6 SEO technik, které Google nenávidí

Publikováno

Řekněme si to na rovinu – Google nemá moc v lásce SEO. Respektive, nemá rád „SEO pro SEO“ – tedy optimalizaci za každou cenu, bez přihlédnutí k uživateli. Cíl vyhledávačů je uspokojit uživatele, poskytnout mu co nejrelevantnější odpověď na dotaz a navést ho tou správnou cestou.

Když to trochu přeženeme, tak vyhledávače se nezajímají o majitele webů, SEO specialisty ani návštěvnost stránek. To samozřejmě není úplně pravda, avšak aktuální vývoj ve výsledcích vyhledávání tomuto tvrzení lehce nahrává (nultá pozice v SERPu, featured snippety atd.). Stále více a více informací uživatelé získají bez toho, aby vůbec vstoupili na stránku. V domácím prostředí tento trend zatím není tak výrazný, avšak výsledky vyhledávání v zahraničí jsou dosti odlišné.

O této problematice by SEO nadšenci dokázali diskutovat celé hodiny, pořád se však jedná jenom o polemizování. Radši si tedy ukažme, jakým technikám a možnostem optimalizace byste se měli vyhnout, pokud nechcete, aby „všemohoucí“ zasáhl a udeřil vás silněji, než Connor McGregor v zápase UFC.

 

  • Zneužívání klíčových slov

Nadšený prodejce klimatizace zjistí, že klíčové slovo Vedro měsíčně vyhledává 20 000 lidí. Rozhodne se tedy napsat článek o tom, jak je klimatizace prospěšná pro výkonnost a morálku zaměstnanců.

Tak takhle rozhodně ne! :-) Očividné „přepálení“ počtu klíčových slov vyhledávače okamžitě smetou ze stolu. Text musí být přirozený a práce s klíčovými slovy se nesmí přehánět. Používání stále stejných výrazů může vést k duplicitám, horší indexaci a tím pádem k menšímu počtu výsledků vyhledávání. Naopak práci se synonymy a long taily vyhledávače oceňují.

 

  • Špatné odkazování

„Slyšel jsem, že Jirka nakoupil ňáký vodkazy a hrozně mu to pomohlo s obchodem. Tak tam šoupnem pár linků taky, ne?“

Kupování zpětných odkazů tedy vyhledávač rozhodně neokouzlí. Hlavně tedy v případech, kdy odkazy vedou z patičky, či z nerelevantních webů. A platí to i opačně. Ani vás by příliš nepotěšilo, kdybyste si četli odborný článek o Jeřábu popelavém a odkaz by vás přesměroval na e-shop se stavební technikou. Relevantnost je klíčová, a tak spíše dává smysl například spolupráce s blogery. Pokud tedy i oni působí přirozeně a mají cílovému publiku co nabídnout.

Myslím si, že z článku jste už pochopili, že vyhledávače nemají rády přehánění. Takže 10 odkazů v jednom článku na různé typy jeřábů vám také moc nepomůžou. Problémové jsou i skryté odkazy nebo „odkazové farmy“. Jestli vás tahle tématika zajímá více, můžete si přečíst vyčerpávající návod na odkazovou kvalitu od Ahrefs.

  • Pochybný anchor text

Podívejte se ještě jednou na první obrázek v článku. Pokud by výraz vedro byl zároveň odkazem, jednalo by se o podezřelou aktivitu. Je to podobné, jako byste byli ve škole a snažili se okouzlit učitele (Google), aby vás posadil do první lavice (pozice), kde jsou ti nejlepší. Pořád byste se hlásili a snažili se urputně říct: „Na tohle slovo se chci fakt umístit, je pro mě vážně důležité, tak mi dejte první pozici, jo?“ Ale on vás místo toho posadí úplně dozadu (60+), vedle mírně slintajícího spolužáka (pochybný web). Takže s anchor textem opatrně – odkazy umísťujte rozumně (na relevantní slova) a přirozeně (má to smysl).

 

  • Podezřelá obsahová strategie

A ve škole ještě zůstaneme. Asi každý z nás zná situaci, kdy zjistil, že zapomněl na domácí úkol (nebo chtěl zapomenout) a pak ho musel od spolužáka opsat rychlostí, za kterou by se nestyděl ani Usain Bolt. A pak na to paní učitelka přišla a byl problém. Tak podobně to funguje v SEO – duplicitní obsah cizího, ale také vlastního obsahu, vám body nepřidá.

Dále byste si měli dávat pozor na kvalitu a (opět) relevantnost. Tedy aby obsahová strategie byla v souladu s vaším zaměřením a vašimi cíli. Je potřeba uživatele obohatit, poskytnout mu hodnotu, a ještě k tomu ji dopřát té správné cílovce. A není to jen o textu. Projekt sepsaný na poslední chvíli, odevzdaný na zmuchlaném papíru, bez obrázků a stylizace = pozdvihnuté obočí kantorky a nepříjemná zpráva domů. Stránky zaplňte obrázky, grafy, statistikami, e-booky atd. A prezentujte je profesionálně, aby návštěvníci ze stránek hned neutíkali, vám se nezvyšoval bounce rate a nesnižovalo hodnocení od vyhledávačů.

 

  • Příliš mnoho reklamy

Znáte výraz vizuální smog? Aktuální tématika, která řeší (kromě jiného) přemíru reklamy ve veřejném prostoru a její škodlivost. Stejná škodlivost hrozí na Internetu. Stránky, které obsahují příliš mnoho reklamy, nebo ještě hůř, slouží primárně jako reklama, mají vyhledávače „obzvlášť rády“. Hlavně když s obsahem příliš nesouvisí a výrazně vynikají. Také oblíbené pop-upy mají svá omezení. Google je akceptuje na desktopu, ale na mobilních zařízeních už je vidí nerad, obzvlášť, pokud jsou příliš velká. Tak na to dejte pozor.

  • Podvodné techniky a spam

Tahle část (ne)optimalizace je pestrá. Zakázaných technik najdeme víc. Zajímavý je například tzv. Cybersquatting – při kterém se vydáváte za někoho jiného a parazitujete na něm (například pomocí jména domény). Při Cloakingu zas klamete obsahem – uživatel vidí něco jiného, než robot vyhledávače. Asi si po přečtení článku už dokážete představit, jak by se to dalo zneužít.

Technika, jejíž využití už v současné době není moc reálné, se nazývá Content swapping. Fungovala zhruba takhle: Zveřejníte obsah, necháte ho crawlovat a zaindexovat. Zakážete indexaci a obsah vyměníte. Zmanipulujete tak výsledky vyhledávání a klamete uživatele i vyhledávače. Google i Seznam mají na svých stránkách zveřejněný seznam toho, co nedoporučují na stránkách praktikovat. Takže pokud chcete zjistit, čeho se při optimalizaci vyvarovat, doporučuju si ho projít.

 

Samozřejmě bychom našli i víc způsobů, jak naštvat Google – pomalý web, neresponzivní design, technologie Flash atd. Avšak v článku jsem vám chtěl představit ty nejzákladnější, problémové oblasti. A pokud si nejste jistí, jak nenaštvat „Velkého bratra“, napište nám, rádi vám pomůžeme.



 

autor
SEO specialista

Získávejte důležité informace včas

Jednou za pár týdnů Vám pošleme přehled událostí z digitálního světa. Odhlásit se můžete kdykoli.