí, kdy každý uživatel brýlí může jednoduše a bez upozornění natáčet a fotit kohokoliv kolem a následně to sdílet na sociálních sítích pomocí příkazu: „Ok glass, send it to..., or share to...“ Brýle disponují dalšími mnoha funkcemi. Mnoho kritiků upozorňuje na velmi malou výdrž baterie, nápadný vzhled nebo třeba podprůměrnou kvalitu natáčení.

Vše k vychytávkám, nyní se podíváme na trendy a rady pro rok 2015...

Lidem je jedno, zda jim nabídnete aplikaci nebo mobilní web. Chtějí jen, aby to fungovalo rychle.

„Online je neasistovaný kanál – sám o sobě bude mít vždy horší konverze než asistovaný,“ připomíná Adam Lebeda, manažer online prodejních kanálů v T-mobilu.

Zjistěte o zákaznících všechno - sbírejte data, segmentujte je a pak je střežte. Například zajímavým zjištěním může být, že 68 % lidí využívá jako hlavní doplňkovou službu mobilu budík – a to může být novým námětem pro zdokonalování a nové vychytávky.

Pokud na internetu chcete využívat remarketing, nezapomínejte na segmentaci. „Třeba u e-shopů má jinou hodnotu uživatel, který jen přišel na titulní stránku, a ten, který se dostal až do košíku, ale opustil ho,“ radí Štoupl.

Prodej na internetu je dnes již tak zaběhlou záležitostí, že se nevyplatí slevovat zboží na e-shopu na úkor zboží v regálech. Když však dáváte slevu, zdůrazněte to. Dejte procentuální i číselné vyjádření slevy a aktivujte ho tím, že nabídka je časově omezená – za jak dlouho končí. Pracovat se dá s klasickými „fígly“, jako jsou např.: zbývá poslední kus, nyní si produkt prohlíží tolik a tolik lidí, produkt zakoupilo takové a makové množství lidí apod.

Cenu byste měli přizpůsobovat řadě zákazníků i kanálů. Nezapomeňte na srovnávače cen. Řada lidí chodí právě přes ně a proto je potřeba dát na ně ty nejlepší nabídky.

Slevy jako magnet - takovou strategii v Česku začíná dělat dobře například Mall, ale zatím nejlepší společnost v práci s cenou a slevou je Mountfield. Běžné ceny jsou u něj vysoké, ale pravidelné slevy ve výši až 60 % zákazníka lapí a ve zbytku roku už firma prodává zboží s obrovskou marží.

Pokud personalizujete vhodně a nenásilně, je to ale jasná cesta k úspěchu. Perfektním příkladem je společnost EasyJet, které se podařilo udat jen v testovacím provozu nejvíc letenek v historii, kdy prodali 5 letenek za vteřinu. To znamená dvě plná letadla za minutu. Jen díky tomu, že personalizovali titulní stranu a pokusili se odhadnout, kam by tak člověk mohl letět.

Zpět nahoru