Jak škodí vágní a nekonkrétní obsah na klíčových místech webu
Když firma tvoří brožuru nebo plakát, musí se vejít do stránky. Nad každým slovem se potom o trochu více přemýšlí, zda má v textu své místo. Naopak web je svým způsobem nekonečný. A proto občas čteme příběhy v jakém roce dědeček zakladatel rozšířil továrnu, detailní popis strojové výbavy nebo vyprávění o tom, proč se firma stala akciovou společností.
My se budeme věnovat druhé straně spektra. Webům, které jsou naopak málo konkrétní a zabírají místo vágním obsahem. Někdy vzniká právě tím, že lidé obsah osekají nešikovně. Nebo se bojí být konkrétní. Jindy je na vině záliba v obchodních či právnických obratech. Výsledkem je nudný obsah bez šťávy.
Možná na webu podobných nešikovností také pár máte. Tak se na ně pojďme podívat.
Z homepage musí být jasné, co děláte
Každého návštěvníka webu zajímá hlavně jedna otázka. „Jsem tu správně?“ A odpověď chce znát ihned.
Proto se i jeden z nejznámějších výzkumů ve webdesignu jmenuje 5 second test. Bude návštěvníkovi stačit 5 vteřin na to, aby věděl kdo jste, co děláte a co má na stránce udělat on?
Na úvodní stránce webu tedy není prostor na vágní spojení. Po přečtení hlavního sdělení vašeho webu musí být jasné, co konkrétně děláte. Právnicko-korporátní obraty možná vypadají vznešeně, ale pokud nenesou informaci, neměly by zabírat nejcennější místo na webu. Buďte konkrétní.
H1 na Homepage má navíc vysokou SEO hodnotu. Využijte ji pro klíčové slovní spojení, které tvoří jádro vašeho byznysu.
Nejsem si úplně jistý, zda bych za 5 vteřin rozklíčoval, kdo jsou Partners. Očividně mají banku, ale ta má svůj vlastní web. Tento web mi na nejdůležitějším místě napovídá, že s nimi mi to vyjde. Co mi má vyjít ale bez dalšího scrollování nebo klikání nezjistím.
Občas si obecný slogan mohou dát na homepage velké značky, které mají jistotu, že je a jejich služby většina zákazníků už zná a nebude pro ně matoucí. Dokonce to jednu dobu byla v zahraničí i trochu móda. A to až do té míry, že vznikla stránka Startup homepage generator, která si z motivačně-hipsterských, ale obecných homepage utahovala.
Pokud nejste lídr trhu, doporučujeme být na homepage konkrétní.
Když navigace nikam nenaviguje
Až překvapivě často se vágní textace používá v menu a navigaci obecně. Přitom jde o místo, kde návštěvníci chtějí provést konkrétní krok a přejít směrem k nabídce.
Pokud návštěvník vidí v navigaci pouze generické popisy jako „služby“ nebo „úvod“, tak ho nutíte udělat o kliknutí více, než se dozví, co mu konkrétně nabízíte. A protože nikdo nehledá výraz "služby", vašemu SEO taková navigační lišta také nepomůže.
Z názvu položky "služby" se nedozvíte nic kromě toho, že se tam tedy setkáte (doufejme) s popisem služeb. Úplně zbytečně pak působí sekce "úvod". Neměla by funkci úvodu plnit homepage? Očividně nejde ani o špatné pojmenování stránky "o nás", ta je hned o kousek vedle.
Pokud si u některé stránky webu nejste jistí jejím smyslem do té míry, že vás nenapadne nic lepšího než úvod, tak se pravděpodobně nic nestane, pokud ji zcela smažete a část obsahu rozmělníte na jiných místech.
Podobně zbytečně se tváří odkaz na stránku "proč s námi". Tuto otázku máte lidem vysvětlovat systematicky napříč webem.
Co by tedy měla navigace/hlavní menu obsahovat? Ideálně zmiňte klíčové skupiny produktů či služeb. Ať už prodáváte kosmetiku pro psy nebo třeba kombajny, není důvod je skrývat za vágním označením jako úvod, proč s námi, služby nebo nabídka. Případně aspoň využijte hybridní systém, kde v menu zmíníte klíčové produkty a sekce služby pak bude obsahovat služby k produktu jako servis, montáž, náhradní díly, případně další méně klíčové produkty/služby.
Podnadpisy, které jen jmenují samy sebe
Podobný přístup jako v navigaci uplatňujte také u nadpisů.
Jdete na web. Kliknete v menu na služby a první co uvidíte je - nadpis služby. Opravdu šokující. Opravdu zbytečné. Kdo by to byl řekl, že se klikem na služby dostanu na služby.
Nadpis, který říká „služby“ je návštěvníkům k ničemu. Oddalujete s ním jen okamžik, kdy se návštěvník webu konečně dozví, jaké služby konkrétně nabízíte. Jistě jste už někde viděli výzkumy, jak lidé prohlížejí web a jak dlouho mu věnují pozornost. Jsou to jen vteřiny. Nepromrhejte šanci napsat konkrétní a atraktivní nadpis.
Není lepší, když lidem jednou větou jasně řeknete, co jim nabízíte?
Falešné tváře a falešné emoce z knihoven
Autentické fotky dodávají obsahu šťávu a zlidšťují ho, dokáží čtenáře vtáhnout. Zejména to platí pro fotky lidí. Když někde vidíme lidský obličej, podvědomě na něj zrakem sklouzneme.
Fotky z fotobank v sobě naopak spojují ty stejné nešvary, které jsme zmínili u textů. Jsou vágní, nic neříkající, nekonkrétní. A hlavně jich je internet tak plný, že každý člověk už dnes pozná fotku z fotobanky i z rychlíku.
Smějící se lidé v oblecích nad otevřenými notebooky v moderně zařízené kanceláři. Ženy usmívající se na svůj salát. Šťastná rodina se dvěma dětmi (kluk a holka) usmívající se ve svém moderně zařízeném obýváku nebo na zahradě. Jakoby vypadli přímo z reklamy na pojišťovnu. Nebo realitku. Nebo mixér. Mohou být kýmkoli a to je ten problém.
Pokud máte možnost, používejte vlastní fotky s reálnými lidmi z vaší firmy. Návštěvnici s vámi pocítí větší spřízněnost, budete pro ně lidštější. Použití autentických fotek místo těch z fotobanky vám může pomoci získat až 3x vyšší engagement.
Fotka z fotobanky je stále lepší než žádná fotka, ale pokud to trochu jde, nespokojte se s tím.
Naše know-how může pracovat i pro vás
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...