Jak jsme jeli do Prahy poznat budoucnost
Letošní ročník Sklik Expert fórum 2018 se uskutečnil v příjemném prostředí kina CineStar. Vzhledem k tomu, že jsme po cestě stáli v koloně a za běhu stihli každý sníst jen jeden párek v rohlíku, ocenili jsme seznamácké občerstvení, které se jim opravdu povedlo. Ale zpět od občerstvení k tématu. Jedna novinka totiž střídala druhou.
Seznam začíná sledovat Cross device
Cross device je technologie, která umožňuje sledování návštěvnosti uživatele z různých zařízeních (PC, mobil, tablet, smart tv,…). V ČR navštěvuje seznam.cz z mobilního telefonu zhruba 3,4 milionu lidí. Pouze z mobilu navštěvuje seznam.cz 16 % lidí. O víkendu se pohybuje v síti Seznamu zhruba 50 % lidí z mobilu a 50 % lidí z PC.
Jak se dá cross device využít ve světe online marketingu? Ve chvíli, kdy víme, že si člověk prohlížel třeba z mobilu nějaký produkt, můžeme mu, za pomoci dynamického retargetingu zobrazovat reklamu na tento konkrétní produkt. A to jak na mobilu, tak i na PC. Pokud mu jej navíc necháme zobrazovat vhodnou formou, zvyšujeme tím šanci, že nakoupí. Do Skliku by se měla tato novinka dostat na podzim tohoto roku.
Scripty a automatizace
Scripty jsou nástroje, které zpracovávají časté nebo časově náročné úkony v PPC kampaních. V prvé řadě šetří váš čas. Představte si třeba účet v Adwords či Skliku, který odkazuje na 12 000 url adres. A teď si představte, že byste měli všechny ty url adresy ručně kontrolovat, jestli náhodou nepřesměrovávají na nefunkční stránku… Script to udělá za vás a nezabere mu to zdaleka tolik času. I do prostředí scriptů přichází Seznam s novinkou. Spouští rozhraní Script Wizard, které je napojitelné na Sklik API. Přes něj je pak možné do Skliku nasazovat scripty. Dále Seznam vytvořil konektor pro Data studio, které umožňuje vytvářet online reporty na míru. Navíc máte pohromadě data z několika systému na jednom místě.
A co se chystá dál?
Branding – velký formát sloužící k podpoře brandu.
Do prostředí Skliku přichází videoreklama. Konkrétně ve dvou podobách. Videoreklama (30 vteřin s možností přeskočit reklamu) a Mikrospot (Kratší, bez možnosti přeskočení reklamy). Nástup videoreklamy do prostředí Skliku se očekává v průběhu léta.
Šablony dynamického banneru – možnost přizpůsobit si podobu dynamicky generovaných bannerů. Dynamické bannery bude možno využívat i pro akviziční kampaně.
Novinky postihnou i produktové inzeráty a to filtr inventáře, od kterého se očekává zvýšení výkonu Dynamického retargetingu. Mobilní produktové inzeráty se budou zobrazovat i nahoře na stránce vyhledávání, ne jen dole, jako doposud.
Kombinovaná reklama a jak na ni
Další významnou novinkou, která je v Skliku už nějaký ten čas dostupná je kombinovaná reklama. Další desítky minut proto patřily návodům, jak z ní vytěžit maximum.
Na začátek několik čísel. Seznam v posledních měsících porovnával výkon kombinovaných reklam v nativní podobě vůči rozšířeným textovým inzerátům. Výsledek? Kombinované reklamy zaznamenaly nárůst CTR o 37 % na webech Seznamu a u partnerských webů dokonce nárůst CTR o 56 %.
Na co si tedy dát pozor při vytváření kombinovaných reklam? Podle Jakuba Louly, konzultanta výkonnostní reklamy Seznamu, je nejdůležitější vhodné logo. Je možnost nahrát jak obdélníkové tak čtvercové logo. Když není nahrané ani jedno, systém použije favicon.
Loga by měla zabírat veškerý možný prostor, aby byla dobře viditelná a rozeznatelná.
Co se týče obrázků, je zde pravidlo, že text by měl zabírat maximálně 20 % prostoru obrázku. Pro kombinované reklamy je ale nejlepší volbou nevkládat žádný text. Je také potřeba dávat pozor na oříznutí obrázků v některých zobrazeních.
Také jsme se dozvěděli, že Seznam plánuje v oblasti kombinovaných reklam AB testy, Hoover efekty šablon a další nativní šablony.
Další přednáška Jana Zvolánka, PPC senior specialisty Seznamu, se zabývala jednou z kombinovaných reklam, a to nativní reklamou. Dostali jsme spousty rad a tipů jak je vytvářet. Podle Zvolánka jsou nativní reklamy ze své podstaty neprodejním formátem reklam a podle toho by měly být vytvářeny. Text reklamy i cílová stránka by měly být neprodejní. Text by měl zaujmout, mít nějaký příběh. Obrázek musí být zajímavý ale nepřehnaný a související s tématem. Cílová stránka musí souviset s obsahem reklamy a splnit očekávání uživatele.
A cílová stránka nativní reklamy...
Dostali jsme také pár tipů k nastavení kampaně s nativními reklamami. Při nastavení můžeme přidat další cílení jako jsou „zájmy, zájmy o koupi“. Někdy je vhodné také filtrovat podle pohlaví. Dalším tipem je vyloučit návštěvníky webu, což je právě vhodné u akvizičních kampaní. Také je dobré používat u nativních reklam utm parametry, abychom mohli vytvořit publika a na ně dále používat retargeting.
Jak pak tyto nativní reklamy vyhodnocovat? Je třeba si uvědomit, že jde o akviziční kampaně, tedy že nejsou primárně nositeli konverzí. Je třeba přihlížet k asistovaným konverzím, sledovat konverzní trasy a dát si pozor na interpretaci metrik. Případně pro komplexní pohled na výkon takovýchto kampaní je potřeba přihlížet k výkonu retargetingových kampaní, které jsou vytvořeny základě publik z nativních reklam.
A my už se těšíme, až si novinky ozkoušíme v ostrém provozu.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...